December

December

måndag 31 oktober 2016

Tumme upp och tumme ner.

Bildresultat för thumbs up down

Ris och ros, halvtom halvfull - ja det finns många olika metaforer för att beskriva min helg.

Om vi börjar från början - Fredag så var den sådär, sliten på jobbet, okoncentrerad och eländig. Åkte och hämtade post till barnen hos pappan, handlade lite och så gjorde vi en enkel maträtt, Färsk pasta med parmesan och ett glas rött jag och dottern. Satt sen i soffan och tittade i kapp mig på Billions som jag tittar på via svt play. Rätt bra serie tycker jag.

Hade konstig magkänsla när jag la mig och natten var inte bra. Den som fött barn kan förstå min beskrivning. Det kändes som om jag hade ett huvud där nere som fastnat. Det gjorde ont att sitta, det högg i tarmarna och sömnen blev därefter. Och sitta på toa - ja det hände inte så mycket där om man säger så. Där kunde jag sitta och känna mig som en mus.

Vaknade tidigt på morgonen - vid 8 och samma tryck, smärta och hugg som kom och gick. Satte mig på toa - inget hände, drack en kopp kaffe, klädde på mig och gick ut med vovven, Vi gick en sakta promenad i vackert väder. Sol, vindfritt och otroligt härligt men mitt fokus låg mer på annat. Tänkte att promenad kunde få magen att gå igång.

Bildresultat för hiss eller diss

Lite lite kunde jag få ur mig på toa. Det var som kramp och det där som ska ut låg för långt upp i tarmen och hade där samlats för att ge mig den här smärtan och obehag så jag har fått ta till det tunga artelleriet med smärtlindring.

La mig en stund och sen vid 11 var dottern vaken och vi satte oss för att lösa melodikryss och äta frukost 2.

Men jag kom sen i alla fall iväg på min inplanerade hundpromenad i en skog i närheten som inte besök. En bokskog och det var så vackert och lite svårt för vi såg inte vart stigen gick för hela marken var gul och ingen hade gått där tidigare men vi kom runt och 1,5 timme tog det och härligt var det att vara ute denna höstdag. Det var sen sån där dag som jag gillar på hösten. Eller mer Älskar. Sol, lite kyligt men varmt och klar, krispig luft.

När jag sen kom hem så gick jag ut i trädgården. Krattade bort en massa löv och dessa lag jag i år på min rabatt så jag har nu bäddat in rötterna. Tänkte att jag skulle kanske ha lite granris på också och så hoppas jag att det till våren finns en massa nya glada rötter som vill visa sina blommor en gång till istället för att dö ifrån mig.

Men sen var jag slut. Mat orkade jag inte tänka på. Sonen hade tidigare sagt att han kanske skulle iväg och till sist bestämde vi -köpepizza så det fick det bli och sonen stannade hemma. Dottern var sugen på smågodis också så vi gick in i en butik och hon plockade på sig ett gäng och det finns ff kvar för vi är inte personer som äter så mycket smågodis utan det har räckt med en liten bit här och en liten bit där.

Efter middagen la jag mig en stund - så förbaskat trött och ont i hela kroppen. Låg och läste på mobilen och hade det tyst runt omkring mig. Dottern kom ut lagom till så mycket bättre som vi tittade på ihop.

Bildresultat för halv empty halv full











Sen så stod det att efter började - Flickan i buren - frågade dottern om hon visste vad det var - ingen aning och sen i reklamen trailade dom för den.

Flickan i rummet heter den på svenska. Är från början en bok av Jussi Adler Olsen och den första i en serie om avd Q. Jättebra böcker och jag har lyssnat på dom och Stefan Sauk läser och har gett mig och även många andra en bild på personerna. Men jag förstår att även om man läser dom så får man ungefär samma bild.

Och jag tittade ju på filmen - så besviken! Det finns så mycket humor i boken som inte kommer med. I boken är Assad en städare som hjälper polisen Mörk.

Nu fanns inte humorn. Assad som jag ser som han i telefonreklamen för Comviq. Lite äldre med erfarenhet som han har i boken från sitt tidigare liv. Nu är det Fares Fares som är med - hade passat bättre då med hans pappa. Mörk är inte heller gjord av rätt person. Samtidig så har jag nyss sett samma kille i Follow the money och har den bilden på näthinnan.

Men om man inte läst boken så fick man nog en bra behållning av filmen ändå kan jag tänka mig och jag så ju klart den också.

Bildresultat för ris och ros

Men medans jag såg den kände jag hur jag blev sämre och sämre. Hade sån värk och jag hade sett sista delen av filmen i sängen. Dottern fick hämta febertermometern. 37.8 visade den så lite förhöjt kanske men det kändes som om jag hade över 40. Sån febervärk i alla leder. Ont i huvudet och jag frös lite gjorde jag också så jag la mig under en extra filt och sov sen som en stock hela natten.

Söndag och jag kände mig bättre, inte bra men bättre och vi tog vara på vädret och gick ut i skogen och tog hem de sista av det gula guldet. Tror inte det blir fler men vem vet. Det beror ju på vädret men jag kommer inte leta där utan nästa skogstur blir på andra marker där jag vet det finns trattisar :)



Det blev en riktigt härlig dag i skogen som ni kan se. Dottern var också med. Och vem vet - någon sån här dag borde det kunna bli i november också.

Sen åkte vi och handlade lite. Bullar bland annat och hemma blev det en go kopp kaffe. I ugnen hade jag på 100 grader en hel ryggbiff som stod och gottade sig bland vitlök, scharlottenlök och morot samt kryddor och av skyn blev det sen en god sås. Och till detta potatis och sötpotatis samt smörstekt svamp. En middag som heter duga på en söndag.

Och yogan struntade vi i. Jag kände att min kropp inte mäktade med. Ff ont i muskler, leder och annat. Magen har blivit smärtfri men inte bra. IBS när den är i sitt esse.

Bildresultat för är i sitt esse

Min axel som jag fick kortisonspruta i har också börjat bråka och det vill jag inte för det hindrar mig i vardagen med sin smärta både i vila och rörelse.

Så jag är mitt bästa och inte i topp precis.

Men jag måste ändå säga att helgen varit bra med sitt väder och mina härlig promenader. Det kan ingen ta ifrån mig.

Nya grannen har jag hälsat på och pratat med. Hon har en liten vovve och en katt också. Barn varannan vecka, 2 eller 3 - inte riktig säker där än. I 40 års ålder. Vovven är jättesöt och genomsnäll och jag har klappat på den nu ett par gånger för jag fick följa med in i lägenheten och titta på pannan på lördagskvällen. Så när vi möttes ute dagen efter så viftade vovven glatt på svansen.

Igår kväll efter maten la jag mig också precis som på lördagen. Ingen tv, ingen radio eller liknande utan jag läste lite på webben via telefonen innan det blev dags för att se Midnattssol ihop med dottern. Första avsnittet såg jag själv för hon såg inte första men jag sa att det skulle hon göra för det är en riktigt bra serie så det hade hon gjort och kunde då sitta ihop med mig igår. Spännande igår också. Så nu ser jag fram emot nästa avsnitt - NU!

Sen blev det sängen och jag har sovit gott i natt också men så är jag fullproppad med starka mediciner - har varit hela helgen.

Tagit kombinationen tradolan+pronaxen morgon och kväll och alvedon däremellan.

Men så trött jag ändå var när jag vaknade imorse. Att vi fått en timmes extra sömn märker jag inte av.

I skogen plockade jag också olika sorters mossa. Satte i en balja ihop med kottar och äpplen och så har jag en marshall på batteri och timer i mitten. Blev jag riktigt nöjd med också.

Så helgen - ja på det stora hela bra, På det stora hela kasst.

Bildresultat för a good day

bad-day-2.1

Må Gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar