December

December

tisdag 19 maj 2015

En liten chockupplevelse.


























































Igår nästan direkt efter jobbet åkte jag och dottern till skogen. Hon hade nyss ätit och jag kunde vänta så vi passade på. Hade olika funderingar på vart vi skulle gå och det stannade till sist där jag ofta går på hösten när svampen kommer.

Så vi parkerade där vi brukar, gick och vovven var glad och igenkännande. Sen när vi svängt in från en liten bilväg och ska gå en fin stig ser jag hur det ser väldans ljust ut längre fram.

Stigen som en gång fanns med mängder av gräs, buskar och skogen intill - den var borta!

Man har anlagt en stor skogsväg och det hade också börjats avverka så hur det kommer se ut senare vill jag inte tänka på.

Jag hoppas man inte rör min bästa svampskog utan håller sig på andra sidan av denna väg men jag skulle inte bli förvånad ifall man gör ett kalhygge.

Nu var vi ändå nöjda med promenaden och vi är förberedda så man inte går med svampkorgen i högsta hugg och bara förväntar sig att få plocka och komma till fullbordat faktum.

Eftersom vägen var bred och jag stod längre ner i backen och tog kort och dottern gick upp och ställde sig så släppte jag vovven helt lös och han fick springa till henne. Sen sprang han ner mot mig och så fick han gå lös med oss ett tag och han skötte sig exemplarisk. Gjorde inga avstickare från vägen även om han stod och tittade, kom varje gång jag visslade till eller ropade så jag var stolt matte.

En hund som idag ser så självsäker ut kan man inte ens tro var som en rädd orolig liten krake när vi fick honom, svansen mellan benen och gå på nya marker var jättejobbigt för honom. Men med alla goa promender vi gör med andra och själv så har också hans självförtroende ökat. Jättekul.


Gick förbi en liten plats med liljekonvaljer, några var ju bara tunna knoppar men mot en sten hade det slagit ut och jag plockade med mig några hem. Vackra doftande blommor.

När vi sen var hemma gjorde vi iordning maten. Köttet var ju redan klart så vi kokade pasta och broccoli.

Dottern hade i skogen sagt att ikväll är det Ernst, då kanske vi ska ta oss ett glas av Ernstvinet och sagt och gjort så gjorde vi det.


Lyx så på en helt vanlig dag men när man jobbar helg och även har körningar så får det bli en helt vanlig dag utan att man ens ska få en uns dåligt samvete.

Det var ett gott rött vin och efter maten tog vi med oss glasen och satte oss och tittade på Ernst. Jag skulle så gärna vilja åka till Toscana men jag vet inte om hans program är någon större höjdare. Han lagar lite mat men inte så mycket mer på en timme.

Sen satt vi kvar i soffan - det är ju inte så ofta vi sitter i samma soffa och tittar på tv - och så zappade vi och hamnade på 3:an och programmet där dom syr kläder - lite kul är det och jag förvånas över alla säsonger man visar för jag kände igen någon som varit med för xx antal säsonger sen och det har varit många efter det.

Sen somnade jag gott till ett podradioprogram. Vaknade till snabbt när sonen kom hem men somnade om direkt.

Och så kommer tisdagsmorgon och dottern försov sig. Jag har inte heller hört hennes klockradio som hon har ihop med mobilen och inte hon heller så vi undrar ifall det blivit knas eller nått men jag klev upp och körde min goa dotter till jobbet där hon började 7 och sen åkte jag ner på ica som också öppnar då och fick köpt färskt varmt bröd direkt från plåten. Och bordsmargarin vilket hade tagit slut under kvällen. Fick köpt grönsaker och lite annat plus storpack köttfärs. Sv blandfärs för 49 kronor kilo malt i egna butiken - får åka ner och köpa mer men jag hade inte tagit någon stor vagn utan bara en liten korg och kände att jag orkar inte bära och det är ju flera dagar kvar på veckan. Köttfärs är ju alltid bra att ha.

Av det här storpacket ska jag göra köttbullar. Bra att ha i frysen. Sonen äter ju mat innan han åker och sen äter han matlåda också så det blir planering. Idag får han steka sig lite pyttipanna och sen tog han upp en låda med lasagne.

Så när jag kom hem så drack jag te och åt det fortfarande varma brödet innan jag gick och la mig och sov ett par timmar till. Ute så var det helgrått och spöregn. Vovven tittade bedrövad ut och gick in och la sig men nu skiner solen och dottern slutar 1 idag och skulle ta sig en promenad med honom idag. Då kan jag ägna min kväll åt köttbullarna.

Även om det var jätteskönt att vara ute och gå där i skogen igår så får det bli så att vi får fördela detta idag. Kan inte både vara ute och gå och steka massor av köttbullar.

Har fortfarande feberkänslan i kroppen och värk som förflyttar sig och poppar upp både här och där. Ingen större förändring från andra dagar. Trist och jobbigt är det men vad ska man göra när det inte finns så mycket att göra för att det inte ska vara där. Tänk när man hittar rätt i forskningen och man har just den där medicinen som skulle göra livet så mycket lättare och enklare för oss drabbade.

Men jag har ju mina LDN tabletter och Mekobalamininjektioner och utan dom hade jag nog inte jobbat.

Och jag är också väldigt tacksam över att jag inte är drabbad svårt som många andra som inte kan jobba men samtidigt som jag skrev igår - det finns en enorm rädsla att bli sämre.

Men nu ska vi vara positiva och tänka att så kommer aldrig att ske - det är en tillfällig svacka, ett skov som jag ska komma över bara jag får ta det lugnt och vädret stabiliserar sig, Inget lågtryck med regn och blåst ena dagen för ett endags högtryck för att sen bli sämre väder igen.

Nytt i öronen har jag också. Denna gång en svensk debutant. Anna Karolina och Stöld av babian.

Omslagsbild: Stöld av babian

Adnan har just avtjänat ett straff för grovt narkotikabrott. Nu måste han skaffa stålar snabbt för att betala sina skulder. Magnus är kriminalkommissarie och balanserar på lagens gränser i sin jakt att sätta dit buset. Han är svag för kvinnor.

Amanda är nykläckt polis. Hon har valt yrket av ett väldigt personligt skäl: systerns självmord. Några är ansvariga. Och de ska få betala. Två män ligger överst på listan: en kriminell och en polis. Hon är beredd att offra allt.

Anna Karolina har jobbat som polis i Stockholm och Malmö sedan 2001.Stöld av babian är en ovanligt mogen deckardebut om gränslandet mellan rätt och fel, om sex, lögner och maktspel i polisens korridorer och den undre världen i Stockholm.

Har hunnit en bit och den är bra så här långt. Jag hinner inte riktigt med alla böcker som släpps - det är så många gobitar och jag har nu slut på min gratisperiod på storytel men har denna bok och 4 kvar offline som jag ska lyssna på. Man fick ha 5 offline så det såg jag till att ha när perioden tog slut.

Men jag ser ju också att det är många böcker som släpps hela tiden så utan bok blir jag aldrig.

Har redan kunnat reservera framtida böcker på biblioteket som ska släppas och är under inköp.

Bildresultat för positivt tänkande citat











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar