December

December

måndag 12 maj 2014

Måndag den 12 maj 2014

Idag är det...........



Helgen kom och gick och under eurovision satt jag mest och kollade fb och följde min kusins öde. Hans son med kamrater krockade på kvällen med en älg och min kusin var i Sthlm på jobb och var långt därifrån och innan han fick veta hur det gått så var det ett par timmar med mycket oro. Men det hela gick bra för alla utom älgen. Kusinsonen hade lite nackvärk och en kompis till men alla fick lämna sjukhuset samma kväll. Jag känner inte hans barn eller fru och det var många år sen vi träffades men det berör ju en på annat sätt än en vanlig tidningsrubrik som sen också kom i bladet - vi är ju ändå släkt och roligt hade det varit men en kusinträff.

Jag höll mig också vaken hela kvällen igenom och klev ut genom ytterdörren när man spelade vinnarlåten igen för att hämta hem dottern. Sen tog det också en stund att somna och såg lite på en av mina favoritfilmer genom åren och även dottern gillar den - Breakfast club. Nostalgi på hög nivå.

Så på söndagen sov jag länge. Ute regnade det då och så höll det på mest hela dagen. Jag gjorde en inventering i frysen och såg att där fanns mycket mat om man bara sorterar lite och så fick jag städat kylskåpet också.

Och så lagade jag mat. Gjorde en hemgjord tomatsås som fick puttra och sen la jag köttbullar som jag hade i frysen ner i den varma såsen och så fick det stå där och gotta sig tills spagettin var färdigkokad. Blev så gott och jag har ätit det till lunch och det får nog bli samma till middag.

Det är bara jag och sonen hemma då för dottern jobbar och var lite om inte sur eller orolig så lite besvärad över att jag inte skulle kunna hämta hem henne och det är regn i skurar idag också. Hon kan inte sluta tidigare för då finns ingen personal och vikarierna får gå först för att passa ev bussar och sen går hennes en timme senare och sitta och vänta kändes inte så lockande så hon spetsade in sig på att gå och jag lovade att gå och möta henne men nu behövs inte detta.

Precis när jag vaknat ringer telefonen och där var killen som skulle laga min bil. Dom hade precis ringt från dagis och han fick åka och hämta sjukt barn. Så kan det ju bli men vi kanske kunde lösa det imorgon och då är dottern ledig så jag blev poppis och "gjorde" hennes dag.

Om hon går så tar det kanske en timme och cykeln är inte klar.

Vi var också på yogan igår - var tidiga så vi gick en liten promenad innan. Jätteskönt väder men sen efter passet så var det som om himlen öppnat sig totalt - vilken skur det kom. Men fördel med skurar är ju att dom går fort över.

Vi åkte också och handlade så att det skulle vara gjort eftersom jag inte visste när bilen skulle bli klar om det tog en kväll eller fler.

Fb är ju roligt - har blivit kontaktad av en person som jag tyvärr inte har ett enda minne av men som tillbringade en del sommarlov i min by. Vi har annars gemensamma bekanta i övrigt. Han släktforskar och hade sett ett inlägg som jag gjort och tänkte att vi kanske är släkt och det kan vi vara men på väldans långt håll i så fall.

Måste säga att man blivit mer berikad på information och umgänge via fb. Mina hundgrupper, fibrogrupper och annat smått och gott. Sen finns det ju grupper man undrar om man ska fortsätta vara med i för tyvärr så är det ofta tjafs och det kanske är fel men det känns som om det är i grupper där merparten är kvinnor och eller så är det ofta kvinnor som tjafsar precis som i verkliga livet känns det som - har varit på så många arbetsplatser genom åren då jag jobbade på bemanningsföretag och fått se och höra både det ena och andra och då var det väldigt skönt att tacka för sig när uppdraget var klart. Jag behövde aldrig "välja" någon sida även om det fanns försök då jag var på längre uppdrag. Sen har jag haft tur att jobba på mer mansdominerade platser och där är det mycket bättre även om man kan sakna kvinnliga kollegor men att slippa tjafs - det är guld värt - finns alldeles för mycket sånt ändå.

Har lyssnat klart på Elizabeth George senaste och mycket av handlingen var förlagd till Toscana - dit skulle jag vilja åka någongång.

Och nu ska jag fortsätta med John Verdon - Blunda hårt.

Blunda hårt (pocket)

Gillade hans förra bok - tänk på ett tal så det ska bli spännande lyssning.

Ett påkostat utomhusbröllop får ett makabert slut. Mitt under festen hittas den unga bruden död. Halshuggen med huvudet placerat bredvid kroppen. Polisen misstänker genast den mexikanske trädgårdsmästaren. Men brudens mor misstror polisens teorier som inte leder någon vart och söker upp Dave Gurney, en av New York-polisens vassaste mordutredare som nyligen pensionerats.

Dave har bestämt sig för att nu äntligen umgås mer med sin hustru och tillsammans med henne njuta av lugnet på landsbygden. Men innerst inne vantrivs han med sin nya livsstil och därför kan han inte säga nej när han får chansen att ta sig an ett intressant fall.

När Dave Gurney börjar gräva i brudparets bakgrund upptäcker han en rad egendomliga omständigheter. Snart inser han att det inte bara handlar om ett mord utan om flera sadistiska brott. Under ytan döljer sig en mörk brottsintrig, som får Gurney att frukta både för sitt eget och för sin frus liv.

Blunda hårt är den andra boken om den före detta mordutredaren Dave Gurney. John Verdon målar här skickligt upp en bild av ondska som hållits vid liv genom flera generationer. Det är på samma gång både ett rörande mänskligt och ett alldeles ohyggligt drama. 

"Intensiv och spännande. Verdon är i toppform. En stark uppföljare på författarens otroligt underhållande debutdeckare."
Washington Post



Det är måndag och jag känner mig helt ok - inte för trött, inte för värkbruten. En bra måndag med andra ord.

Må Gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar