December

December

fredag 24 januari 2014

Himlen är blå och solen skiner!




Äntligen är det en sån där dag som jag vill ha när det är vinter. Det är sol, det är blå himmel, snön knarrar under skorna och med rätt klädsel är det också skönt ute.

MEN

Alltid detta men. Jag fick ont i luftrören när jag var ute. Och jag är inte fullt 100 - ja ja - kanske jag aldrig är - en definitionsfråga :D

Igår när jag åkte hem från jobbet pratade dom om dagens väder. Att det skulle bli kanske upp mot 7-8 minus på morgonen men vi hade inte mer än tidigare dagar - runt 3 minus.

Så jag behövde inte klä på mig något mer extra i morse. Körde dottern, gick med vovven en snabbis och så hem, la mig i sängen och tänkte - jag vill sova!

Kroppen är inte alls med mig och jag hade ju inte mina piller med mig i väskan igår här på jobbet heller. Ryggen värker, höfterna värker, benen värker, fötterna värker, axlarna värker osv.

Det hugger, bränner, pirrar, blixtrar, molar, pulserar och har sig. Och inte är det bättre att jag också känner av att jag har en förkylning på G. Hostan som sonen haft och fortfarande har - torrhostan har dottern också fått. Men även andra på hennes jobb har blivit förkylda - så blir det ju när en bunt människor samlas och andas samma luft i små rum - bacillerna flödar.

Och jag har också fått mig en släng av denna slev.



Så när jag låg där i sängen och tänkte - sova - så tänkte den andra biten av hjärnan - måste handla, måste på biblioteket, måste på apoteket. Så skulle jag försöka sova och ta det sen efter jobbet eller skulle jag masa mig upp och göra det innan.

Det blev det sista. In i duschen och där stod jag läääänge och lät hett hett vatten stråla över rygg och andra ömma delar för att få igång lite mer av cirkulationen.

Så första stoppet blev biblioteket för en bok som jag reserverat skulle hämtas senast imorgon och så fick jag lämnat tillbaka 3 också.

Sen apoteket. Hade fått in recept som jag bett dom skriva ut och så blev det mer till husapoteket. Hostmedicin för torr hosta och slemlösande, mer näsdroppar och en försvarets hudsalva fick åka med också. Är lite torr om läpparna och använder inte så ofta cerat eller sånt men nu kanske det kan bli en riktig pussmun av dom :D



Och så ner till ica och köpa färska grönsaker, frukt, bröd, mjölk och så hittade jag brödformar - avlånga som jag tänkt köpa nya för 40:- styck - så nu kan jag baka limpor i bra formar!

Något bröd blev det inte bakat igår - hade absolut ingen ork. När jag kom hem så tog jag vovven direkt ut medan jag satte barnen till att göra middag - ja jag förberedde fisken - lax som jag la i en form med en liten skvätt grädde, citronpeppar och dill. Ris kokades till detta medan dottern åt köttbullar och pasta.

Sen efter maten så plockade jag undan och så blev det soffan ett tag innan jag gick och la mig tidigt. Ibland är man riktigt duktig och lyssnar på sig själv och inte motarbetar som jag har en tendens att göra.

Nu sitter jag och väntar på att jag ska ha "datakurs" igen - och jag var en timme tidigare på jobbet och kan då också åka hem tidigare.

Det finns en del att göra hemma - badrummet och övriga rum behöver dammsugas. Kattsand lite överallt har jag plus annan sand. Vovven - den odågan :D - går in i kattlådan och nyper med sig kattbajset - usch och fy och då följer det med sand dit han går - vet inte hur vi ska lösa detta problem. Kan ju inte stänga dörren för då kommer katten inte heller dit och även om jag städar kattlådan så är han där - katten på natten och sen går vovven dit för han är inte längre i min säng hela natten som han var från början - han går upp och kollar läget, dricker vatten, går ut i köket och sen då toan. Hmm.

Och igår hade vi haft honom i 2 månader!

Men vi får hjälpas åt - alla vi krassliga 3 som bor i mitt hem!

Och jag hoppas vädret håller i sig hela helgen så man kan få lite sol- vitaminer på sig.

Idag vankas det hamburgare till middag!

Må gott



2 kommentarer:

  1. Har du sol?!! Den har jag inte sett på länge. I morse hade vi -8 grader. Var ute en sväng i dag och även om det inte var mer än -3 grader då så bet det rejält i ansiktet. Hoppas förkylningen släpper så att du kan må lite bättre.
    Ha en skön helg! kram!

    SvaraRadera
  2. Hoppas du hinner vila lite i helgen.
    Kram

    SvaraRadera