December

December

måndag 1 september 2014

Hej och välkommen September



Läste en klok sak om hösten, min favoritårstid. Man stressar inte på samma sätt som under sommaren då man jagar varje solchans och man ser hur alla står med näsan mot solen. Men det är nog inte så konstigt heller för vi är ju rätt utsvultna på ljus efter vintern.

Men hösten. Ja det känns inte lika tvunget att sitta ut i solen och dricka sitt morgonkaffe även om det är himla skönt även nu men jag känner inte det behovet på samma sätt.

I allafall jag - låter det bli mer långkok och inte snabba rätter på grillen. Min inre klocka går ner i varv och att sen utnyttja härliga dagar till skogen är ju en lisa för själen som jag inte skulle kunna vara utan.

Sen är det mycket som händer och startar och det är ju mer på G än under sommarlata dagar absolut så stress blir det ju ändå.

Kurser börjar, träffar startar och annat fylls i kalendern. Men det är också härligt med att det blir mörker och man kan tända ljusen och mysa.

Hade denna måndag varit en måndag i juli hade jag känt att jag måste ut, men nu sitter jag lugnt i mitt kök och dricker te och äter hembakat bröd till frukost. Katten ligger på bordet och gör mig sällskap och vovven sitter vid mina fötter.

Ska ställa mig i duschen och så ska jag ta mig till jobbet tidigare idag för att sen kunna utnyttja kvällen till en tur i skogen är tanken.

Men tankar man har ändras ofta under dagen så om det blir så eller inte kan ju ändras.

För jag är trött! En nackdel i all glädje man ändå känner. Denna ständigt alltid närvarande trötthet. Låg länge i sängen trots att jag var vaken. Men så hade jag mysigt sällskap.



Det hör inte till vanligheten att missen gör oss äran.

Igår var det en innedag. En kort promenad gjorde vi jag och vovven när jag ändå körde dottern till tåget när hon skulle iväg. Men sen var det köket som gällde - ovanligt eller hur.

Jag bakade.

Först gjorde jag långpannerutor och eftersom jästen jag hade - 2 pkt gick ut idag så blev det också 4 bröd till. Sen en dajmkladdkaka innan ugnen till sist fick låta en lergryta stå och gotta sig med ytterlåret i.

Så det blev en god söndagsstek på annat sätt en jag först tänkte men med god sås, kokt potatis, karl-johan stekta i smör och sallad till.

Allt med Reine Brynolfssons röst ljudade ut genom högtalarna. Jag lyssnade klart på Ghostman som var sådär men inte så dålig att jag inte ville fortsätta lyssna och den blev bättre mot slutet - lite rörig och fick inte riktigt grepp om den.

Men nu är det Ramona Franssons första bok i en serie som Reine också läser som kommer förgylla lyssnartiden framöver. Har läst henne en gång tidigare men kommer inte ihåg vilken bok det var men jag tror jag kan hitta den här i bloggen. Bra att ha den som lite stöd för minnet ibland.



Vid ett inbrott försvinner inte bara dyrbar konst utan även grannens dotter Elina Gullberg som satt barnvakt hos parets två söner. Vad har hänt femtonåriga Elina? Föräldrarna är utom sig
av oro. 

Kennet Svalborg vill skilja sig från Viola, som redan misstänker att har träffat en annan kvinna.
En dryg månad efter inbrottet hittas ett lik i Göteborg. Det visar sig vara en kraftigt misshandlad ung naken kvinna. Kort därefter hittar man liket av en ung man i Mölndalsån. Han hade skjutits till döds. Greger Thulin och kriminaltekniker Charlotte Engman börjar undra om det finns ett samband mellan de mördade personerna.
http://www.anomar-forlag.se/

Och sen har jag flera av hennes böcker i datorn bara väntandes att jag ska lyssna på dom. Så det blir nog ett Ramona september.

Dottern ska jobba och det ska sonen också. Mässorna har startat igen. Skönt för honom och skönt för mig också att han får känna sig nyttig han med. Han behöver körkort men jag har inte pengar att hjälpa honom med detta och han har det inte heller och pappan - ja han kanske har men erbjuder sig inte.

Igår såg jag sista 10 minuterna av Parlamentet. Björn Gustavsson var tillbaka och honom gillar jag. Tycker om hans humor. Sen knäppte jag över till Kanal 10 - en kanal som inte är så välbesökt av mig men igår var det flera dokumentärer. 1 om KKK men jag såg inte så mycket av den. Sen var det om 2 olika brott som FBI utredde och eftersom jag gillar den genre i bokvärlden så föll det mig i smaken. Och sen somnade jag väldigt gott och har sovit bra hela natten.

Och kaffe - ja det kanske kan behövas känner jag - tron kan försätta berg heter det och jag tror ju att jag känner mig lite pigg av en kopp men innerst inne vet jag att så inte är fallet men jag tror ändå.

Må Gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar