December

December

onsdag 27 juni 2018

En dag i juni

Det är den 26 juni 2018 och den värme vi hade i maj och början av juni är tillbaka.

Det blev ett kort uppehåll lagom till midsommar - vad hade man annat kunnat vänta sig?

Det kom några dagar med regn men ändå inte tillräckligt för att marken skulle tycka om det. Min lilla skogsbacke är bara en gul jordhög, det lilla gröna som finns är någon enstaka litet grässtrå och några små smultronblad.

Oerhört trist att titta på men min gräsmatta är grön och frodas och behövde klippas igår. Egentligen skulle jag inte göra det men det är så skönt när det är gjort, sitta och titta på en nyklippt fin gräsmatta.

Men som sagt - skogsbacken och precis vid övergång backe och gräsmatta är det dött. Och där fyllde jag i med jord förra året och året innan - det låg en massa sten som i en rand för dom har grävt ner något där - det går igenom allas tomter mer eller mindre.

Hos grannen ligger den lite lägre ner och han har inte klippt i sommar - varit sjuk eller nåt men just där stenarna ligger har det bara växt maskrosor - har sett väldigt speciellt ut.

Och så mycket gräsfrö jag har lagt ner där och i backen till ingen nytta eller så ligger dom där och väntar på regntider och sätter fart då.

Optimalt hade ju varit regn på natten och sol på dagen.

Dock - så skulle väl badtemperaturen sjunka då också så det skulle inte bil mer än doppade tår.

Har nog aldrig badat så mycket i slutet maj och början av juni någon gång.

Värmen gör  - närmare 30 - att varken jag eller hund vill gå någon längre sträcka - och jag vill ut i skogen och titta om det kommit sommarkantareller - det ska finnas sägs det - trots att det varit så torrt.

Men det får vänta till jag får tid.

Idag ska jag och dottern iväg och handla. Hon behöver lite linnen och t-shirts och lönen kom idag. I morgon ska det vara AW på jobbet och avslutning av säsongen för personal. Ev kan det bli på fredag.

Lördag - ska nog iväg med sonen då eller om det blir på söndag - för han ska få nyckel till lägenheten han ska hyra nu ett år.

På jobbet är det nästan som om jag har semester trots att jag jobbar. Är ensam på jobbet och mina kollegor har semester och jag ska jobba fram till vecka 30 innan jag går på ledighet. Och det är lugnt, skönt och behaglig temperatur. Tycker det är en bra avkoppling och avrundning innan min egna ledighet.

Midsommar kom och gick. Dagarna innan regnade det och det med besked men det blev en fin dag - inte heller så kall och kylig utan en behaglig sommardag med några små droppar som kom.

Men jag hade en lugn midsommar.

Dagen innan torsdag så var jag ledig - då var jag helt slut. Hade jobbat hela kvällen på onsdagen för vi hade arrangemang - ett årligt och även om jag inte gör jättemycket för det har vi funktionärer till så blir det ändå en anspänning i kroppen och huvudet.

Somnade som en stock och sov i 12 timmar och åkte sen till sonen och hjälpte honom att köpa flyttkartonger på Rusta och gick sen och handlade bland alla midsommarstressade människor. Jag köpte också sill och färskpotatis men på midsommarafton blev det tapas.

Dottern kom hem för hon jobbade och hade inte något annat inbokat och vi hade en trevlig kväll och hon sov över. På midsommardagen kom sonen också hem och då blev det traditionell midsommarmat.

En midsommar så bra som någon.

Men jag är ff sliten efter onsdagens jobb. Sover gott om nätterna - tack och lov! Men som vanligt kommer en blemma på tungan när jag gjort för mycket.

Så det är skönt att det är lugnt på jobbet nu en tid och sen en lång skön semester hemma i norr.

Må Gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar