December

December

fredag 17 februari 2017

Hej och hå


Bildresultat för hippie friday

Så blev det då fredag - igen!

Seg morgon, seg dag och segt grått ute.

Har gjort kaffe till mig här på jobbet. Är själv idag också. Kollegan är ledig på em och skulle åka iväg med sambon till 08-land.

Ska iväg och handla efter jobbet. Halstabletter och näsdroppar - inte till mig men till dottern som vaknar upp med tjock hals och jag har hört henne hosta i natt. Så det är hennes tur nu när hon är ledig - typiskt.

Det är milt ute och den lilla korta promenaden jag har till bilen från hemmet fick jag ändå känna av lite vårkänsla för det var kvittrigt värre i buskarna som jag går förbi.

Jag gillar att laga mat som fixar sig själv så igår hällde jag en påse med innerkycklingfiléer i en ugnsform. På med sweet chili sås, soya, lite kryddor och olivolja och skjuss in i ugnen. I en annan form bredvid hade jag färsk broccoli som jag ringlade vitlöksolja över och som fick bakas klara och goa.

Hade också vitkål som behövde användas upp och när jag skurit det i strimlor - för hand så satte jag dottern att banka på dom med morteln och lite salt - läste mig till att det var bra för att mjuka upp och det är så man gör på pizzerian - vet inte alls om det stämmer men dom blev ju mer mjuk. Annars ska man ju slaka dom sägs det med varmt vatten.

Men gå loss med en stenmortel funkade också.

Förmodligen är den goare idag när den fått stå till sig. Vad vi ska äta idag - ingen aning - än i alla fall.

Kanske göra en tomatsoppa och ha linspasta i med lite topping av yoghurt och örtost. Ja det känns bra i tanken i alla fall.

Får se om dottern håller med. Soppa är ju bra också när man är lite snuvig och dan.

Om en stund får man en snabb lyssning av lördagens sånger. Läser man startfältet känns det inte så roligt.

Igår tittade jag på en dokumentär på svt. Jag gillar dokumentärer vissa mer än andra men överlag så är det något som jag gillar.

Det blå huset och det enkla livet sett ur grannpojken som bodde tvärs över ängen i det gula huset och hittade tryggheten i det blå. Och där bor idag den gamla kvinnan (mamman) med sin son - halvt förlamad efter en bilolycka. Och ingen elektrisk spis. Bara ved och kyl och frys skaffade dom bara för några år sen.

http://www.svtplay.se/video/12301246/det-bla-huset/det-bla-huset

Det finns planer för helgen. Inte de roligaste kanske men det känns som ett måste.

Städa!

Badrummet behöver städas och golven dammsugas och möbler dammas. Så det kanske då är bra att det är dåligt väder så kan man ägna sin tid åt det istället.

Må Gott

Och jag har sett denna på fb och hos vän på blogg och tar den med mig också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar