December

December

tisdag 15 april 2014

En solig underbar dag

Fjärilseffekten (inbunden)


En bil krockar av en oförklarig anledning med ett tåg. Elva människor dör. Vad ledde fram till olyckan? Finns det något som ett exakt startögonblick? Vem mer än bilens förare bär skulden?

När Bodil drabbas av en obotlig sjukdom bestämmer hon sig att äntligen lämna sin man. Hon förbereder sig på att inte längre finnas. Tanken på döden skrämmer henne inte men hon behöver förstå varför livet blev som det blev. Varför har hon så ofta gjort det som förväntats av henne istället för att göra det hon själv faktiskt vill? 

Bodil vill försöka närma sig sin vuxna dotter, Viktoria, som präglats av uppväxten med en dominant far och en undfallande mor. Men innan Bodil hinner berätta om sin sjukdom bryter Viktoria kontakten. 

Fjärilseffekten handlar om att våra gärningar verkar långt utanför våra egna liv. Om den fria viljans kamp mot barndomens kraft, och om vår ovilja att försonas med tillvarons villkor. Att vi alla en gång måste ta farväl av livets angelägenheter. 

*********************************************************************************************************************

Nu är det dags för en ny bok i örat igen- lyssnade klart på Anna Janssons bok igår medan jag höll på och pysslade.

Denna gång blir det Karin Alvtegen och Fjärilseffekten som blir boken just nu. Känns som om det kommer bli sträcklyssning här också.

Frukosten är avklarad och solen skiner och strax ska jag och vovven ut och gå - tänkte ta mig en långpromenad. Klockan är bara 10 och jag börjar jobba 13 så det finns tid idag.

Och hur glad blir man inte när man ser att det ska bli bra väder till påsk - då kanske det kan bli stolen i solen i mängder.

Dottern som var hemma själv igår hade bakat när jag kom hem - en silviakaka så det var gott efter maten. Middagen blev samma som söndagens - gafflad gris men nu är den slut - ja en liten burk i frysen med kött finns.

Och efter maten så plockade jag undan disken med boken i örat och jag har i köket högtalare som egentligen är till datorn men fungerar ypperligt som extra till både radion och mobilen men så har jag en bärbar högtalare också som jag kopplade in och hade när jag sen var i vardagsrummet och pulade runt.

Jag har länge tänkt - sen jag flyttade in att spegeln - ett gammalt fönster skulle upp på väggen - den har stått på ett gammalt syskrin på ben mot väggen men jag har tänkt att det skulle upp på väggen länge och igår blev det av. Sen har jag haft massa sällskapsspel under ett annat skåp men det blir ju dammigt och eländigt så jag tänkte att det ska jag ha uppepå ett högskåp - vilkens baksida är min sänggavel. Och där har böcker huserat och nu plockade jag ner dom och fy attan va dammigt det var däruppe.

Så nu står böckerna på den skänk ni sett bild på där jag hade mina födelsedagsblommor - och dom är olästa förutom några av dom och dom borde läsas - kanske blir det av i sommar.

Sen satt jag i soffan och gjorde inget mer än lyssnade klart på boken - klockan var bara 8 och klockan 9 skulle 2:a avsnittet av arvingarna vara och sen direkt efter en ny deckare från Australien och jag såg båda och jag tycker dom är bra båda två men varför inte visa sånt på en helg istället - det hade jag uppskattat mer.

Sen somnade jag gott och har sovit gott hela natten trots att fullmånen lyste rejält och vackert igår. Den var riktigt stark

Dagens middag är ju redan gjord - halvt i alla fall. Nu har grytan fått stå och gotta till sig och kan serveras idag. Med ris eller potatis - det får barnen bestämma - idag är dom hemma båda två.

Så dagen har precis börjat och jag hoppas den kan bli en bra och att jag i em bara kan vara - inte känna det där behovet av att fixa och dona utan att bara kunna sätta mig men inte för att jag är helt slut utan bara för att.

Må gott

1 kommentar:

  1. Ja, solen behöver vi nu! Underbart när den lyser. Inte så varmt här än, men sol istället för regn gör stor skillnad.
    Kram!

    SvaraRadera