December

December

onsdag 2 augusti 2017

Augusti

Sista av sommarmånaderna har vi nu. De är väl juni, juli och augusti om man ska tro Per Gessle.

Men det har varit en konstig sommar. Den där riktigt varma med många långa dagar på rad med solen och hetta har ju inte infunnit sig som det brukar.

Det har ju inte heller regnat mängder.

Men de senaste dagarna - ja inte i går men väl i natt så har det regnat och jag är glad för det - det betyder att svampen kommer.




















Ja jag har plockat en ordentlig mängd med det gula skogsguldet - kantareller men det går alltid att plocka mer.

Jag har varit ledig i två veckor och 2 dagar och är idag tillbaka på jobbet. Min kollega som började efter sin semester i måndags har kompledigt idag - så jag är här själv. Lugn och skönt. Och jag gör inte så många knop heller. Går igenom mailen mest. Men det är inte så mycket det heller och jag rensade undan allt innan jag gick på ledighet.

Vad har jag då gjort denna ledighet. Varit i skogen - 1 gång.Varit på Ikea med sonen och på loppis, elektronikbutiker och konsert 1 gång.

Senast igår var vi på loppis. Klockan ställdes och med piska fick jag upp sonen tidigt för att klockan 10:30 drygt vara på plats och köa inför att dom skulle öppna kl 11. Dottern var också med för hon var ledig och sonen - ja han har semester 2 veckor till.

Hade sett på fb flödet att dom hade stolar och ett klaffbord jag var intresserad av. Stolarna gillade sonen så 2 stycken blev köpt. Han har ett litet kök så det får bli klaffstolar också. Nu var det kopior av myranstolarna.

Jag dissade klaffbordet och hittade ett litet litet bord istället. Det blev också en vacker spegel som dottern kan ha i sovrummet kanske och muggar och en marmormortel. Så det var bra fynd.

Sonen muttrade ju lite över att kliva upp så tidigt - 9! och åka och köa för en loppis men vi var inte allra längst fram men nästan och när han sen tittade bakåt då det var 10 min kvar innan öppning så insåg han fördelen.

Jag har också på en annan loppis fyndat det jag letat länge efter. En gammal trearmad golvlampa - retro.

Och har aldrig stött på någon förrän nu och gissa om jag blev eld och lågor. Det låg en loppis som vi aldrig varit inne i som flyttat till nya lokaler - kyrkans regi - i byn där dottern jobbar så det var en slump att jag såg skylten öppet för vi skulle åka och tanka och det var lite rörigt som det lätt blir på loppisar och i ett rum - så stod den.

500:- och med skärmar och ny el som ska dras så är jag väl uppe i en tusenlapp men jag har sett lampor på blocket som går för mer än då - så jag är nöjd.


Och detta har jag också fyndat på en annan loppis. Så loppisfynden har funnits i år


Så jag ser fram emot att få inreda mitt hem med mina fynd under hösten.

Vi har också kunnat titta på lägenheten sonen ska hyra. Det är i andra hand av kompisens tjejs brorsa så det är bekantingar och mamman var där och öppnade till oss och henne har jag också träffat tidigare så det känns bra. Speciellt när det finns så många som luras när det gäller andrahandsuthyrning och blåser folk. Och det är i ett "bra" område om man nu får säga så. Det enda som saknar är ju en balkong men just den här typen av äldre hus har inga balkonger eller altaner.

Högt i tak med spegeldörrar i hallen. Renoverad och stukatur i taket i vardagsrum och sovrum. En jättefin lägenhet. Och djupa fönsternnischar och fönstren är bytta så det är inga ljud som kommer in utifrån. Även en sk säkerhetsdörr är insatt. Tvättmaskin och diskmaskin. Ja det kommer bli jättebra och har vi tur - jättetur så får han hyra den länge. Killen som nu har den jobbar på det företag som äger lägenheten och husen så vem vet - kanske kan han överta den eller så bli erbjuden en lägenhet i ett annat av förvaltarnas ägor.

Vi var ju på ikea och där köptes det mattor, kökssaker som tallrikar och annat. Han har inte sparat ihop något - har inte varit intresserad och har även väntat på vilken typ av lägenhet han ska flytta till. Den här är ju lite äldre men ändå modern men han är lite noga med detaljer och vad som passar.

Vi har också köpt micro, strykjärn, dammsugare och annat som är bra att ha när det gäller elektroniska maskiner. 2 dagar i rad var jag på Media mark. Först med sonen och sen med dottern och när vi var där jag och sonen köptes även saker till dottern så det blev dubbelt av en del men sen var vi där dagen efter för hon ville också titta på tex dammsugare och då blev det mico som vi glömde bort dagen innan och lite annat som vi köpte 2 av så dom i kassan måste ha undrat eller inte! Men det gäller ju att passa på när dom behöver saker och det var bra nedsatta priser på produkterna.

Och vilken tur att vi hade ett tomt förråd att låna och ställa saker i. Men nu börjar det bli fullt och det är mycket kvar inne i lägenheten som är deras och ska packas ner. För att inte tala om alla kläder!

Sonen har plockat lite av badlakan som han kan ta med sig och dottern ska också ta av detta. Även av sänglinnen ska det rensas ut och dom ska ta med sig. Så bra med plats jag ska få.

Dottern har också fyllt år så det blev strykjärn och smörgåsgrill i present till henne så när vi var och tittade på elektroniken fick jag säga att vi sett att Järnia skulle ha bra pris på bra järn då vi var där dagen innan och köpte en gjutjärnsgryta till sonen. Hon hade inte alls reagerat på detta så hon blev överraskad och nöjd.

Roat mig lite har jag ju också gjort. Det blev en kväll på Liseberg förra veckan. Vi åt på Taubrestaurangen och sen tittade vi på Hellacopters med Dregen. Gick också runt och tittade på alla karuseller men åka - nej tack. Inte numera - kan inte. Blir åksjuk som skam men hade det varit 30 år sen hade jag med glädje åkt allt.

Och inte klarade vi oss från regnet. Utan det kom en rejäl skur men vi var klädd för regn.

2 konserter utomhus denna sommar hittills med regn och jag ska iväg på Kulturkalaset v 33 så det lär väl regna då också.

Det har inte blivit så mycket sittandes utomhus i solvärmen varken under parasoll eller i hammocken. Några dagar men inte många så det har blivit tv-soffan.

Jag har sett två serier på C-more. The white queen och The white princess. Båda om det som kallas Rosornas krig och hör till Englands historia men mer ur kvinnornas perspektiv. Det har ju gått både film och serier om detta tidigare men då har det ju mest varit männen i fokus och inte så mycket kvinnorna så det var intressant.

Satt med datorn och wikipedia och läste om de olika kvinnorna och väldigt intressant var det.

Lite annat på play har det också blivit - men mycket mindre av städning så jag dammsugade häromdagen och just nu så hårar hunden mer än vanligt så det tar lång tid att dammsuga mattan från allt.

När barnen sen flyttat ut ska jag ta en rejäl storstädning och idag ska jag hämta en produkt jag köpt och hoppas mycket på.

En fureater - ett munstycke som ska vara jättebra för hår. Jag har en sak - gummisak med piggar på som är jättebra men jag får sitta på golvet själv och använda armarna och det är lite tungrott och tror att tekniken är samma men nu blir det förhoppningsvis lättare.

Bildresultat för fureater test
Vi fick ju också röjt i uteförrådet och leta fram det bord som dottern haft där. Och vi har tagit bort färg från sidorna och ska slipa skivan och lite på benen för dom ska målas om i från rött till en mer lämplig färg även om rött är ju bra och fint. Men dottern vill nog ha dom grå. Och så ska skivan vaxas. Nu är den trären.

Så det har funnits att göra mest hela tiden och veckorna gick oerhört fort.

Men hela augusti är ju kvar och vem vet. Vädergudarna kanske tycker att det är dags för ljumma kvällar och heta dagar. Jag badade ju inte förrän i september förra året då det var en värmebölja som gjorde att det var gott i vattnet.

Ja det här blev väl en liten sammanfattning av semestern. Grillat har vi hunnit med en gång, gräsmattan har jag också klippt en gång - den har inte vuxit något - för torrt och mina rabatter är jag inte så nöjda med i år. Det vill inte ta sig av någon anledning. Har gödslat men kanske inte tillräckligt och fyllt på med jord och gräver jag i jorden är det mask i den så det är ju bra men nej, det vill inte - trist.

Igår gjorde jag en maträtt som jag nog inte gjort sen slutet 80-tal och början 90.

En räkgryta med chili, curry, purjo, grädde och frysta räkor. Serverade med ris och gott bröd och det föll båda mina barn i smaken.

Samma "sås" har jag också till kassler - även det från 80/90-tal. Ett gott vitt vin drack vi till och firade att min semester var slut - för denna gång :)

Men nästa ledighet blir nog v 33 och sen v 36 :)

Må Gott

1 kommentar:

  1. Låter dom en bra semester. Du har hunnit med mycket.
    Va fin golvlampa va. En sån skulle jag åxå kunna tänka mej och ha och göra iordning.

    Det har inte växt nåt bra nåt bra här heller. Det har varit alldeles för torrt.

    Va god grytan lät. Å vad jag önskar att jag orkade laga mat igen. Men det är tur att det finns fryslådor att köpa när inte orken räcker till.
    Kram 💖

    SvaraRadera