December

December

fredag 19 september 2014

Soliga härliga fredag!




Får jag presentera!!!!

Förmodligen vovvens mamma. Helt 100 kan man inte vara men man tror det i alla fall. Och viss likhet finns och söt är hon också. En av systrarna jag mötte på hundträffen var mörk som hon.

Så har det då äntligen blivit fredag och jag har sovit gott i natt också. Sovit hela natten men vaknade för tidigt - redan innan 7.

Hade behövt sova några timmar till känner jag men det gick inte somna om så efter att ha vridit mig i sängen en stund så sitter jag nu och har ätit grötfrukost och dricker kaffe.

Gårdagen blev en bättre dag än dagarna innan. Och när jag kom hem stod maten på bordet och jag tillbringade sen kvällen i soffan. Lyssnade på Reine Brynolfssons trygga röst och stickade innan jag gick och la mig.

Jag gjorde också iordning min medicinlåda. Jag har en trälåda med alla mina burkar men när jag hämtar ut så kommer dom ju i såna där folieförpackningar så jag satt och tryckte ut en massa piller. Vissa är jobbigare att få ut ur förpackningen en andra och jag förstår inte varför inte alla kan komma i lösa i en burk istället.

Ska åka till jobbet tidigare idag nu när jag ändå är vaken. Och det innebär ju också att jag slutar tidigare. Jag och sonen ska göra massa ärenden ihop vilket han är jätteglad över - not! Han är ju inte överförtjust i att gå och handla men dottern jobbar så han har inget val idag.

Vi ska till optikern också. Först ska jag hämta ut mitt gamla recept så jag kan se synfelet hos Synsam och sen ska jag gå till en annan optiker som nu har en drive med gratis synundersökning och beställa tid. Sonen ska också kolla sina ögon. Han är lite ansträngd när han läser och ser på datorn/tv så läsglas kanske?

Systembolaget för att köpa vin till fisken idag ska göras och sen är det mataffären som gäller!

Vovven ska också få gottigheter idag - ska köpa några ben till honom så han har att gnaga på.

Helgen har ju blivit lovad vackert väder så det blir gräsklippning och undanplock av möbler. På söndag ska jag träffa hundgänget för en promenad så det är fullt upp.

Lånar gräsklipparen på jobbet så det kommer gå lätt och smidigt.

Satt igår och spånade lite på maträtter också och detta var lite som jag kom fram till och det mesta står på min inköpslista i ingredienser om jag inte redan har det hemma. Nu kommer en tid då det är roligare att laga mat igen för på sommaren och även på våren så har i alla fall jag lite dålig fantasi och på sommaren när det är varmt ingen större lust utan det blir ju mycket grillat och sallader och andra lätta rätter. Men nu är lusten tillbaka.

Mexikanska empadas - piroger
Kycklingsoppa
Hemgjord falafel med thahini i pitabröd 
alt indiska nuggets
parmesangratinerad bakpotatis
Gratinerad halloumipasta
Köttbullar i indisk sås
Kycklingrullader m lök persilja och bacon

Och så har jag bokat maten till nästa fredags stora roliga kväll med mina barn och brorson. Spökvandringen i Gbg. Fisk till alla förutom till dottern som vägrar äta fisken så hon skulle få ankbröst istället. Ska blir riktigt kul.

Och jag har fått beställt garn till en kortärmad tjock härlig tröja jag vill göra. Inte helt lätt att hitta någon som kunde ta hem detta men Jämtar kan man lita på - en webb-butik i Jämtland tar hem och nu väntar jag bara på att ett garn i mörkt rött ska hamna i min brevlåda men jag får nog vänta minst en vecka -10 dagar för först ska det levereras från Finland till Jämtland innan det hamnar hos mig.

Så idag känns det rätt ok även om det som alltid är lite smolk i bägaren. Värk i händerna och i huvudet och så denna förbaskade trötthet som man aldrig vänjer sig vid men men - det är fredag och solen skiner!

Må Gott












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar