December

December

tisdag 7 juli 2015

2 dagar av semestern avklarat.

Vet inte om så många håller med mig men jag tycker det är skönt att inte ha den värme som vi hade förra veckan och i helgen.

Temperaturer på 30 grader och vind som var obefintlig.

Helgen tillbringades under parasoll och med fläkt framför mig var det enda man mäktade med förutom att vara mammataxi till jobbande barn.

I fredags efter jobbet så skulle dottern iväg och äta hos kompisar och samtidigt kunde vi åka förbi Jysk och där var det rea så ett stort parasoll på 3 meter fick följa med hem. Har haft en fot som passar till ett sånt här parasoll ståendes och äntligen fick en också ett bra parasoll som passade till och vi kunde sitta fler i skuggan vilket behövdes så det var ett bra köp till bra pris.

Men så trött man blir av att inte göra något. Värmen tar hårt även om det är skönt att sitta i skuggan och inte göra något. Tyvärr kommer knotten vid 8 så då är det inte lika kul ute så jag letade myggspiral i butikerna där dottern jobbar men dom var slut men på ica hittade jag i söndags det då sista paketet. Och det ihop med citronljus gjorde att det blev bättre på söndagskvällen när jag satt ute en stund.

Sonen jobbade söndag och vi åt sen tillsammans alla 3 när han kom hem, väldigt kontinentalt klockan 9 på kvällen. Jag hämtade hem honom när han slutade klockan 8. Nu har han fått jobba 2 helger på raken och förra veckan blev det senare än vanligt varje kväll men hittills så var det mer "normalt" men ändå mer än vad schemat säger.

Hade grillat så det fick ligga och vila tills vi var hemma och dottern gjorde en jättegod ljummen potatissallad med valnötter, ruccola och soltorkade tomater.

http://www.tasteline.com/Recept/Ljummen_potatissallad_

Igår var jag duktig och städade badrummet. Sen blev det paus och hämtning av dottern och mer städning av badrum. Vi tog alla hyllor och även ovanpå pannan och lampan, sen slängdes flera halvgamla, halvtomma burkar. Så skönt och så nöjd man känner sig efteråt.

Men så trött också. Så det blev mycket vila sen på eftermiddagen och kvällen. Tittade på förra veckans morden i midsumer och sen 2 avsnitt av Indian summer.

Det var också skönt att vara ute som hund både igår och idag. Lite längre promenader utan att tassarna blev överhettade av varm asfalt. Poolen har han utnyttjat genom att ställa sig i den och skvätta runt flera gånger så vi har fått fylla på den.

Idag ställdes väckarklockan och vi åkte på loppis som öppnade 11. Dottern fyndade flera pocketar. Det var 3 för 10 kronor och hon har inte läst något av Läckberg, Kallentoft eller Gerhardsen så nu har hon flera av de två första att börja med och hela serien utan den senaste av Gerhardsens - hammarbyserie. Tyvärr har jag redan läst alla så jag kan bara konstatera nöjt att läslusten är väckt hos dottern.

Men vi hittade en vacker hemvirkad stor duk för 20 kronor som vi köpte. Ska via kort på den när jag tvättad den för det vill jag göra.

Sen åkte vi och köpte lite saker på Ica Maxi och köpte bagels till lunchmacka. Det blev bacon, sallad och tomat och lite dressing på. Mumsigt.

Hon plockade undan och jag gick ut med vovven och sen har jag legat i sängen och kollat och nu bloggar jag sittandes i sängen och är hur trött som helst så jag skulle kunna somna om jag försöker.

Sen fick jag brev från läkaren. Mina prover var perfekta - inga konstigheter alls och jag har mer värk än någonsin så det känns lite surt samtidigt som det också är bra - för då är det inga andra krämpor än fibron och me men samtidigt så hjälper inte medicinerna så mycket.

Men har fått ett snabbt samtal med min läkare för jag ville att hon skulle skriva ut en annan allergimedicin till mig som också så hjälpa bra mot mygg och knottbett som jag får stora besvär av så kanske kan min semester lindras av detta. Hon skulle skriva ut och så ska jag inte ta pollenmedicinen istället.

Skulle behöva städa mer inomhus nu när det är sånt väder men det kommer hinnas med för vädret är ju inte så stabilt och ska så inte vara denna vecka. Och det är bra, kan ligga i sängen och vila och bara ta det lugnt inomhus och det behöver jag.

Känner mig som sagt helt slut efter helgens värmebölja. Men sen kan ju solen och värmen få komma tillbaka men inte på samma sätt som varit - med 30 grader - utan bara lite sådär lagom.

Så om jag får önska så vill jag ha 23-25 grader, lätt bris och sol.

Må Gott


2 kommentarer:

  1. Jag håller helt klart med dej, det ar på tok för varmt i denna värmebölja.
    Det är skönt nu så jag orkar göra lite annat än att sitta i soffan.
    kram

    SvaraRadera
  2. skönt att man fick känna av värmen lite men i söndags var det jobbigt varmt....
    såg ett tips på fb hur man fångar knott genom att hälla lite olja på taket på klotgrillen o sen elda långsamt...

    testa det :-)

    ha en fin kväll!
    Kram <3

    SvaraRadera