December

December

torsdag 9 april 2015

Ynkedom

Bildresultat för tired mouse fun

Det är en trött råtta som knappt dansar på bordet när chefen är borta!

Det är nog förkylning i min kropp som härjar för det är en sån känsla som stör. Jag känner mig influensasjuk nästan förutom att jag inte har någon feber men den känslan finns också.

Igår när jag åkte och hämtade dottern så kände jag hur det ena stunden högg i armarna för att i nästa kännas i bäckenet för att stund kännas i benen och så håller det på.

I skrivande stund är det knäna och rygg som värker och jag har stoppat i mig extra värkmedicin. Vaknade i morse av katten och sen hade jag svårt att somna om, näsan var täppt och jag hade massa luft som jag fick rapat upp som jag svalt. Samma som dottern också klagade över.

Fick ta näsdroppar och drack te innan jag somnade om. Och ögonen är varma så det är en klen liten M som sitter på jobbet idag. För här är jag.

Bildresultat för love my work

Och vad gör jag egentligen på mitt jobb kan man nog undra som kan styra och ställa min arbetstid lite som jag vill.

Idag börjar jag 12 och det första jag gör är att få igång datorn, den följer ju med hem varje dag så det är sladdar att koppla in.

Sen hämtar jag post från brevlådan ute vid vägen.

Sätter igång datorn, hämtar mail och printar ut dom för att jag inte ska missa vad jag ska göra med dom. Vissa ska svaras på, andra är information och det kan vara bokningar och anmälningar.

Idag ringde även telefonen när jag kom så det är också samtal som ska besvaras om jag kan. Idag kunde jag :D ibland får jag be att dom mailar mig så får jag återkomma med svar när jag fått kontakt med kollegan - gäller även när han inte är på träningsläger.

Posten ska gås igenom och en del kan jag ta direkt och annat är till någon annan. En del post skannar jag iväg till berörd.

Sen så är det koll av medlemsregistret, registrera nya, ta bort såna som slutat, ända från 1 till familj. Kollar bokningar av arenan, kollar om man betalt sina medlemsavgifter, påminner och har mig.

Sen är det koll av bankens kontoutdrag och så betala fakturor - det senare gör jag inte varje dag men kollar om det är något som är akut eller inte.

Så är jag lite social med kollegorna i huset, tar emot besök som kan komma och gå i olika ärenden. Igår var det låssmed som var här och skulle tas emot. Ibland kommer annat inbokat och ibland spontant med frågor man ska besvara.

Och så bloggar jag medan jag hämtar andan och jag har en perfekt arbetsplats för jag behöver inte ha piskan på mig och känna mig stressad.

I mitt tidigare yrkesliv så hade nästan det mesta av detta klarats av på en timme eller så när man var som mest effektiv.

Nu är ju förutsättningen en helt annan och hjärnan är inte med på samma sätt. Tex detta att jag måste skriva ut alla mail för att komma ihåg vad jag ska göra med dom. Kollegan har frågat fint några gånger om jag behöver detta med tanke på allt papper men tyvärr är det så. Annars är det risk att jag missar även om jag kan ha bra koll och även komihåg på vissa detaljer.

Ibland som den här veckan känner jag att jag måste vara på plats då ingen annan är här för att som igår ta emot det bokade besöket men också vara på plats för att ta telefonen och svara på mail.

Sen har jag inte varit så effektiv som jag vill vara men när kroppen inte är med mig mindre än vanligt så får det bli så.

Så det är lite med glimt och ironi som jag dansar på bordet. Och smiter jag ifrån så tar jag igen det en annan gång eller så har jag jobbat längre vissa dagar så det jämnar ut sig i slutändan.

Men det är också så skönt med mitt perfekta arbete. Det funkar så bra att göra detta och skulle det vara helt bedrövligt så kan jag jobba hemifrån. Jag kan kolla mailen och sånt.

På mitt förra arbetet innan jag blev sjuk så hade jag en chef som nästan stod med en piska - jag trivdes väldigt bra med arbetet men visst kunde man bli frustrerad när man hade någon som stod och tjuvlyssnade utanför dörren när man pratade med kunder och suckade högt och tydligt över ev frånvaro och kunde nästan ringa samma dag för att höra om jag inte var frisk nu eller barnen.

Och idag är jag väldigt tacksam över att inte vara kvar på detta ställe så det fanns en mening med att bli uppsagd den där gången då dom fick veta att jag fått en kronisk sjukdom och att det sen blev en hel del svarta år men jag överlevde och idag är livet ljust faktiskt trots sjukdomseländet.

Jag kan jobba mina 50% på mina villkor.

Men igår blev det ingen yoga - det fanns ingen ork till det. Jag kom hem vid 3 och gick ut i solen och satte mig med den lokala tidningen som kommit i brevlådan. Jag satt nog ute nästan en timme och bara njöt av alla d-vitaminer.

Sen fixade jag middagen - det var så jobbigt så - bara att värma upp! Den kokta stekta potatisen ihop med strimlad lövbiff och så gjorde jag en sallad.

Köket fick sen stå med ren disk i maskinen och fullt i diskhon. Jag gick och la mig. Ställde klockan ifall jag skulle somna och missa att hämta hem dottern. Men jag var vaken - kunde inte somna och lyssnade på boken. Det är så skönt att kunna ligga där och lyssna medan jag blundar för att läsa text funkar inte men jag få ju bokupplevelser ändå vilket jag är oerhört tacksam och glad över då jag är en bokmal. Sen finns det dom som tycker att man inte läser en bok då man lyssnar på den. Att det inte riktigt räknas - det fick jag veta i en fb grupp! Där håller jag absolut inte med. Visst kan jag sakna att ligga och läsa och vända bladen själv men upplevelsen av en bra bok blir inte mindre tycker jag för att någon annan läser den för mig.

Bildresultat för love books

Sonen fick sen ta vovven ut på en runda. Hade också sagt att han skulle ta diskmaskinen med det blev aldrig gjort. Han låg också och läste för att sen titta på en film.

Så diskmaskinen har jag fixat idag.

Jag har några gånger när jag hämtat dottern tagit hunden med och gått en runda på kvällen men igår fanns det inte ork alls och när jag satt och väntade var jag nästan yrslig så när vi sen kom hem blev det en kopp kvällsrote, en macka och så skulle en tvätt hängas och så började reprisen på sista avsnittet av True Detectiv som jag såg på innan jag slöt mina blå.

Gillade den serien men är också glad att den är slut så jag slipper hålla koll på avsnitten och se dom efteråt.

Nu ska jag hitta tid till att se Lava inom 30 dagar.

Körde sonen till jobbet klockan 10 och gick en runda med vovven. Sen hem och plockade i köket, kokade kaffe och sen in i duschen.

Gjorde iordning en sallad som jag har med mig till jobbet, de vanliga salladsgrönsakerna men också soltorkad tomat, pesto, minimozarellabollar, oliver och solrosfrön.

Idag blir det den kallrökta laxen och pasta till mig och sonen och dottern får äta lammfärsbiffarna som finns kvar.

Och byn som dottern jobbar i har en affär där man kan hitta bra priser på lite allt möjligt. Och igår hade dom cashewnötter och så köpte jag red curry pasta och ingefära och lite annat och ska göra en kycklingwok imorgon av detta. Inte din Mickis - det får bli en annan dag utan en från kryddburken som inte hade så många ingredienser. Mycket vitlök och ingefära samt chili - som kan få fart på bacillerna och skrämma iväg dom.

Bildresultat för i had a cold

För jag hoppas jag inte blir värre förkyld och blir liggandes för jag har ju promenaden på söndag att se fram emot som jag är värd för. Det är många som anmält att dom vill komma med och stort antal kanske också. Har fått den uppfattningen att dom inte har varit där tidigare så jag behövs för att kunna lotsa dom rätt.

Men jag hoppas verkligen att väderleksrapporten visar fel för när jag tittade så stod det regn :(

Det blir ju liksom inte läge för en fika då utan bara promenad för att sitta ute på en stubbe i regnet är ju inte kul.

Så jag längtar hem och vill sätta mig i solen idag också för att boosta lite vitaminer.

Må Gott

Bildresultat för vårsol







1 kommentar:

  1. Det lät oxå gott med den wook en :-)
    Mitt recept är ju ganska mycket som man ska ha i. Men God blir den, jag tycker att oystersås luktar illa, men smaken är god ;-)

    Vilket perfekt jobb du har idag... så skönt att kunna jobba på siba 3 gnager villkor och att du faktiskt om du känner dig riktigt rosig J
    kan jobba hemifrån om du har en riktigt dålig dag...
    källförteckning lax det är riktigt gott :-)

    Det är perfekt att lyssna på ljudbok då kan man ju göra annat under tiden. Jag hade min ljudbok som kvälkslektyr. In med hörlurar så stör man ju ingen..,

    Hoppas du har en fin kväll!
    Kram ❤

    SvaraRadera