December

December

torsdag 6 februari 2014

En glimt



Jag lever på hoppet - hoppet om att vakna pigg någon dag, hoppet om att en kopp kaffe också kickar in och får mig att känna mig som förr - sådär som för 15 år sen. Då jag "bara" hade ont - då jag trodde att det går över om jag tränar mer, om jag äter mer värktabletter - för dom botar ju eller?  Att det är övergående - att sen kroppen egentligen bråkat med mig sen urminnes tider - ja det är sånt man glömmer bort.

Men den här tröttheten - den tar knäcken på mig.

I morse fick jag en glimt av något som kunde passera som lite pigg. Eller morse och morse - klockan var förmiddag när jag satt där i mitt kök, drack mitt te, åt rostad egenbakad smörgås med messmör och tyckte nog att det där trycket bakom ögonen inte fanns.

Men nu några timmar senare så kan jag bara inse att det var en kort glimt och det är tillbaka - trycket vid ögonen som ger mig en sån total känsla av trötthet och energibrist.

Inte blir det ju bättre av att det idag är gråväder ute.

Men ge mig några dagar till så kanske jag kan känna att jag är mindre trött även om jag aldrig får den där känslan igen - vakna utvilad, pigg och alert.

Men det konstiga är ju detta att man inte är sömnig - det är en stor skillnad mellan att vara trött och sömnig.

Pratade med stora chefen igår på telefon och han sa - jag tycker du ska gå hem tidigare och det gjorde jag :D man ska ju lyssna på sin chef - ja det var inte mycket tidigare men lite och kanske gör jag samma idag också.

Men jag går ju bara på halvfart.




Sockerchockar kroppen med semla och kaffe - det är lunch det :D. Vi åt semlor igår - har ju bakat eget bröd och det är bara att ta fram ur frysen och göra iordning och igår kväll när jag och dottern kom hem från yogan så var det gott med semla och igår åt jag den med varm mjölk. Sen lite piller och jag somnade gott.

Fick lite sol på mig igår på em också - tog vovven med mig ut direkt när jag kom hem tidigare för middagen var inte klar riktigt än för jag hade ju sagt att jag slutade 4 och det var skönt att få känna lite sol i ansiktet och man skulle vilja att den kunde stanna kvar och inte bara göra kort påhälsningar.

Hade både herr och fru domherre i trädgården idag - Snö på ingång????

Det blev korv i ugn med tomat, senap och lök igår - sonen kockar och kokt potatis till. Gott och jag är så stolt över honom och glad över att han vill och kan laga mat - blir bra när han någon gång flyttar hemifrån.

Idag har jag tagit upp köttfärs och tog fram cannelonirullar som jag till dottern att dom kan ni fylla så kan jag göra en bechamelsås med ost när jag kommer hem om ni inte vill försöka. Sonen är iväg men kommer hem innan middagstid.

Dottern är grym på köttfärssås så det blir bra detta.

Efter middagen igår så tog jag som vanligt köket och sen blev det soffan ett tag innan det blev dags att göra sig klar för att åka på yogan men jag hade kunnat stanna hemma men tog mig i kragen och kände att det är en bra sak för mig att åka på även om jag kände mig kass och trött, man får lite egentid med fokus på andning och så har vi rörelserna men jag vilade ofta och vissa rörelser gjorde jag inte alls så det kändes ändå bra att jag kom iväg.

Igår mailade jag min läkare på Gottfries - jag har ju ringt om att få förnyade recept men inte fått något så jag mailade direkt till honom och fick svar idag att nu är recepten på väg. Bra - det mest akuta är Folicin som jag tar varje morgon men jag fick också förnyat mekobalamin och LDN tabletterna.

Nästa vecka ska jag träffa min läkare på vc. Hade också tänkt gå på en stickträff. Det gamla gänget från stickcaféet har ju haft träffar på ett annat café men alltid på onsdagar och nu är dom inte kvar där för det bar sig inte för caféägaren - för liten vinst så nu träffas man hemma hos varandra istället och oftast onsdagar men nästa vecka en tisdag så då kan jag också vara med även om jag inte stickat en maska sen i somras men den är inte klar så jag har något att ta med mig men det ska bli kul att bara träffas, fika, prata och ha trevligt så jag hoppas verkligen att jag bättrar på mig för känner jag mig som nu så vet i tusan om det går.

Men först ser jag fram emot helgen - en lugn sådan med förhoppningsvis ett väder som gör att man vill gå ut och att vovven också vill det. Sol vore ju underbart om man kunde få.

Har satt dottern till att dammsuga idag så då slipper jag ju det i helgen! Måste försöka vara väldigt snäll mot mig själv och inte göra för mycket även om viljan och rastlösheten gör att jag helst skulle vara både högt och lågt.



Må Gott

1 kommentar:

  1. Semla i mjölk är godast, mums. Hoppas du får en lugn o skön helg som du behöver.
    Skönt att ungarna är med på att laga mat så det inte bara är du som gör det. Det är ju också bra övning tills dom flyger ur boet. :-)
    Kram

    SvaraRadera