December

December

lördag 13 april 2013

En trevlig dag





En lördag utan melodikryss - det blev ju jobb istället.

Klockan hos dottern ringde innan 7, jag hade satt min på kvart över och tänkte att jag kan ligga och somna om men lyckades inte med det konststycket utan det var en dusch som gällde och sen frukost.

Och så åkte vi till våra jobb. Körde dottern och var på plats en kvart i 9 och först på plats. Och fick börja med att sätta på största kastrullen med vatten för att värma och sen hälla på stor termos. Vi hade nämligen inget varmt vatten i köket på jobbet inte helt lyckat kanske när man ska kioskverksamhet men det gick väldigt bra.

Sen gick 4 timmar fort, socialt och trevligt och jag fick känna att jag hade bra koll på min del av det hela.

Så det blev 4,5 timma och när jag är där så känner jag inte så mycket av det hela men sen.........

Det var också en del att förbereda på jobbet igår, jag inventerade vårt varulager och skrev prislista och blev klar så jag kunde åka halvtimme tidigare.

Sonen var inte hemma utan var i stan för att köpa skor - och han hittade ett par!!!

Dottern hade förberett och dukat och så åt vi wok som fanns kvar för att sen ge oss iväg. Hon skulle på bio med en kompis men först skulle vi åka och hämta ut klänningar som kommit till utlämningsstället och som hon beställt på hennes. Sen hämtade vi upp en kompis för att sen åka till Stadium och hämta beställda skor än en gång - och dom satt perfekta.

Jag lämnade tjejerna som skulle ta bussen till stan och gå på bio och  jag åkte hem, tog jycken på en liten runda och sonen med kompis var hemma när jag kom innan för dörren. Men var på väg så jag fick äran att köra :) - och det fick bli en ny runda med jycken - lite längre nu när jag var bättre klädd för detta.

Sen blev det lugn kväll, låg och halvsov, lyssnade på bok och väntade mest på att klockan skulle bli så pass att dottern skulle komma hem, det blev inte allt för sent eftersom hon jobbade idag.

Men det blev inte så många timmars sömn. När jag ställde klockan så talar den ju om hur många timmar och minuter det är kvar innan den ringer och det var lite mer än 7 timmar och då är det ju himla gott att natten också blev god. Vaknade när sonen kom hem men somnade lika kvickt om. Och fick höra sen idag att den var 4 då. Så vargtimmen fick inget grepp om mig.

Och efter jobbet idag så åkte jag och handlade. Hade glömt grönsallad och alltid blir det något mer och jag tog upp fläskfilé imorse och det blev en gryta av den idag. Ihop med kabanoss och oliver och creme fraiche och ris och blandad sallad. Gott men jag skulle kanske ha tagit vanliga oliver och inte chili för dom blev attans starka varma.

Sonen skulle kanske iväg sa han tidigare men än är han kvar hemma så det blir nog inget. Det är ju en sak att sitta ett gäng grabbar, titta på Starwars - ta en öl och prata om att imorgon ska vi inte göra........ men när det sen kommer till kritan är det ingen som orkar.

Och om 10 minuter slutar dottern jobba och sen tar det 10 minuter för henne att gå hem.

Jag har också legat på soffan i flera timmar. Trött efter dagen, trött efter maten och höll på att somna men så kände jag mig frusen och orkade inte hämta en extra filt och så vaknade jag till och så har jag lyssnat på boken. Den är himla bra - ensamma hjärtan och ensamma hundar. Och som hundälskare och ägare så är det en sån där mysbok. Har ju läst en i samma anda av samma författare och har ytterligare 1 hemma. Och jag vill ha en hundpensionat :)



Men nu har jag varit uppe en stund. Kände mig lite sugen så en macka har det blivit och så har jag gett jycken mat.

3 gånger om dagen får han mat nu. Och han äter sin gröt med god aptit och jag har fått koka en ny kastrull idag medan jag gjorde vår middag. Och så åkte lite av fläskfilén - det som jag skar bort när jag putsade den ner i gröten och även en kycklingfilé.

Så det har han fått nu nyss och han nästan smaskar när han äter och det blir helt tomt och han har inte hulkat eller visat kräktendens.

Det var som dottern sa - han tuggar kanske inte sina knölar annars som han skulle/borde göra och det blir för tungt i magen på något vis.

Och jag funderar på att sluta köpa torrfoder för även om vi blöter upp det så får vi slänga mycket för han inte äter. Då är det bättre att koka gröt, blanda i köttfärs och köpa frysta ärtor/morötter och lägga i.

Våra hundar som vi hade när jag växte upp - levde på gröt. Då hade vi en stor vedeldad tunna som man kokade i men det kokades även i en stor kastrull på spisen och det luktade apa i hela huset för det var ju inte köttfärs precis i gröten utan "slams" och innanmat och annat från slakt som hamnade i detta. Pappa var skyddsjägare och tog reda på älg och ren som blev påkörda av tåget och det blev till hundmat. Och så var det gröt på ris och korngryn och potatis och rotsaker. Och maten förvarades antingen ute när det var den temperaturen eller i källaren. Just nu står min gröt ute men det får ställas i kylen sen.

Och jag tror inte det blir dyrare - kanske tvärtom billigare att koka själv.

I morgon är det inget inplanerat och det känns skönt. Då ska jag helga vilodagen.

Må gott



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar