December

December

måndag 27 januari 2014

Det är synd om familjen



Så förkyld - tror till och med att jag har feber i kroppen men har ingen termometer att mäta med. Så jag är hemma från jobbet idag men det satt långt inne. Tänkte att jag går dit ändå, hostar lite och nyser massor och får lite gjort men insåg när jag satt vid köksbordet med en stor kopp te att det funkar inte.

Så det får bli en vilodag! Med STOR betoning på vilodag. Inte göra en massa annat!

Båda barnen är också rejält förkylda och det är inte vanligt att man är det samtidigt. Så dottern fick också sjukanmäla sig idag - sonen är den som är piggast idag tror jag.

Värk i kroppen får man ju som "normal" "vanlig" människa - så min är extra stark just nu. Och det kanske var det som redan förra veckan förvarnade att jag skulle bli tvärförkyld. Och jag som hade klarat mig ifrån förkylningar så otroligt länge har nu haft 2 på kort tid - december och nu januari - bra slut och början på åren. Not!

Gjorde kyckling med massa vitlök och ingefära igår - kryddor som är bra mot förkylning men kände ingen smak så vi hade kunnat äta papp med kryddor.

I lördags var jag pigg även om jag kände att det fanns något i kroppen. Redan på fredagen kände jag ju hur det värkte i luftrören när jag var ute och morgonpromenaden på lördagen gav precis samma känsla och ont gör det också. Men jag var ändå pigg så jag bakade. Var ju bara tvungen att inviga mina nya långa formar som jag hittade för 40 kronor styck på ica - så det blev råglimpor och jag fick in alla 4 formar i ugnen samtidigt - ett mycket bra köp - eller investering!

Bakade också bullar till semlor så det blev såna efter maten på lördagskvällen och även bullar i frysen till en annan dag. Vi åt soppa som jag hade klar i frysen till middag - en bönsoppa som jag kryddade upp lite med mer vitlök så det var gott åt onda halsar.



Gjorde också havrebollar då jag blev sugen på såna efter att ha läst att L gjort såna på fb - blev lite missmodig när jag såg att jag inte hade så mycket havregryn men det saknades bara 1,5 dl så det blev lite modifierat med smöret och annat och det blev bra.

Annars är väl havregryn något som hör till basvarorna men jag har en son som ofta gör sån smet och äter så han var nog boven.

Insåg ju också igår på dagen att någon yoga skulle det inte bli igår. Var ute en sväng med vovven och såg sen också på fb att man hittat förgiftat kött där jag brukar gå nästan varje dag - så nu gäller det att vara väldigt vaksam. Detta var för ett par dagar sen men man undrar ju om det verkligen kan vara samma idiot som började i grannbyn och sen håller på runt hela kommunen eller om det är olika sk copycats som håller på. Otäckt är det och fasar för tanken att man skulle mista sin nya pälskling pga idioter som förgiftar kött eller annat ätbart.

Och jag vet ju inte hur vovven är - om han tuggar i sig glatt det han hittar eller om han inte bryr sig om det så mycket. Tänkte på att man borde ha en bra ficklampa med sig på kvällen när man går så man kan se i dikena vad som finns.

Idag snöar det och jag tänker inte gå ut. Det får sonen göra då han är mest pigg. Vi blev osams igår för jag ville att han skulle ta vovven medan jag åkte på affären för att köpa mjölk för den var nästan slut och han var så motvillig att jag tog vovven själv med mig och åkte och handlade.

Men köra bil när man är seg i huvudet är ju inte bra men det som mest gjorde att körförmågan var kass var ju att jag nyste så oerhört många gånger, gjorde det hela eftermiddagen och kvällen och även idag så huvudet mår ju inte bättre av detta. Men kylen är full med mjölk så nu klarar vi oss ett par dagar.

I lördags fick jag också städat - dammsugade och tog badrummet - när jag tänker efter hade jag ju en bra energi eller motivation mer kanske - för jag kände att jag kunde inte gå i gruset längre och var bara tvungen att städa och då hade jag inte någon hjälp från de övriga - dom var för kassa.

Dagens middag - jag vet inte riktigt än. Funderar på ungspannkaka - lättsamt och något som sonen är bra på, med bacon och lingon.



Och jag har lyssnat klart på Christina Larssons böcker och hoppas hon kommer med fler snart för dom är riktigt bra.

Och nu ska jag lyssna på dansk författare -Jussi Adler Olsen - Alfabethuset - har läst/lyssnat på alla hans tidigare böcker och har inte blivit besviken så det blir jag nog inte av denna heller. Så har ni inte läst honom än så gör det.

Alfabethuset

Två engelska piloter skjuts ner och hamnar bakom fiendens linjer under andra världskriget. Om de tas tillfånga kommer de att avrättas som spioner. Så de tar sig ombord på ett tåg reserverat för sårade SS-män på väg hem från östfronten, för att kunna fly senare. I stället hamnar de i Alfabethuset, ett sinnessjukhus långt bort från fronten, där de är tvungna att byta identitet för att inte bli avslöjade. Men är piloterna James och Bryan de enda som spelar? Och hur länge kan man simulera sinnessjukdom utan att bli galen på riktigt? 

Alfabethuset utspelar sig på två tidsplan, i fyrtiotalets Nazityskland och i sjuttiotalets England och Västtyskland. Det är en psykologisk thriller i samma nervpirrande stil som Jussi Adler-Olsens internationellt framgångsrika romaner om kriminalinspektör Mørck och Avdelning Q. - See more at: http://www.albertbonniersforlag.se/bocker/deckare-thrillers-och-spanning/a1/alfabethuset/#sthash.I7Wxr1RO.dpuf

Må gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar