December

December

onsdag 8 april 2015

Härliga underbara vår

Bildresultat för pollenallergi

Även idag skiner solen från en blå himmel, det är skönt och härligt och varmt! Och jag skulle vilja vara ledig och vara ute i naturen och sitta på en stubbe och ta en kaffe i medhavd termos.

Men trots det härliga underbara så är det också det eländiga bedrövliga.

Är helt seg, trött och orkeslös. Ögonen är som om dom har bly i ögonlocken. Ville inte vakna och tidigt i morse när sonens skulle upp 05:45 så somnade jag om nästan direkt och när klockan ringde nästa gång var det som om hela jag var av betong och det var oerhört svårt att ta sig upp ur den goa sänghalmen.

Nu har jag varit igång ett tag, tagit min injektion för denna vecka, hämtat sonen på jobbet, varit på biblioteket och druckit 2 stora koppar kaffe och känslan av att kroppen inte alls är med mig idag är stor.

Och förutom att det då är det där vanliga som jag dras med så är det ju pollen som spökar och det är tabletter som jag nu ätit ett bra tag men nu tar jag också ögondroppar och även nässpray.

Alm är det måttliga till höga halter av. Vide/sälg låga till måttliga och snart kommer det att explodera om detta härliga väder får hålla i sig.

Samtidigt så kan jag också ha en liten sväng av dotterns förkylning i kroppen också. Det är ju detta som är så svårt.

Veta vad som är vad. Är det fibron, är det pollen, är det ME, är det förkylning. Who knows!



Ingen mer än djuren var hemma när jag kom hem igår strax innan 5 - det blev inte så kort dag ändå. Jag klädde om till träningsbyxor och andra skor och så gick vi en runda jag och vovven. Härligt att det fortfarande är sol när man kommer hem och härligt ut och gå väder.

Sen blev det kök och matlagning. Lövbiffen jag hade tagit fram räckte till 2 olika maträtter. Jag gjorde först wok och hade lite wokgrönsaker, massa vitlök och harricote verts i, kryddade med sambal olek och i med lite olika såser som teryaki, oyster, fisksås och soya. Kokade nudlar och i med dessa och lite jordnötter. Det blev jättegott och smaklökarna hade kunnat äta mer men magen sa nej.

Tänkte kanske att jag kunde äta samma idag när jag kom hem men se det blev inget med det. Dottern åt upp det mesta till frukost och tog med sig en matlåda till jobbet.

Av den andra halvan av lövbiffen så tog jag wokpannan igen och stekte köttet och sen i med kall kokt färskpotatis och så fick det steka en stund och blev till det som jag kallar pärstek :D och det äter jag och sonen idag.

Vi har ju också rökt lax kvar sen påsk och jag ska köpa en ask med cantadou örtost och så brer man den över skivorna, rullar ihop och lägger i en form och i med en skvätt grädde och in i ugnen. Det är så gott ihop med potatis, pasta, ris eller vad man vill.

Känner också att jag är trögtänkt här på jobbet och vill bara hem och lägga mig. Men det går inte än för jag har en låskille här som ska fixa dörrar men sen åker jag nog hem och vilar.

Bildresultat för låt mig få sova

Vet inte om jag fixar yogan ikväll. Just nu känns det inte som om jag gör det. Och kanske ska jag lyssna på det och inte "tvinga" iväg mig. Får avvakta lite.

Jag klagade ju över det dåliga tv-utbudet i påsk och jag ser så sällan på tv att jag också missar ev trailers som visar sevärda program och fick tips om en isländsk deckare som gått i påsk. Det gick väldans sent men går på play så jag ska kolla på den där. Den verkar bra i alla fall -  i min smak.

Igår var det också sista avsnittet av True detective men det har jag inte heller sett än. 22:30 vem orkar då?

Jag la mig och blundade och lyssnade på boken i sängen efter maten igår och där låg jag ett par timmar medan mörkret föll utanför. Hade ställt klockan så jag inte skulle missa att hämta dottern. Sonen tog sig hem genom sin kompis och kom efter oss.

Och boken blev utlyssnad på igår och nu har jag en ny på G. Har alltid en bok i öronen.

Denna gång svenskt igen. Kristina Appelqvist och Flickan framför muren. Den 2:a boken i en ny serie som hon skriver. Och jag har läst alla hennes böcker och gillat dom så detta blir nog trevliga timmar. Och denna släpptes nu i mars.



När en tysk professor, med bakgrund i det forna DDR, ska utses till hedersdoktor på Västgöta universitet utlöses en storm av reaktioner bland medier och personal. Rektorn hotas till livet och ceremonin slutar i en oväntad mardröm av ond bråd död.
Forskaren Helena Waller inser att hennes nära kollega burit på en mörk hemlighet och dras motvilligt in i jakten på en gåtfull mördare. Sökandet i det förflutna för henne ända till Berlin och tiden före murens fall.
Flickan framför muren är Kristina Appelqvist andra bok om forskaren Helena Wallner.
Må Gott

Bildresultat för låt mig få sova




1 kommentar:

  1. Ja visst är det jobbigt när man mår dåligt men inte vet vad som är vad...
    men egentligen spelar det ju ingen roll vad det heter. .. man mår ju som man mår oavsett.... ;-)

    MumsMåns vad mycket god mat. .., låter jättegott :-)
    Ja kolla gärna kyl
    kycklingwooken hos mig. Den är faktiskt riktigt god och tar man lite mer vätska så blir det lite mer såsig o det gillar jag :-)

    Undrar just om du orkade iväg på yogan?
    ha en fin kväll!
    kram ❤

    SvaraRadera