December

December

torsdag 23 oktober 2014

Nu ska jag sluta.




Jag kom iväg på yogan igår men det satt långt inne. Kom hem vid 3, tog en macka och gick och la mig och vet ni - jag tände sänglampan och läste en tidning - Må Bra!

Jag prenumererar på 4 nummer av Må Bra. Och den första har jag inte hunnit läsa helt men nummer 2 är nu utläst. 1 nummer per månad och jag ville åt en present som man fick om man tog prenumerationen.

Blev väl lite peppad av att läsa den så upp och fixade middagen till 5. Det blev rester - Chili con carne och sen lite vila igen i soffan innan jag klädde mig för att åka iväg.

Dottern skulle ju hämtas och jag passade på att handla i den byn. Det är inte ica utan någon fristående kedja och det blev bröd, mjölk, frukt och frysta grönsaker, vaxbönor, harricot verts och majs. Sen blev det en bit saltat sidfläsk. Av den blir det förmodligen fläskpannkaka.

Idag blir det kyckling och dottern har en favorit som hon gärna köper.



Så denna med lite ris eller pasta får det bli idag. Hon får också kocka för idag jobbar hon förmiddag. Sonen har vovven på sin lott. Själv orkade jag inte idag heller.

Har sovit mina 12 timmar och det gör inte mycket nytta - nej nu ljuger jag. Det gör säkert lite för om jag sovit mindre hade jag varit helt död. Är ju heller inte säker på att jag skulle känna mig piggare av att sova ett par timmar till heller. Så hur man än vänder sig har man rumpan bak.

Klev upp vid halv 11, kokade min gröt på havregryn, kanel, solrosfrön och lite rapsolja i. Äppelmos och mjölk. Och kaffe. Samt en hög med piller. Värktabletter som jag tog och så gick jag och la mig i sängen igen och vilade medan dom kickade in.

Och nu sitter jag här på jobbet. Känns helt ok ändå men jag hade önskat att jag fått mer av den friska luften innan och jag är ju innerligt tacksam över att ha en trädgård som man bara kan släppa ut vovven i och även barn som är hemma och kan hjälpa till så att samvetet inte knäcker en också.

Hade jag inte haft det hade jag ju tvingat mig upp och ut och kanske knäckt mig genom det.

Ja inte är det lätt inte.

Och dagens nyhet - bröllop i sommar - i juni. Jag såg aldrig intervjun på tv hos Helenius men har förstått att prinsen gjort succé och att man fått se en helt annan sida av honom.

Ser att det hemma ni norr kommit snö, ett tjockt fluffigt täcke har lagt sig över allt. Ljust och fin blir det men kallt och ruggigt också. Igår kväll kändes det kyligare än på länge men det är inte frost än men det kommer nog när som helst. Så det är nog dags att få resterande 3 vinterdäck på bilen. Får se om vi kanske kan ha tid till det i helgen jag och sonen.

Dottern ska tillbringa helgen hos en kompis. Det var lite osäkert om hon åker redan i morgon eller om det blir på lördag.

Sen har jag en bekännelse - jag är periodare!

Ja inte på det sätt som man ofta förknippar med ordet periodare - en sån som min mamma var - alkoholist.

Jag är nagelbitare i perioder och igår köpte jag stopp och väx på apoteket för att bryta denna ovana som jag hamnat i.

Bet på naglarna som barn och ung - kommer inte riktigt ihåg när jag köpte den första flaskan för att sluta bita och så har jag haft långa målade naglar för att under perioder gnagt ner dom.

Ofta så börjar det med att jag inte har någon nagelfil i närheten och så får jag ibland känslan av att inte vilja, orka, kunna ha långa naglar - det känns bara irriterande och jobbigt men nu är jag på G att sluta, vill måla dom igen och känna mig fin.



Så det är ju en bitter eländig äcklig smak man får in i munnen när man omedvetet försöker bita och den vill undvika. Så ovanan ska nu stoppas - jag är redo!

Min yogainstruktör - världens goaste såg att jag inte var på topp igår. Men som hon säger - du gör själv vad din kropp klarar av och vill och kan. Det är aldrig någon tävlan mot någon annan. Man gör det enbart för sig egen skull. Det är nog också därför ljuset är dämpat och man har levande ljus istället. Man kan inte titta på någon annan. Man fokuserar på sig själv. Och det gör gott och ibland önskar jag att jag hade disciplinen att göra mer hemma för mig själv som en start på varje dag.

Någon gång kanske! Bilden nedan visar en av serierna vi gör varje gång.

Må gott





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar