December

December

torsdag 22 maj 2014

Andas in, andas ut



Gårdagens yoga - sista på ett tag för nu är det uppehåll till den 3 september för hemma blir det aldrig av att man gör det även om det skulle göra gott.

Den gick bra - yogan och vi var inte så många och jag fokuserade mycket på andningen. In och ut genom näsan, dra in luft ner i magen och ut. Det är mycket i just detta som gör att den är så bra för mig. Man kommer ner i en bra rytm och mindefulness. Lite jobbigt var det med de rörelser som är i flöde och som man kan bli varm av - solhälsningarna och det var redan varmt i hallen och kan inte förstå dom som går på värmeyoga - som min bror gör - hade jag aldrig klarat - kände mig nästan snurrig och ända hade jag tänkt på att dricka mycket under dagen men det är ju varmt så man nästan inte mäktar med.

26 grader klockan 11 i dag på förmiddagen i skuggan. Det blåser men det är varma vindar så de är inte svalkande men bättre än om det stod still. Jag och vovven gick en runda i skuggig miljö idag också men innan vi kommer dit är det ju sol som gassar och jag hade med mig vatten till mig själv idag.

Dagens middag blev planerad under yogan - där vid avslutningen då det är avslappning. Och vi åkte sen förbi affären - det ska bli en pastasallad idag med kyckling och bacon och annat smått och gott i. Varm mat vill man inte ha, möjligtvis färskpotatis och sill - man vill åt det salta.

Hade tänkt att jag skulle få tag i Allas innan jobbet men dom hade inte packat upp tidningarna än i den lilla spelbutiken - det skulle finnas en artikel där om ME läste jag om på fb i en grupp. Men det är ju en tidning jag köper varje vecka så jag får ta det senare.

Följer debatten om griskött och tänker - jag hade gärna köpt svenskt kött från en köttbutik där jag visste att grisen kom från en bra bonde men när plånboken är skral och det säljs billigt på ica så är jag idag inte lika nogräknad och i min mun har det smakat gott.

Men det gäller ju egentligen allt. Hade hellre köpt ekologisk på det mesta, gör det ibland men oftast jagar jag extrapriser och då är det ju sällan ekologiska produkter. Men jag undviker helfabrikat och eftersom jag är intresserad av att laga maten gör jag det gärna från scratch med det bästa min plånbok kan erbjuda. Köpte ekologisk a-fil till jobbet i den lilla spelbutiken som har lite av såna dagligvaror men hade jag varit på ica hade jag nog köpt vanlig.

Så det är lätt att vara motståndare och protestera om man har val men det är inte många som har det. Man borde sänka momsen på svenska produkter då istället så att svenskt blev mer prisvärt för konsumenten och samtidigt borde man ge mer stöd till dom som är bönder och producenter.

Och på söndag ska man välja - och jag har inte en blekaste aning om vem jag ska rösta på - jo jag vet väl åt vilket hum - höger - vänster - mitt emellan.

Men det är ju några dagar kvar att bestämma sig på.



Må Gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar