December

December

tisdag 26 maj 2015

Ibland får man ändra .

Solsken, slutet av maj och jag är barbent. Nu jädrar får det bli sommar oavsett temperaturen :D

Men jag har en klänning som går nedanför knäna så det är inte så mycket av benen som syns och den har långa ärmar.

Bildresultat för bare leg fun

I övrigt är det ju inte många dagar man kunnat gå barbent denna månad men maj är snart slut och nog ska väl juni kunna bjuda på mer och fler varma dagar tycker jag - hoppas jag - vill jag!

Sov och låg länge idag också - var inte uppe förrän vid 11 och då hade jag legat vaken ca halvtimmen. Hela dagarna försvinner och jag är från grunden morgontrött men jag tycker att 8-9 är lagom tid att vakna av sig själv utan ställd klocka men det verkar vara ett minne blott.

En sak är i alla fall bra - jag har inte feberkänslan kvar som jag har haft och det är jag glad över för den tär men värken är där och mitt finger på höger hand vill inte ge med sig. Det är svullet och ömmar och idag har jag även ont i tumbasen på samma hand. Går det inte över får jag nog ta det med läkaren.

Jag avvaktar lite till om det är så att det är en fibrogrej som sen försvinner av sig själv för att den ska flytta någon annanstans i min kropp.

Tänk om jag kunde få flytta ifrån fibron.

Skulle gärna sitta och titta ut över kullarna i Toscana där Ernst har huserat ett tag. Så otroligt härligt och vackert landskap. Undrar om jag kommer dit någon gång i mitt liv.

Skulle gärna också åka till Island och dess landskap eller Irland med alla kullar eller Scotland. Ja det är naturen jag är ute efter som ni förstår. Inte så mycket storstäder etc.

Men jag ska ju absolut inte klaga som kan åka till vår underbart vackra svenska natur i Jämtland. Absolut inte fy skam och ett ställe där jag laddar batterierna även om dagarna kan vara nog så intensiva. Men det är ju ett lugn som infinner sig när jag är där. Synd att man inte hade det när man var ung utan då ville man bara fly där ifrån men det kanske är något som hör till också.

Men idag uppskattar jag verkligen byn och hade inte min bror köpt sig en stuga där hade jag inte kommit tillbaka dit och fattat hur härligt det är.

Igår var ju planen att det skulle bli en soppa till middag med gott färskt vitlöksbröd. Tomat och linssoppa men det fick bli annat.

Jag kom hem från jobbet, bytte om och så åkte vi iväg jag, dottern och hunden. Parkerade på en plats där vi gick för några veckor sen och så gick vi inte upp för en mördarbacke men det var väldans backigt i alla fall.

Enligt hörsägens skulle man kunna gå till en utkiksplats men vi hittade inte dit. Vi gick uppför en väg och det fanns massor med hus både små gamla sommarstugor som stått där i evigheter till moderna arkitektritade fula historier.

Det var inte skyltat så vi följde vägen och sen en stig och hamnade inne i skogen och vips så var vi vid ett stup!




Fick vänt och gick ner en annan stig och kom till en sommarstuga så vi gick fel. Vi stod vid ett vägskäl och valde fel tydligen men då sen så orkade vi inte gå upp för det som skulle vara det rätta för att komma dit jag ville. Jag var där för 28 år sen och då var det inte byggt och jag åkte med exet och tittade inte så noga på vart vi åkte och mycket har ju förändrats sen dess.





























Men det blev en go runda där vissa muskler fick bekänna färg och svetten dröp och lusten att ställa sig och laga mat var obefintlig när vi satte oss i bilen och skulle på affären. Så vi handlade på ica och sen åkte vi och köpte pizza!

Kebabpizza som vi delade på men så köpte jag en till också ifall vi skulle vara hungrigare och för att också sonen skulle få nattamat.

Dottern tycker jag var lite väl omtänksam - och sa att jag skulle ju aldrig köpt pizza till henne med glimt i ögat när hon jobbar.

Skrev en lapp till sonen och han blev väldigt glad när han kom hem och var hungrig vid halv 2 i natt. Han kom och pratade med mig.

Det var gott i alla fall att äta en bit pizza och dricka ett glas rött och så satte vi oss i soffan och tittade på Ernst. Så vi hade en mysmåndag.





















Idag trodde dottern att hon jobbade men så har hon dubbelkollat och det visade sig att hon är ledig så idag blir det en ny runda på nytt ställe. Vi måste åka och hämta post hemma hos pappan och kommer åka till ett ställe borta där han bor. Det är inte lång men det var åratal sen vi var där också.

Jag fick också gjort mat tills idag igår. Ena ica skickade ut egna rabattkuponger som vi utnyttjade igår. 30 kronor billigare kyckling -1 kg så det stod igår i ugn och stekte medan vi tittade på Ernst så idag blir det ris, kyckling och sås. Sen köpte jag så att vi kan göra paj. Jämtlandspaj till mig och dottern och tacopaj till sonen. Får se om jag orkar fixa det idag efter promenaden. Dottern skulle steka färsen idag i alla fall.

Snart får jag bli natttaxi igen. Sonens kompis som han åker med just nu har fått tillgång till lägenheten som han och hans tjej ska flytta till redan om en vecka. Så om inte sonen hittar någon annan - ska sätta upp lappar så blir det jag som får ställa upp.

Ibland kan man ju drömma om saker, en tipsvinst etc men en sak som jag aldrig skulle kunna drömma om skulle kunna hända är ju att pappan säger - jag hämtar dig! Om det sker så ska jag sätta kryss i taket.

Och så kom min pessimistiska kollega och klagar. Han klagar på det mesta och tar sån energi - har berättat om honom tidigare - han är ju inte på kontoret men klagar på det mesta. Vår verksamhet bygger på att man hyr ut och låter andra vara på vår anläggning och det ingår i hans jobb sen att fixa efter att man varit här och det är alltid något som är fel och jag blir bara så trött, det är alltid nåt som är fel - det kommer inget positivt ur munnen på gubben. Är det inte det ena så är det det andra.
Saker som är självklara och som är tillåtna här på jobbet klagar han på. Han klagar på att utrustning som vi har lånas av andra trots att det är på de villkor vi har saker att vi ska dela det med andra.

Jaja, nu har jag fått klaga av mig i alla fall. Och vi fick precis besök av en person som ska praktisera med honom nu i sommar - ja jösses.

Fick också lämnat jobbet i alla hast under 10 minuter. Sonen ringde och hann inte till tåget. Kompisen åkte ännu tidigare idag för hans skulle börja tidigare så det blev kommunalt för han del och så gick klockan fortare än vad han tänkt. Tur man bor nära!

Och jag har varit och satt på kaffe - behöver en stor kopp!

Och idag måste jag hinna till veterinärbutiken och köpa kattfoder. Dom stänger 5. Eländigt när man inte kan köpa mat vart som helst till missen.

Det är mycket som ska hinnas med på få vakna timmar :)

Och ny bok har jag i öronen. Och jag kan verkligen rekommendera - Stöld av babian av Anna Karolina. Den var riktigt bra.

Nu är det mer nytt svenskt. Fjärilspojken av Peter Stjernström.

PS_FJARILSPOJKEN 22AUG


Ett spädbarn lämnas i skogen. Den lille pojken blöder. Insekter kryllar på honom.
Han överlever. Många år senare kommer frågorna till den nu vuxne Jonas. Vilka var hans föräldrar och varför övergav de honom? Vad är det för märklig begåvning han har? Den starka intuitionen, ska han dölja den eller följa den?
Jonas värvas av det mystiska företaget Apisec som verkar veta mer om honom än han själv. Tillsammans med sin kompis Björne börjar han nysta i sin historia. När de möter den framgångsrika och kompromisslösa Nelly Josefsson märker de att hon och Jonas har något gemensamt.
Det visar sig att Jonas historia är en del av något större. Något djupt obehagligt. En blandning av underliga sammanträffanden och medvetna val driver honom mot svaren.
Fjärilspojken är en svindlande spänningsroman om vägen mot kunskapens himmelrike – eller helvete. En ond saga om vänskap, vetenskap, makt och vanmakt. Det är mörkt, mystiskt och maxat.

Må Gott











1 kommentar:

  1. I söndags kom jag ju hem, i sandaler och korta byxor, hade trott att jag kunde köra med det nu.... Men det får allt bli långbyxor och strumpor. Vad sjutton är det för väder vi har egentligen? Idag har vi ju sol men det blåser ju kallt som sjutton. Tror jag det att sonen gillade att komma hem mitt i natten och hitta pizza i köket :-) Det är ju då den smakar som godast.
    Energitjuvar är jobbiga, jäkla gnällspikar! Sånt blir man ju trött av, absolut. Hoppas du har en fin onsdag! Kramisar! ♥

    SvaraRadera