December

December

fredag 12 januari 2018

Avslut och påbörjat

Ja nu är 2017 avslutat och 2018 påbörjat.

Och inte en rad har jag skrivit här på bloggen sen i mitten på december. Kan inte sätta fingret på varför men andra sociala medier tar tid och så har det också varit mycket av annat helt klart.

Dagsformen här och nu är rätt ok men ändå inte. Är oerhört trött trots att jag somnar snabbt och sover bra på natten så har dom sista dagarna varit väldigt jobbiga.

Förutom fibron och annat så är man väl som många andra - vintertrött. Men mycket till vinter har vi ju inte haft. Det regnar mest varje dag. Den lilla snön vi haft kom och försvann i december någon vecka där innan jul. Varför kan det inte få ligga kvar? Det hade varit så mycket mysigare än det gråa.

Julen avlöpte fint. Jag och barnen firade lillejul -uppesittar jul hemma hos dottern med julmat och klappar och bingolotto.

Sen hade vi julafton hemma hos pappan med farmor,farfar, kusiner och deras föräldrar. Det var trevligt men brötigt och till sist också läge att åka hem även för oss. För det blev för mycket alkohol hos värdparet och nya fruns dotter som inte kan hantera livet knappt och därför absolut inte alkohol som det fanns gott om. Hade räckt så bra med 1 öl till mat - kanske 2 och en snapps - inte i de mängder som fanns.

Och jag har varit snäll i år tyckte tomten.

Fick fotbad, elektrisk fotfil, en härlig parfym - le vie est belle - lancome som jag har tittat på så länge men inte köpt. Sen duschtvål från Bodyshop.

Och så fick jag en upplevelse. Jag ska ihop med mina barn gå på Tomas Ledins show på Rondo i februari och äta och titta. Ska bli jättekul.

Jag har haft förmånen att förra året sett flertalet konserter och i december såg jag ju Weeping Willows julkonsert.

Och 2018 fortsätter i samma tema - upplevelser.

Nyårsafton blev lugn men väldigt trevlig. Min dotter valde att fira hemma hos mig. Hon kände inte för att festa och har jobbat mycket. Så vi gjorde god middag och tittade på film på tv.

Vi gjorde toast skagen till förrätt
Parmalindan fläskfilé med risotto, kantareller och sparris.
Pannacotta med vit choklad och hjortron.

Och bubbel alla rätterna igenom som tog halva kvällen i anspråk.

Kroppen har ju inte varit med mig på sluttampen av 2017. Det har ju varit söndriga tår, bråkiga knän och onda höfter.

Och så kom eksem. Armbågar och bakom armhålan upp mot armbågarna på armen och ner mot midjan. Och som det har kliats och det tog en vecka innan jag kom till vårdcentralen för jag vägrade sitta på någon akut och vänta och på min vanliga onsdagstid så fick jag träffa läkare och få en salva utskriven.

Fick också lämna blodprov och urinprov vilka sen svaren kom tillbaka på och allt var så bra!

Varför då eksem - jag hade inte ätit något konstigt, inte bytt tvättmedel och det ända jag kan tänka mig anledningen till är att det helt enkelt varit för mycket.

STRESS!

Även om jag själv inte tyckt att jag är stressad så har ju december varit en aktiv månad med mycket - precis som för alla andra i december med julklappar, mat och annat.

Sen gick bilen sönder - eller det rann bensin ur den och hela tanken fick bytas.

2018

Började med bio på tisdagen efter nyår. Vi såg Solsidan och innan åt vi på Pinchos. Det var jag, dottern, min fd svägerska och hennes dotter - kusinen. Trevligt och något som vi gärna gör om för bio går jag inte på så ofta.

Men jag har sett en del serier och annat på tv under julen eller trettonhelgen mer. Tog kompledigt på fredagen och då lämnade jag sängen för soffan.

Lördag och Söndag kom jag ut lite i solen på en promenad men annars blev det soffan och tv-serier.

Julen är inte undanstädad. Kanske blir det i helgen eller inte. Vi får se om orken och lusten finns. I morgon ska jag upp väldigt tidigt. Vid 7 och köra min son till hans jobb. Han är hemma hos sig men i morgon ska dom ha ett extra pass och han ska vara arbetsledare och vill inte komma för sent och litar inte på sig själv att han ska komma upp eller kommunikationerna senare. Och självklart ställer jag upp.

Min onda höft - ja det är slemsäckarna som bråkar - det finns flera i höfterna och jag har fått kortison i 1 men det hjälpte inte. Fick också kortison i mitt knä och det har hjälpt. Fick träffat en sjukgymnast och på onsdag ska jag få stötvågsbehandling i höfterna och hoppas på att det blir bra.

Yogan har också börjat - skönt men höften är ju som sagt ett problem men jag tog med mig en kudde och då kunde jag avlasta och inte känna smärtan men tog också piller så jag blev ju lite dopad.

Försöker också vara nyttigare nu 2018. Äta lagad mat på kvällen till middag och har ätit gröt till frukost flera dagar och idag blev det knäckebröd med skinka och kokt ägg. Smoothie har jag med mig till jobbet och ska undvika sött och slisk utan för den skull vara för hårt mot mig. Jag gör det för min egen skull och ingen annans. Något kilo ner blir bra som pris.

Januari väntar också på trevligheter. Den 19:e har jag den årliga träffen med min vännina från Sthlm och vi ska som alltid gå ut och äta gott och dricka gott och prata bort ett par timmar.

Sen den 24 ska jag också ut och äta gott och titta på Svansjön med den ryska baletten ihop med mina barn. Får vi se vad vi tycker om detta. Balett är ju inte något som jag tittat på inte.

På jobbet är det bra men också trist. Vi anställde ju en ny kollega och hon är så trevligt och det har funkat så bra men nu har hon headhuntats till ett annat jobb som hon känner är mer henne än det vi har att erbjuda så det är ju förståeligt att hon gör dom valen men trist för oss.

Så vi har haft otur med våra nya kollegor. Den första slutade ju pga utbrändhet. Så nu sätts processen igång igen.

Jag ska sluta tidigare idag för att åka till Rusta ihop med dottern och titta på matta där. Hon har lite lyhört i sin lägenhet och har inga gardiner än så en stång ska inhandlas men den matta hon har är en tunn matta så hon kanske behöver något tjockare som dämpar och jag fick mail på att dom hade klubbrabatt på några mattor så kanske det är något. Titta ska vi i alla fall.

Så nu har jag uppdaterat lite mer. Och jag ska hitta tid för att också besöka mina bloggvänner - ni vet vilka ni är. Inte glömt er.

Må så gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar