December

December

torsdag 16 februari 2017

Fånga Dagen - Carpe Diem

Bildresultat för fånga dagen

Klockan slår 15:00 - det är nyheter och väder på radion, som alltid hel och halvtimme dagen igenom. Lyssnar på P4 om dagarna när jag är på jobbet - ja hemma också.

Men nu sitter jag på jobbet! Ute är det en härlig dag. Solen skiner och där och då bestämmer jag mig.

Säger till kollegan eftersom vädret inte inte skulle hålla i sig till helgen enligt rapporten. Nej nu skiter jag i det här. Och jag packar ihop. Åker hem tidigare än den normala arbetsdagen.

Säger - jag ska ut! Jag ska ta vara på solens sista timmar. Det gör du rätt i säger kollegan.

Så sagt och gjort. Åker hem, går på toa, byter om och så tar jag och vovven oss en härlig promenad över ängarna på 1,5 timma drygt.

Det var så skönt. Valde ängarna för det är där som solen känns mest. Så nöjd med detta bra val.

Det var en lisa för själen helt klart men det innebar också att jag inte gick på yogan - det finns ju gränser för vad man mäktar med helt klart men det var helt klart det bästa valet. Att vara ute och se hur vovven också njöt av att det inte regnade, var disigt, blött och eländigt.

Hemma sen så värmde jag upp Garam Masalagrytan med kikärter och annat gott. Jag har inte hunnit äta av den än men den blev väldigt god med raita, naanbröd och basmatiris till.

Diskade - ständigt denna disk - eller diska och diska - plocka ur och i diskmaskinen men även lite handdisk blev det.

Sen blev det en timme i ett mörkt rum för då hade det blivit mörkt ute också. La mig på sängen, blundade och lyssnade klart på boken jag höll på med.

Sen satte jag på tv'n och så tittade jag på 1,5 avsnitt av The missing på play innan det blev dags att åka och hämta hem dottern. Och på vägen hem blev det ica. Det var slut på äpplen.

Äpplen som gått åt massor av den senaste tiden. Varje dag kastar jag ut klyftor av äpplen till koltrastarna. Räknade till 10 häromdagen som var där och mumsade. Och som är ju inte så noga på hur dom ser ut som jag är när jag själv ska äta. Då ska det var fina runt om, i skalet osv men jag ser nu när jag skär äpplen som jag bara plockat att under skalet kan dom vara hur fina som helst.

Lite fika, lite prat och sen i säng och jag har sovit gott i natt. Upp en gång med vovven men knappt medveten om det och somnade om direkt men jag har drömt en massa konstigt - och det är ju också lika konstigt att man inte kan minnas detaljer av drömmen när man vaknat.

Har kokat potatis och gjort remouladsås till sonen nu på morgonen. Önskemål från det han kom hem i natt. Han har ju denna vecka fått planera själv vad han vill äta av det som finns i frysen. Och fisk ville han ha idag. Och sen kokade jag extra för hans matlåda imorgon. Då blir det kalops.

Duschade men orkade inte tvätta håret idag heller. Det får gå ändå. Det ser inte för jädrigt ut och jag är själv på jobbet så det är ingen som behöver se mig. Har även mjukisbyxor på mig.

Dottern har jobbat fm och har nu ledigt till och med måndag. Kanske kan jag få henne att dammsuga imorgon. Det skulle behövas.








Ja, idag är det genomgrått. Dis, dimma, regnstänk och det har varit rejält halt också tidigare av vad jag har läst och hört mig till men inte bara här. Ser bilder och läser om hur dom haft det där hemma i Jämtland. Rena isbanor och inställd trafik. Men nu var det 4 plus när jag åkte till jobbet.

Det är en konstig vinter i år. Eller inte här hos oss - det känns som en vanligt. Visst har vi haft vissa vintrar med mer snö och kyligare men ofta har vi som nu. Men att det är så dåligt med snö på andra ställen där det brukar vara snö den här tiden är ju inte vanligt.

Fick höra igår att vår unga kvinnliga kollega ska sluta. Hon har varit sjukskriven ett tag - inte ens 30 år fyllda har hon gått in i väggen och blivit utbränd. Hon har 2 jobb. Hos oss och i familjeföretaget och hon har varit sjukskriven från båda. Hon fick så ont i magen och åkte in och ut på akuten, blindtarm, tarmvred, galla osv och inget av detta var det innan man insåg - magsår förmodligen och så började hon blir konstig i övrigt. Kunde inte ta in text osv. Lite som en annan men ändå inte. Så det var tvunget att tas ett beslut och då blev det familjeföretaget men hon har lång väg att gå innan hon kan komma upp i fulltid. Nu är det någon timme i veckan.

Så man kan ju undra hur det kan bli så här. Hur kan det vara så att så många blir sjuka idag och allt börjar väl med en stress. Medveten, omedveten och så tar det sig olika uttryck. Fibro, Me, utbränd, hjärtat, diabetes mm osv etc. 

Som ung matas man hela tiden med bilder på alla olika media att du ska vara si och så. Se ut si och så, vara si och så framgångsrik, fixa, orka, pengar, träna, utseende, fixa med läppar - ja allt.

När jag var ung så fanns det Starlet som talade om en del av detta. Sen Vecko-Revyn och så Mitt livs novell.

Men det kom ju ikapp även oss som föddes på 60-talet men även tidigare. Vi har ju glidit med in i den tid vi nu är i och också tagit del av allt som man ska göra, vara och lyckas med.

Men när man inte varken gör, är och lyckas så faller man!

Hårt!

Men jag är ändå otroligt nöjd och glad över att jag ändå var så pass gammal när det hände. Fick ju flera år där utan att det ens fanns i min tankevärld eller i många andras att man kunde brytas ner.

Visst förekom det ju nervsammanbrott och idag hade man nog tagit det som utbrändhet men dom var få förhållandevis.

Och det är nog också så att det jag råkade ut för har sin rot långt ner i barndomen och så byggdes det bara på och på eller som jag ofta beskriver det som. Bägaren blev full och det rann över men visst kan man också tänka byggstenar.

Bildresultat för klossar torn rasar

Trots den fångade dagen igår så är jag idag ett raserat torn. Jag är trött, det svider i ögonen och jag har ont i huvudet. Är täppt i näsan och kommer ihåg en del av drömmen - hur jag letade näsdroppar. Så jag har inte fått den luft jag behöver.

Men jag tror ju också att den där stunden i solen, den härliga promenaden gjorde gott för både kropp och själ och där och då var jag så i nuet.

Men nu är jag i ett dagens nu. Och då är det segt, Känner att jag inte är fokuserad och att huvudvärken kommer och då har jag ju rätt nyss tagit dagens första medicindos och den innehåller förutom en massa vitaminer också alvedon och pronaxen. Brukar kunna klara mig bra på det.

Igår hade jag också huvudvärk här på jobbet och jag frös så jag stod i köket och spolade vatten på handlederna länge - varmt, varmare, hett.

Om vädret varit som igår idag - hade jag mått bättre då. Jag vill tro det i alla fall så vädergudarna.

Please ge oss mer av solen!

Må Gott




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar