December

December

onsdag 8 maj 2013

Släpp masken och slappna av!



Ibland så läser man saker som träffar en mitt i plytet!

Masken den finns där nu, den har funnits där länge. Vissa saker pratar man inte om alls, vissa saker har jag lärt mig prata om och bloggen är ju en viktig ventil där jag öppnat mig nästan intill det innersta - det finns saker som jag fortfarande håller för mig själv - för att det är för jobbigt att dela med sig av dom.

En bekant skrev på sin fb sida - jag är trött på att skämmas! Skämmas för att hon är sjuk och har hamnat mellan stolarna af och fk. Taskig ekonomi etc osv och jag har ju vetat om det också men hon liksom så många av oss sätter upp en fasad om att allt är tipp topp.

Själv publicerade jag bara härom veckan 2 bilder om avarness 12 maj för fibro och ME. Jag talar inte högt om detta på fb även om så många där vet om hur jag mår men det är väl för att man ha så många bekanta, gamla bekanta som blivit ytliga och som man inte vill ska få se hela sanningen.

För det är skämmigt när andra skriver om resan dit, shoppingen där, lyxmiddagen på den krogen etc när man själv bara kan drömma om det. Att vara sjuk och sen också arbetslös är ju ingen höjdare men efter att jag nu har ett jobb så känns det lite som om man är som alla andra även om det är ett jobb som är utformat efter mig. Som inte ger mig någon jättelön men jag klarar mig även om det sista veckan innan lön är bra skralt både på konto och plånbok. Inga extravaganser tillåts.

Jag hittade denna artikel när jag läste länk på fb om Mia Skäringer - Lyckofasaden tar dör på oss!
Så sant så sant. Och det är ju en stor anledning till att jag idag är där jag är. Den inre stressen, masken som funnits där sen barndom. Allt är så bra - jo pyttsan.

Men med en dyrköpt läxa kan jag idag känna att jag med mina förutsättningar ändå har det ganska så bra, som igår när jag satt utomhus i solskenet i lugn och ro och bara njöt för att sen åka till jobbet några timmar. Jag har fått en möjlighet att ta vara på timmarna på ett annat sätt än om jag hade varit "frisk". Då hade man nog stressat rejält fortfarande. Kanske mer pengar men lyckligare - vet inte. Visst skulle jag vilja vara fri från både fibro och ME för den gör ju att man vissa dagar deppar ihop men på det stora hela så är jag relativt glad och lycklig - faktiskt.

Släpp masken och slappna av! Förställandet kan skada din hälsa.

- Det blir en källa till inre stress, säger KBT-psykologen Samuel West.
Trassel i äktenskapet, skral ekonomi, att barnen ställer till bråk i skolan...
Det är typiska situationer vi helst inte pratar om. Men genom att släppa på den
polerade masken kan du komma andra närmare. Du är sällan ensam om ett visst
problem.
- Det gäller att experimentera med sociala situationer. Antingen blir du bedömd eller
så blir du lättad. Våga ta risken, säger Samuel West.
"Jämför sig med andra"
Människor som förställer sig kan må mycket dåligt av att inte få ge utlopp för äkta
känslor.
- Det blir en otrolig stressfaktor att känna att man måste prestera för att verka
välanpassad, säger han.
Ett problem är att människor ofta jämför sig med andra på fel sätt. De ser endast på
kompisarna med snyggast bil, bäst sexliv och roligast jobb.
- De ser det bästa hos en stor samling människor. Det ökar så klart pressen, säger
West.
Publicerad 07 feb 2009 12:51
Adress till denna artikel:
http://www.expressen.se/kronikorer/psykologen-masken-ar-en-otrolig-stress

2 kommentarer:

  1. har en granne som brukar fråga "är allt bra?" Jag brukar bara svara "ja, och själv då?" , för jag tror att det bara är en hälsningsfras. Han vill säkert inte verkligen VETA hur jag/vi mår. Det är svårt att veta vem som vill veta och vem som inte vill. Ibland är det både jobbigt och omständigt att berätta hur det är. Om det är en mask vet jag inte, kanske snarare som jag skyddar mej själv, för jag blir lessen när jag blir påtvingad att förklara hur jag har det och hur jag mår. / ha det bra i dag!

    SvaraRadera
  2. Jag brukar inte "beklaga mig" officiellt bland vänner & släktingar...
    Jo familjen & mina föräldrar men det är skillnad.. Sällan skriver jag på fb om riktigt dåliga fibrodagar eller att det är det jag drabbats av.. ALLA måste väl inte veta?
    I bloggen däremot...

    Någonstans skäms man nog eftersom man aktar sig.. Jag är sonm Pea. Frågar ngn hur är det? Svarar jag 9 av 10 ggr det är bra själv? Fats jag kanske helst vill lägga mig & dra täcket över huvudet...

    Ja var och en gör ju det som känns bäst.. alla är vi olika...

    Kram ♥

    SvaraRadera