December

December

onsdag 27 maj 2015

Våga vägra!

Jag kör med kjol idag också - knäkort. Vägrar långbyxor!

Solen skiner från en blå himmel och det ser gudomligt ljuvligt ut men skenet bedrar - det är kallt som attan i vinden och det blåser rejält men jag långärmad topp istället.

Det känns i kroppen att det blåser och att det är regn på väg. Tråkigt som attan eftersom vi har tävling i helgen. Jag ska jobba men är inomhus så mig gör det inte så mycket.

Men det är mycket som ändå ska vara utomhus. En grill bland annat men det få bli ett stort tält över den platsen så går det nog att få till.

Vi är så väderberoende i vårt land.

Sa har jag varit på vårdcentralen och tagit min injektion för veckan. Visade upp mitt långfinger och led och sköterskan tyckte nog att en läkare skulle ta och titta så jag får väl ringa dom och be om en tid. Helst vill jag ju ha min läkare men det är ju inte säkert jag får det men jag får kolla. Annars så väntar jag till nästa vecka och ber sköterskan kolla hennes tider och lägga in mig  - jo så får det bli.

Jag och dottern utforskar ju vårat närområde och vi fick oss en riktigt trevlig promenad igår bland hagar, skogar och sjö. Jättevackert och underlaget är iordninggjort för det är också ridväg så det var som att gå i ett elljusspår utan ljusen.

Vi hörde göken och sen såg vi en hackspett och han/hon hade nog sitt bo i det trädet i en klyka - trädet var dött - för det kvittrade väldans därifrån. Såg också bäbisar av någon andsort - så söta.

Jag tror jag ska åka dit idag igen fast då utan dottern men komma ihåg att sätta igång mätning på mobilen så jag vet hur långt det är för hundgruppens skull.

Det fanns lite olika sträckor och den allra längsta är 8 km men vi gick inte den men var ute en timme ändå.









































Så mina batterier laddades.

Innan vi gjorde gårdagens kvällspromenad så åkte jag och köpte kattmat. Han har ju specialfoder lille missen då han har urinstensproblem annars. Dyrt som skam men igår köpte jag också mjukmat som dom hade för samma problem - lite variation till torra knölar. Och det föll honom i smaken. Mums så gott det var. Nu blir detta inte det dagliga han får utan som lite treats då och då. Han får annars också alltid rått kött när vi gör mat eller fisk så egentligen går det ingen större nöd på honom men jag tror nog att när vi åker på semester så får han mest mjukmat. Lite lättare att packa ner än stor påse med knölar.




















Vovven såg ut att tycka sig vara orättvis behandlad när missen fick något sånt här gott. Precis som han aldrig skulle få det :D

Efteråt hämtade jag upp dottern så åkte vi på en loppis som har öppet varje tisdag men vi glömmer oftast bort detta och det fanns mycket fint i möbelväg men det blev inga köp av sånt men dottern hittade en bok - om galenskaparna och after shave för 30:- så den köpte hon.

Sen åkte vi hem och åt middag, laddade kaffebryggaren så att det bara skulle vara att trycka på knappen när vi sen när vi kommit hem efter promenaden och dottern hade bakat. 2 sockerkakor. En vanlig och en choklad. Gott.

Klockan var sen när jag började med matlagning. Jag stekte köttfärs, gjorde pajdeg och så gjorde jag också själva pajerna. Och klockan var midnatt när jag kom i säng.

Och konstigt nog kände jag mig inte trött och sliten så det måste vara promendens förtjänst. Och det blev 2 köttfärspajer gjorda och 2 jämtlandspajer. Och en av varje är i frysen och dagens middag är gjord.

Vid midnatt lyste min lyckta vackert och dörren stod öppen ut och det var en skön kväll.




















Somnade gott men sen har jag sovit dåligt i natt. Har vaknat x antal gånger och haft väldigt hackig sömn så jag får se till att komma i säng inte allt för sent ikväll.

Det är lite på schemat.

Dottern jobbar så hon ska hämtas hem 21:15.

Innan dess ska jag ta vovven ut på solpromenaden efter jobbet, det ska ätas och sen är det yoga också ikväll.

Ingen rast och ingen ro men både yogan och promenaden gör ju för mig gott i själen. Och ska det sen bli regn i flera dagar så blir det inte mycket till utevistelse för då vägrar ju vovven.

En kopp kaffe är avverkad och jag ska ta en till.

I morgon blir det ingen sovmorgon heller. Sonen behövde klippa sig och jag ringde frissan idag och skulle höra om det fanns tid idag men det gjorde det inte men i morgon kunde han få komma 09:40 och det blir jag som får köra honom dit. Sitta och ta en kaffe och prata lite med henne medan han klipps. Sen åker jag nästan direkt till jobbet för att sluta tidigare för sen på em ska jag och dottern till frissan igen och få våra hår klippta. Hon frågade ju om sonen inte kunde komma samtidigt då men det går ju inte när han han åker vid 2 till jobbet.

Bildresultat för wallet fun












Han fick sin första lön idag och pengarna han fick in på kontot får jag jobba 2 månader för att få ihop. Men jag är glad för hans skull som gått med så lite pengar så länge. Och samtidigt får han också nu känna att han kan bidra till hushållet. Han har ju gjort det tidigare också, handlat lite och tankat men inte mycket mer. Dottern har fått öppna sin plånbok betydligt mer. Så vi tjänar på detta allihopa nu. För min lön brukar vara slut nästan innan månaden är över pga av alla räkningar och inköp av mat. Mat är en stor kostnad hos oss och hade jag varit själv hade det varit en helt annan summa men idag så unnar vi oss bra mat och tänker inte så mycket på priset när vi köper tex grönsaker. Köpt jättegoda tomater det sista - Romantica små kvisttomater som smakar jättegott men skulle man titta på kilopriset så skulle man nog svimma men äta smaklösa, hårda tomater - nej det vill vi inte.

Och sonen äter inte varma grönsaker utan det är sallad som gäller med paprika, tomater, gurka och blandade salladssorter, ev morot i. Och det har han i stort sett till alla sina måltider och det får han.

Men ändå så är jag prismedveten på annat och kollar extrapriserna på olika affärer - ja ekonomi kan man hålla på med till leda och inte gör det en något gladare. En trissvinst - plötsligt händer det hadde suttit fint men när man aldrig köper lotter så är ju chansen inte så stor men köper jag en lott så är den minimal ändå så jag låter bli.



Må Gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar