December

December

tisdag 30 december 2008

Inte nu igen

Vaknar upp till ett vitt täcke. Det har snöat i natt om än så lite så har det ändå täckt marken. Och det blir genast så mycket ljusare. Inte så kallt som igår morse utan det ligger runt nollan.

Vaknar även upp med rätt så ont i halsen!

Och det är ju inte längesen jag var rejält förkyld. Hostan har ännu inte försvunnit sen dess utan jag hostar om nätterna. Och nu börjar näsan kännas och det värker lite i kroppen. Och jag brukar kunna få rejält ont i alla leder och muskler när jag har influensa. Nu var det flera år sen jag hade influensan sist så jag hoppas det inte är den. Undrar om det nu blir extra förstärkt i och med fibron.

Igår kväll var jag så ruggig. Jättetrött och ögonen sved. Frusen och eländig. Åkte och handlade efter jobbet och fick lägga mig en stund när jag kom hem. Dottern började med maten medans jag försökte slappna av. Men har svårt för det när det är saker som ska göras.

Då funderade jag på detta att det är ju en del av att ha fibro att kunna känna det som om man håller på bli sjuk men det bryter inte ut. Så hade jag det hela hösten förra året. Träningen jag då höll på med blev lidande. Kom aldrig igång riktigt eftersom jag kände mig kass, lite känsla i kroppen men det blev aldrig mer. Så igår tänkte jag att det kanske var så igen men även tanken på hur ska man veta egentligen vad som är fibro och vad som inte är det. Ja idag vet jag.

Det är ju bara jag på jobbet då alla andra är lediga men det är väldigt lugnt och jag ska göra undan lite på jobbet inför nästa vecka sen åker jag hem! Och får hoppas att jag håller mig någorlunda på benen sen för jag och barnen skulle ha myskväll. Ingen av dom är ju hemma på nyår längre. Det är kompisar som drar vilket jag förstår så vi ska mysa med god middag idag istället. Dottern ska hämtas tidigt på nyårsdagen då hon ska jobba. Och jag har lovat att hämta henne. Så mitt nyår blir väldigt lugn och förmodligen också sängläge!



Hela natten har jag på 75 grader haft en tjälknöl i ugnen. Den var precis lagomt färdig vid 7. Nu ligger den i sin lag. Och vi ska äta en god middag med hasselbackspotatis till.

Och gårdagens middag blev en succé. Jag gjorde en tacotårta.

Köttfärs bryntes och i detta hälldes sedan tackokryddor, 1 burk tacosås, 2 askar bonjour vitlöksost och halv ask philadelphiaost. Detta fick puttra lite och så redda jag för att få en fastare sås.

Sen varvade jag tortillabröd med färs i flera lager så påsen tog slut. Toppade med tomater och ost. Och så sallad till med majs och rödlök.

Och för att inte lagren skulle glida så använde jag en rund bakform - en sån som är löstagbar. Och i denna gjorde jag tårtan. Direkt på bakplåtspapper och formen fick sitta kvar tills det var färdiggräddat.

Jag googlade efter tacotårta och fick flera olika recept och gjorde en egen variant. Gott var det och enkelt. Och perfekt att ta med i dagens matlåda.

Hör också att de stora ICA butikerna i stan inte ska sälja smällare och raketer till nyår. Senast igår frågade jag sonen vad han gör ifall han ser en raket på backen som inte smällt. Och han svarade till min belåtenhet att den rörde man inte eftersom den då kan smälla.

Det händer ju olyckor varje år och en del dör av dem. Det är sorgligt och onödigt. Visst är det vackert med fyrverkeri men överlåt det till organiserade former. Visst har jag också haft raketer på nyår men man är ju alltid lika osäker. Tänkt om något går fel. Sen så brukar det ju ofta vara grått och dimmigt så raketerna syns ju inte.

Och alla djur! Jycken är väl inte så överförtjust i detta men är heller inte jätterädd. Tack och lov. Min förra jycke - blandisen. Han älskade fyrverkerier. Vi bodde så vi hade balkong som låg så att man såg den sk gräddhyllan där man smällde för kung och fosterland. Och han älskade att stå där tillsammans med oss och titta. Men det är ju för de flesta tvärtom. Många hundar blir ju jättedåliga och en del åker långt ut i skogen med sina djur under 12-slaget för att få lugn och ro.

Låt dom slippa det!


1 kommentar:

  1. Gott nytt år på dig med...

    Jag har bytt namn och adress... du vet vem jag är... rätt långt ner på din lista figurerar jag... Blev påhopp på min gamla så jag har startat om på ny kula... Vore så roligt om du kom över på min sida...

    SvaraRadera