December

December
Visar inlägg med etikett Handarbete. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Handarbete. Visa alla inlägg

måndag 26 juli 2010

Stickor och nystan

Det blev en helt ny blogg till mina handarbeten. Stickor och nystan kallar jag den och vill ni ta en kik på vad jag åstakommit under ett år som jag nu ganska precis hållit på att sticka så är ni välkomna.


http://stickoronystan.bloggplatsen.se/

måndag 28 september 2009

Urbota trist


Det är inte med glädje jag åtog mig uppgiften för det är så otroligt tråkigt, bökigt, jobbigt och allmänt trist.

Måla tak!

Men va fint det blir efteråt. Hela rummet får ju ett lyft så det kommer bli mer av denna trista uppgift.

Nu är två tak målade i lägenheten. Sonens tak målades härom veckan och det var inte så stort och det räckte med en gång.

Idag har jag målad vardagrumstaket och det är större och denna gång hade jag ett långt skaft när jag målade medans jag stod på en stol i sonens rum. Vet inte riktigt vilket sätt som är det bästa.

Och inte är det så bra för min kropp heller men skam den som ger sig. Det är ju ändå något jag vill göra och man tvingar sin kropp och biter ihop och låtsas som om smärtorna inte finns.

Men ikväll så har axlarna gjort sig påminda, ryggen ville inte riktigt tidigare idag och handlederna - ja dom bråkar också.

Men något som jag tycker är mest jobbigt just då jag gör något är att jag svettas något så grymt för så lite. Hade fattat om jag hade fått upp ett flås eller nåt men det räcker med att bara sparmåla så rann svetten och nu har jag kommit på att knyta en scarf runt pannan som stoppar svetten så den inte rinner ner i ögonen och skvätter på mina glasögon och det höll länge tills den också var så blöt att den rann från scarfen.

Håret är lika blött som om jag hade duschat och det här är hur äckligt, jobbigt och frusterande som helst. Man känner sig ofräsch. Tack och lov att jag har duschen att ta till i lägenheten så nu finns det alla duschsaker jag behöver och handdukar och nya underkläder att ta på så jag kan gå ut med högt huvud och känna mig som normal.

Fattar inte hur det kan ha blivit på det här viset. Och visst svettas jag lite på övriga kroppen också men där är det mer normalt för händelsen. Inte som om jag hade sprungit maraton i afrikas öken i gassande sol.

I alla fall så är sonens rum färdig så när som tapeten. Och planerar att få vardagsrummet klart inom ett par dagar. Barnen är hos mig denna vecka och dottern hjälper till.

Och när dessa rum sen är klara så kan jag börja köra saker upp till lägenheten och ställa i dessa rum.

I morgon ska jag till min kurator också. Känns bra - det är alltid givande samtal och pepp jag får och hon gör mycket och tar reda på information för hur jag ska komma vidare i min sjukdom. En remiss till arbetsterapin är på G.

Och så tänkte jag att jag och dottern skulle gå på bio. Harry Potter innan den slutar gå på bio. Vi har sett alla andra tillsammans och vill fortsätta med det. Det har blivit en liten mor och dotter grej sen sonen vägrade gå med oss utan gick med sina kompisar istället och vi har det så mysigt.

Sen måste jag hitta något bra garn för jag är snart klar med halsduken jag stickar och den ska sonen få.

Det är klart beroende att ha en stickning framför tv. Man tänker inte på så mycket mer än det man har för händerna och så konsentrera sig på det man vill se också. Bästa jag gjort på länge. Men som sagt inga avanserade saker så jag ska behöva räkna maskor och ha mig. Nej det blir nog en ny halsduk eller sjal. Kanske till dottern denna gång om hon vill följa med och välja garn.

Och jag känner mig lite mer possitiv och lite lite starkare än på länge och jag hoppas verkligen att det får hålla i sig. Att jag nu är på väg upp ur min vattenfyllda grop. Jag behöver inte trampa vatten längre utan ligger och flyter lite.

onsdag 23 september 2009

This is the one!!!

Många gånger så är mina färgval i mångt och mycket inte som alla andras. Hur mycket jag än gillar stilen med shabby white så är det inte jag. Tycker om att läsa om hur andra har anammat det hela och jag gillar svägerskans lyckosamma stil i stugan.

Men jag är nog mer dramatisk även om jag inte är dramatisk person utåt sett. Jag har nog med dramatik inom mig

Jag har alltid gillat rött av någon anledning. Vet inte varför men det är en färg som jag tagit till mig. När jag fick välja tapeter till mitt rum någon gång på 70-talet då hela huset renoverades så valde jag en röd tapet i väv. Jag älskade denna och det plus en hall var de enda rummen i huset som var enfärgat. Hallen hade tapetserats om flera år tidigare i en grön väv som höll måttet då resten av huset fick en ansiktslyftning.

I alla övriga rum och då talar jag om hall, kök, kammare, syrum, föräldrars rum, vardagsrum, och broderns rum så var det där blommor, om det inte var medaljonger så var det stora blommiga mönster. Och då var det inte frågan om en fondvägg utan A L L A väggar tapetserades på detta sätt. Modern och moderiktigt då. Det rum som sen fanns kvar att renovera var badrum och det fick också någon blommig tapet men då mer diskret.

Och jag känna igen stilen på fondväggar idag när jag bläddrar i katalogerna hos färghandlaren. Och aldrig hade väl jag trott att man någongång mer skulle kunna tycka om denna stil men det gör jag.

Under flera år så har min stil fått stå tillbaka för teracotta, gult etc som var så populärt.

Men när jag började renovera mitt hus få fick jag lyft på locket och ge mig hän på det jag gillar.

Och nu ska då nya lägenheten kläs om för att kännas som min och barnens. Dom väljer sina egna väggar, sonen har valt en vit färg som passar bra till en svart fondvägg. Och jag har också en förkärlek för svart.

Dottern har ännu inte bestämt sig riktigt men det blir förmodligen någon nyans av vitt även på hennes alla fyra väggar.

Vardagrummet har jag ju också klart - en fondvägg från rusta som jag nu köpt och färgval övriga väggar är samma som det vita i denna tapet.


Hallen - ja där blir det nog så att jag avvaktar lite för den funkar även om det kliar in fingrarna att göra något annat. Men den är neutral och bra idag.

Men köket - där har jag sagt redan från början - det är inte jag! Även om tapeten som idag sitter där är helt ok, den är fin och hel, guld på guld men som sagt. Den är inte i min stil.

Ungarna har hela tiden försökt att mota mig i min önskan att få in något rött någonstans. Dom har tyckt att det finns väl ljuststakar och annat och det räcker - men inte för mig. Och får jag inte tillåtelse - fast jag kan ju göra det någon gång när dom inte är hemma - att måla hallen röd så ska jag ha denna tapet. Dottern tyckte faktiskt om den - men sonen!!!!!!!!!! Not fast han får stå ut.>

Denna är ju helt fantastisk - Intrade Moda. Kommer göra sig så bra mot mitt svarta golv, min svarta bänkskiva, mattkromade handtag, vita skåpsluckor och sen så återstår bara vilken färg jag ska ha på den lilla som idag är målat i vitt och tapetserat med guld. Det är ovanför fönster, bredvid skåp etc.

Jag har funderat på vitt men så var jag och dottern idag och hälsade på en släktigt på dotterns pappas sida och hon hade något snarlikt i köket fast mer guld och rött och sen var allt vitt förutom bänkskivor i svart. Dom hade målat grönt runt allt och det var så snyggt. Så nu vill jag komma på en bra härlig färg som jag också kan ha som inte är vitt och som inte är svart, silver eller rött. Finns det några bra idéer ute bland mina läsare så tar jag tacksamt emot tips.

Och så har jag idag också haft en bra dag även om min kropp skulle ha velat ligga kvar i sängen och sova. Vi åkte som sagt iväg och hälsade på barnens nya syssling. 5 veckor och bedårande söt.

Sen åkte jag iväg på "tant-träff". Vår garnbutik har stick-café varannan vecka och idag åkte jag dit och så trevligt det var. Idag fanns det inga jag kände där för min vännina som tipsat mig var inte där idag, men det gjorde inget. Det var glatt, pratsamt, gott fika, mycket tips och en väldigt trevlig kväll och jag ser fram emot näst nästa veckas träff.

Och kanske har jag goda nyheter i slutet av veckan - håll tummarna!

söndag 9 augusti 2009

Handarbete

Detta ska bli en sjal så småningom. Jag har 4 nystan och är bara inne på mitt första. Den sjal jag såg där jag köpte garnet - en loppis i Åretrakten var stickad på 3 nystan. Så vi får se om jag nöjjer mig med 3 också.


Eftersom det inte fanns 3 nystan av samma färg så har jag två olika färger men det går lite ton i ton så jag ska byta när jag stickat färdigt det här nystanet.


Det är rogivande att sticka på något vis även om jag får vara så koncentrerad på vad jag gör så sitter jag framför tv på kvällen. Och så får jag anstränga mig att komma ihåg vilket varv jag är på för jag ökar varannat.


Och jag har ännu inte känt av att stickningen har väcka fibromonstret och jag hoppas att det så förblir för detta är ett trevligt nöjje


Och en kompis går på stickcafé fick jag höra och ska ta med mig dit. Låter trevligt.


Och jag kollar runt bland sticksidor på vad jag ska ta tag i efter det att jag gjort klart sjalen.





Denna kjol tyckte jag om. Den är virkad och det är mer av det jag har gjort fast jag har tröttnat på virkade dukar och har dom aldrig framme mer än till jul. Då åker några fram.

Fast det lutar åt att det blir en kudde först. Den gråa som blir lite fårskinnsliknande. Eftersom jag inte stickat på så många år så är jag inte så duktig på att få det jämt och fint så jag behöver sticka sånt som inte sånt syns på. Hos Drops Design finns många kuddar att välja mellan.
Så när jag blivit varm i stickorna skulle jag kunna tänka mig denna!