December

December

måndag 4 juli 2016

Ortopenden

Äntligen har jag fått en kallelse till ortopeden - jag har ju inte ringt som jag tänkt - glömmer hela tiden bort det på dagtid men tänkt på det varje dag annars.

För det är så ont, så ont när jag ligger men nu så. Fredag den 14:e ska jag dit men - alltid detta MEN.

Jag vet inte om det är en op på G eller om det är ett första besök och få tag på dom per telefon har inte gått så jag har fått gå in på 1177 och skriva till dom där för att fråga. Vad tänker ni göra med mig där och då.

Fick en hälsodeklaration med som jag skulle fylla i och där stod:

Om du ska genomgå en dagkirurgisk operation bör du ha anhörig/vän hemma på kvällen/natten efter operationen - Har du det - ja eller nej.

Och det är ju av yttersta vikt att veta vad som är tänkt just denna dag då.

Min dotter är då i Barcelona och sonen jobbar ju men kommer hem där mitt i natten. Men också om jag ska åka bil eller inte dit.

Och jag går ju på semester - men då blir det väl sjukskrivning istället?

Små bagateller men ändå viktiga.

Och lite förvånad är jag - att jag fick kallelsen nu mitt i semestertider och allt - har dom tider då?

Spelar ingen roll bara jag får bli kvitt detta eländiga smärtsamma tillstånd.

Semestertider är det alltså och det är svensk sommar med regn i skurar. För den där underbara men väldigt jobbiga värmen vi hade var ju knappast av svensk sommartyp - så nu är vi väl i normalläge.

Så det blev jacka på och paraply för att gå till bilen. På jobbet är kollegan i grannföreningen här och vi har även golvläggaren i huset så det är inte tyst och tomt.

Helgen har varit bra och dålig.

I fredags när jag kom hem från jobbet tog jag tag i min klädhög och den stora resväska med kläder jag tog upp från källaren valde jag ut lite från men det mesta åkte tillbaka ner och så fick jag hängt upp det mesta på galgar - och fick åka och köpa fler galgar när jag sen hämtade dottern det är dock inte helt rätta galgar för dom tar liter för mycket plats då dom är av trä men samtidigt så hänger kläderna bättre på en tjockare galge än på en tunn.

Fick också äntligen också ner i källaren 2 påsar med vinterskor - dottern tyckte det var väl onödigt - vi ska väl snart upp med dom - lite ironiskt sådär.

På lördagen sen - efter en halvdålig sömn denna nått så skulle jag upp tidigt och köra dottern till jobbet. Halv 7 åkte vi och sen la jag mig direkt igen när jag kom hem och lyckades somna om och få några timmar till av sömn.

Och så gick lördagen och jag gjorde inte så mycket. Lagade mat och vilade för jag var trött. Det blev flankstek som jag stekte hel i ugnen eftersom det inte var något väder för grillat och så hade vi kokt kall potatis som vi stekte upp och champinjoner. Gott och enkelt och mellan skurarna kunde vi gå en runda jag och vovven.

Söndag - och en sån urusel natt. Vaknade innan halv 4 och sen kunde jag inte somna om och dottern skulle iväg samma tid som på lördagen. Låg och väntade på att jag skulle somna om, väntade och väntade. Men det hände inte och så upp, iväg och sen hem igen - det gick på ca 15 minuter och ner i sängen igen. Ville bara känna hur jag skulle falla ner i sömnen.

MEN DET GJORDE JAG INTE

Höll på bli galen. Låg där och vände, vred och kunde känna hur jag höll på att fall ner i sömnen men rycktes upp varje gång. Men jag låg i alla fall och blundade för något annat gick inte. Läsa, titta på tv - nej, det var bara att blunda.

Klev upp sen vid 11 tiden, åt frukost, löste melodikrysset på webben, duschade och sen åkte jag iväg och hämtade dottern och hon fick följa med och handla. Det behövdes veckohandlas inför en ny vecka.

Men det var jättejobbigt för jag var så trött att jag var yr, hem och lämnade varorna och tog med mig vovven direkt ut för en liten promenad.

Tänkte om jag lägger mig så somnar jag och då kan jag inte sova i natt så det var bara att försöka hålla sig vaken.

Det var ju en annan sort av trötthet mot den jag annars dagligen har. Det är ju konstigt egentligen att det finns många olika typer av trötthet - eller inte.

Sen började jag med middagen. Vi bestämde oss för tacos och jag köpte ett storpack med nötfärs på över 2 kilo så nu finns det 3 portionsförpapckningar i frysen också.

Men innan kunde jag faktiskt sitta ute en stund för solen kom fram och jag fick en aftonbladet gratis när vi köpte godis :)

Så jag satt ute och bläddrade i den, förr köpte jag ofta tidningen framför allt på helgen men numera gör jag det aldrig - man tittar på nätet istället.

Efter middagen så städade jag undan och snoppade jordgubbar som vi köpt och sen åt med lättvispad grädde och äntligen blev klockan så pass att jag kunde lägga mig för natten. Halv 8 och sen har jag sovit - hela natten. Ja jag har vaknat till men kunnat somna om och det var så skönt att få vakna efter detta MEN - alltid detta men.

Nu är jag jättetrött igen. Känner hur det svider i ögonen och koncentrationen blir därefter. Dricker en stor mugg kaffe och hoppas det ska hjälpa.

Och så fick jag sms - det är bara ett besök med planering som jag ska på den 14:e - alltså inga ingrepp:) - jag kan åka bil och jag kan jobba sista dagen innan semestern :)

Idag är dottern hemma så jag behöver inte iväg och hämta om nu inte sonens skjuts är borta och jag måste hämta honom. Hoppas inte men jag ska köra in honom på torsdag och fredag - inga tåg går då eller hela helgen. Rälsen ska bytas och det går ju ersättningsbussar men dom är krångliga att ta sig till för vår del.

Så det får bli lite omfördelning av tider dessa dagar. Börja tidigare och gå tidigare.

Och i lördags - jag orkade inte titta på Indian Summer men det får bli på webben. 21:30 var lite för sent för att jag skulle kunna titta och koncentrera mig på handlingen kände jag.

Det som är bra med regnet  - det kanske har kommit små gula guldiga svampar i skogen. Hade tänkt att tittat igår men det gick ju inte men någon annan dag denna vecka kanske. Det är redan hallon och blåbär men jag tycker bärplockning är så tråkigt. 3 veckor tidigare än normalt sa en bekant när jag pratade med denne igår som plockar varje år.

Må Gott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar