December

December

torsdag 6 mars 2014

sociala medier



Facebook, twitter, istagram och blogg - ja jag har dom alla. Men använder mig bara av blogg och facebook, har inte satt mig in i användandet av de övriga två.

Bloggen är ju min ventil, mitt andningshål där jag kan uttrycka mig som jag vill och kan. Från början var det enbart för min egen skull - ja det är det väl fortfarande men när jag började hade jag inga som helst förväntningar på att någon annan skulle läsa utan det var en dagbok på nätet. Jag som aldrig varit någon dagboksskrivare - - det är kanske lite mer som att skriva brev.

Facebook är ju ett fantastiskt sätt att hålla kontakt med sina nära och kära som jag lämnade 1987 och sen inte haft så mycket kontakt med genom åren men nu har jag ju mina vänner från förr, släktingar och klasskamrater och det är jättekul.

Och alla intressegrupper som finns och som jag är med i - gemenskap och jag kanske inte skriver i alla men då och då kan det komma något som gör att jag måste ge mig tillkänna. Och hade jag inte haft fb hade jag inte hittat Spanjoren och då heller inte den trevliga promenadgruppen. Jag hade inte fått alla roliga tips på maträtter eller kakor som är ett intresse och såna grupper finns det många att gå med i.

Så jag tycker om sociala medier men jag använder det med förnuft - hoppas jag, spelar inte och försöker undvika sånt som jag tror kan vara en bluff, virus eller annat som jag inte känner står rätt till eller som inte berör mig eller på annat sätt vill få mig att medverka. Men sen kan jag själv dela sånt som jag finner roligt, intressant eller viktigt.

Och sen har vi då bloggen=Facebook vänner - så roligt med alla nya vänner jag fått genom dessa två - det förgyller livet.

Men så händer det ju ibland konstiga saker - på bloggen kan man ju få anonyma kommentarer även om jag varit väl så förskonad från såna och jag har fått några långa sura kommentarer och då har jag genast förstått vem som låg bakom dom - så de var inte så anonyma ändå.

Och imorse tittade jag på fb och meddelande och där stod att XX accepterat min vänförfrågan.

????????????????????????????

1 - jag vet inte vem personen är - en man
2 - jag har inte lämnat någon vänförfrågan

så vad har hänt.

Kan se att vi har 4 gemensamma vänner - som är mer bekanta sen förr. Vi har nog jobbat en gång i tiden där uppe i norr på samma arbetsplats men om vi gjorde det samtidigt - ingen aning. Ser också att det finns vissa beröringspunkter men jag har ändå ingen aning om vem han är och hur det kommer sig att jag frågat om jag får bli hans vän när jag själv inte har gjort det - mysterium.

Tittade igenom hans facebook och han fotar mycket - i naturen och det gav mig en varm känsla av igenkännande - Jämtlandsskogarna är något speciellt och fjällen och staden och Storsjön etc.

Ett mysterium är det.

Idag är det torsdag och jag ska åka till jobbet - det blev jobba hemifrån igår en dag till men idag så. Ska bli spännande. Trodde inte jag skulle få gjort så mycket men vips så hade 4 timmar gått och där hade jag suttit framför datorn.

Vi åt fläskpannkaka - eller nja vet inte riktigt vad det blev. Sonen som är vår expert i denna rätt deligerade till sin syster och hon är bra i köket på sitt men när det gäller att mäta och så - så kommer hennes diskalkyli in och den såg konstig ut när den kom ut från ugnen - väldigt platt och sen vattnig och så kom hon på att hon nog inte tagit så mycket mjöl som hon skulle. Istället för 1dl mått hade hon använd 0,5 och redan där blir det ju att tänka och så gjorde hon det men tänkte inte på att det var dubbel sats.

Men vi skrattade gott där vi maten precis som vi gjorde när jag testade lufsa - ingen hit det heller men vovven åt med god aptit lite left-overs ibland knölarna. Tror nog att han får resten också.

Hon sa - nej nu vet ni - jag tänker inte göra fläskpannkaka någon mer gång.

Vad ska vi äta till middag idag tro - jag vet inte än. Det är jag och sonen för dottern ska jobba extra idag mellan 15-21.

Yogan igår var skön mycket för ben och rygg och sen lite greys innan sängdax.

Och det är gråväder ute - när ska solen komma!

Jag ska nu fixa lite kaffe, en dusch och iväg.

Må gott

3 kommentarer:

  1. Visst är sociala medier fantastiskt! Om dom inte funnits så hade vi ju inte "träffats"! Jag uppskattar alla mina vänner på bloggen och på facebook, men mina fibro-systrar står mitt hjärta närmast. Å du är en av dom! Ha en bra dag! / Kram!

    SvaraRadera
  2. Visst är internet toppen. Jag har fb, blogg och instagram. Det är många gånger min kontakt med omvärlden när jag inte kommer ut på samma sätt som förr.
    Kram

    SvaraRadera
  3. När jag började blogga lite trevande så trodde jag ju aldrig att bloggen skulle ge mig nya vänner.. Är väldigt glad för att det blivit så :-)
    Jag har blogg, fb, twitter mest för att skoja med dottern & instagram. Jag använder bloggen, instagram & fb :-)
    Detta med en vän på fb & det meddelandet du fick. Jag har oxå varit med om det. Min kompis svägerska blev en dag min vän.. Ingen av oss har skickat en vänförfrågan & ingen har accepterat.. Så det är verkligen konstigt...
    Du kan ju välja att ta bort honom, det märker han nog inte...
    Man kan inte alltid lyckas med maten.. så är det ju bara :-)

    Ha en fin kväll!
    Kram ♥

    SvaraRadera