December

December

söndag 21 december 2008

Larz Kristerz


Vad kan man annat säga än GRATTIS! till segern i Dansbandskampen Larz Kristerz. (kolla in deras hemsida).

Ett lördagsnöje jag följt under hösten ett gammalt dansbandsfan som man är. Det var här min nöjeskarriär började och då på 70-talet så det gör ju att man känner igen sig i mycket av Larz Kristerz filosofi.

På sommaren så var det ju olika dansbanor med loge som gällde. Större ställen hade två dansbanor där man spelade modernt på den ena banan och blandat på den andra. Blandad då var det modern men även gammeldans. Jättekul

Sen då kylan satte stopp för logdanserna så var det folketshus som gällde. Och man har många minnen från såna här ställen. Första kyssen, första fyllan, träffade kärlek som varade i 5 år på ett sådant ställe. Det var roliga tider.

Ett av mina favoritband lever fortfarande - Thorleifs. Jag var tom med i deras fanklubb och man fick lite posters, kort och en singel till jul. Och dom är ju i ropet igen. Ny skiva som jag tycker är bra.

En gång var jag en sommar och dansade till Wisex - en vanlig tisdag och träffade på folk från Sundsvall. Detta var i Östersund (sandviken). Det var inget ovanligt att åka alla dessa mil på en vanlig vardagskväll bara för att dansa till ett favoritband.

Ja det var tider det.

Nu dansar jag nästan aldrig även om det fortfarande är kul. Men jag gillar inte att man har piffat till sig i timmar för att efter ett par danser bli dyngsur av svett och känna sig som 100% ofräsch. Jag svettas i håret så det blir blött i nacken och hela håret ser ut som om det är blött. Nej, det är inte kul.

Hag lyssnar fortfarande på dansband även om jag inte köper skivor längre utan kan uppskatta det på radion.

Och Larz Kristerz - ja dom var roliga att kolla på från allra första stund. Riktig spelglädje. Dom har kul på scen.

Scotts - dom var duktiga men tror dom föll på eget grepp. Det blev lite för kaxig attityd det sista. Den att jag är bäst, jag är snyggast och jag är duktigast. Nej, lite ödmjukhet hade varit på sin plats.

Som när Peter Settman frågade trummisen om vem som skulle vinna och inget om att det var värdiga duktiga vinnare båda två utan det var dom helt enkelt som var bäst. Punkt!

Det gjorde att jag tog telefonen för att rösta på Larz Kristerz. Det var inte alls något jag tänkt från början eftersom det inte spelade så stor roll, men ibland får man ta ner folk till jorden igen.

Såg något om att det varit Larz Kristerz som varit vinnare med mest poäng hela hösten och att Scotts varit tvåa. Vore kul att få se om det är riktigt.

Scotts har ju hela tiden trott att dom varit vinnare med mest poäng. Nej grabbar kliv ner och bli lite ödmjuka igen. Man vinner på det i längden.

Men kul har det varit i alla fall och Jannez - dom förtjänade så mycket mer. Och jag gillade att höra när dom pratade. Denna hemtama dialekt.
Så nu får vi se om succen fortsätter för banden och för programmet 2009.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar