December

December

måndag 25 september 2017

Brittsommar

Idag är det en sån där härlig höstdag som är som en sommardag men med en klarare luft. Himlen är blå, solen lyser och träden skiftar i alla dess vackra färger.

Men redan i lördags så kände jag hur det vände. Från att vara lite ruggigt på förmiddagen och nästan kyligt så var det 21 grader klockan 21:30 - bilens tempmätare.

Det har återigen varit en massa aktiviteter. I torsdags hade vi en sort kick-off. Vi har ju en ny kollega och vi skulle bonda lite. Så nu är vi 2 tjejer och 1 kille.  Bra maktbalans :)

Det var ju bara vår manlige kollega tillika lite chef som visste vad vi skulle göra. Stövlar och ficklampa var det vi fick veta att vi behövde innan.

Vi fick en guidad tur under Göteborg. I bastionerna.

Intressant och annorlunda och inget vi på förhand hade kunnat räkna ut alls. Och efter denna guidning åkte vi hem till manliga kollegan och åt räkor och hade det riktigt trevligt.

Och fredag - ja då blev det en ledig dag! Där jag inte gjorde så mycket, plockade undan lite och vilade.

Lördag hade jag bestämt med dottern att jag skulle komma hem till henne. Hon hade problem med bredbandet och wi-fi.

Jag tog med mig fläskfilé och lite andra ingredienser och så lagade vi en god middag ihop och - ja - jag fick till bredbandet och även chromecasten som inte ville koppla upp utan sökte efter mitt bredband! - Det är bra att vara lite teknisk.

Hade 3 fläskfiléer - bra pris på storpack så av två gjorde vi en gryta på svamp och örter. Den tredje gjorde jag en soppa på. Ramen med ingefära, vitlök och chili.

Den åkte jag sen hem till sonen med där sent på kvällen innan jag åkte hem till mig. Första hade jag tänkt att jag skulle göra det på söndagen men så tänkte jag att det kanske inte alls funkar. Man vet ju aldrig med denna kropp egentligen så jag åkte hem och stannade bara till utanför porten och ringde på och bad han komma ut så fick han en stor skål med soppan och sen en form med grytan. Helt ovetandes var han men log glatt och tackade.

Han är jätteförkyld så därav kryddningen på soppan.

Igår när jag vaknade var det lite grått och jag tänkte då - en heldag framför tv'n. Men så sprack det upp och då blev det en tur till skogen. Det finns så mycket svamp och mossan är så mjuk och skön att gå på och jag mår ju så gott när jag är i skogen och går. Så jag gjorde ett bra val.

Och svampkorgen blev full av trattisar, gula kantareller, taggsvampar. Hade kunnat plocka mer men det var ju fullt i korgen så jag åkte hem.

Då gick jag ut i trädgården som behöver rensas inför hösten - bort med utemöbler och annat. Men jag gjorde inte något mer än lyfte upp pressening som legat på marken och hängde upp och sköljde av. Sen in i duschen för att få bort ev djur som följt med mig hem.

Sen tog jag hand om svampen. Trattisarna hade jag skurit av bra i skogen så jag behövde bara titta på dom så inte det smyger sig in någon giftig skivling och så sköljer jag av den. Sen blev det upplagt på 3 plåtar på papper och ska torkas. Golvfläkten står och hjälper till.

De gula blev ett durkslag och står i kylen och taggisarna åt jag upp :)

Och så åkte jag på yogan. Aj aj aj. Min kropp är så stel och öm. Att sitta i skräddaren brukar inte vara några problem men nu gör det bara ont och runt midjan och rygg känns det som jag har ett brett stålbälte.

Men trots att det gör så jädrans ont så är det också så att det blir bättre. Kroppen behöver sträckas och ha sig och jag vill så gärna tro och hoppas på att det hjälper.

Idag var jag tidigt på jobbet för jag ska sluta tidigare för att åka och hämta min son. Han är inte bra och låter som - jag vet inte vad - när han pratar så jobba låter han bli och vilar men jag ska förutom pyssla om honom lite ha hans hjälp med att slänga lite saker i den container som bostadsvärden ställt upp. Gamla madrasser och några utemöbler som gjort sitt.

Så igår kväll så kryddade jag en fläskkarré och idag står den i ugnen för att bli en pulled pork. Dottern kommer också hem så vi har en samlad trevlig middag. Ska bli kul.

Ska också ta ner en tv som sitter på sonens gamla rum på väggen. Och så ska hans stora skrivbord också flyttas på. Det ska in i dotterns gamla rum - både tv och bord och inget jag fixar att göra själv. Så få det rummet tömt så kan jag börja måla och flytta in dit.

Så det finns att göra!

Sen har vi hall och kök var hos dottern att måla och fixa till också. Hon kan nog mycket själv men vill ha hjälp också. Och jag är glad att kunna hjälpa.

Hon ringde och var så glad över att hon fick kopplat ihop en lampa med kontakt i taket. Och även fått upp sina lampor själv i hallens i taket. Där behövde hon bara hänga upp men den i vardagsrummet skulle kopplas.

Även sonen växer med att bo själv. Han fixar och donar och gjorde scones en dag till frukost. lagar sin mat.

Så jag har uppfostrat dom bra! Och det är jag väldigt stolt över!


Här är min nya stolshörna - här stod sängen tidigare. Här satt jag i helgen och löste melodikrysset med gott te och tänt ljus. Sen har jag löst korsord :) och så idag satt jag och hade massagedynan på för ryggen. Kommer bli en favvoplats helt klart. Sitta och läsa, eller handarbeta. Gamla syskrinet är som bord och stickkorgen står redo. Nu är det bara lusten som ska till.

Och hörnan är röd :) min favoritfärg.

Må Gott





1 kommentar:

  1. Vilken mysig hörna 😍 En sån där massagegrej har jag åxå. Men sålde det pga platsbrist och för att jag behövde pengarna till annat, för många år sen. Det ångrar jag nu...
    Va mysig kontakt du har med barnen när dom flyttat och kommit iordning. Låter skönt.
    Kram 💖

    SvaraRadera