December

December

tisdag 23 december 2014

Oerhört spännande!



Julmusiken flödar ur radion. Mix Megapol spelar bara julmusik hela dagarna men snart är den över den tiden och jag liksom kanalen lyssnar på annan musik men i december före julafton vill jag ha just detta - julmusiken.

Sitter i mitt kök i min ensamhet. Tänt de 4 ljusen i staken och dricker te och ska snart ta en kopp till. Känner att halsen mår bra då för just nu är det raspig av allt hostande - ja den är kvar och jag sover gott fram till 4 snåret då hostan väcker mig och så somnar jag om efter ett tag och vaknar efter en ny hostatack och jag skulle kunna sova långt mycket mer känner jag men jag har inte tid!

Så därför är den här stunden nu på morgonen (läs förmiddag) guld värd.

Min ugn har stått på hela natten och jag har också just precis tagit ut skinkan som fått stå på lågtemperatur. 11 igår kväll satte jag in den för dagen nyinköpta julskinkan på 3 kg. Och jag exprimenterar och har satt in skinkan i sin vakumförpackning och det är ju inte helt lätt att få ordning på temperaturen i ugnen trots att jag använde termometern. Ville ha den på 60-65 grader så det blev lite pillande och nu har jag en innetemp på 75 grader så jag undrar ifall skinkan blir torr :( men enligt konstens alla regler så ska detta vara ett bra och perfekt sätt att göra kött på och så här gör kockarna och de färdigkokta steks också på detta sätt sägs det - om det stämmer eller ej - ingen aning.

Så nu ska den få stå och kallna och sen får det bli grilljering oh provsmak och är den då helt kass få vi väl ge den till skatorna och skynda och köpa en ny.

Sist jag gjorde ugnstekte en skinka - eller bland de sista - så blev skinkan torr - då foliebakade jag den, satte in i ugnen, beräknade tiden och vaknade till ljuvlig doft och en väldigt torr skinka - den kunde jag ju inte bjuda på för det året skulle jag och familjen ha julen hemma hos oss med massa folk. Så då köpte jag min första färdigkokta skinka och det gick väldigt bra det också. Så jag har absolut inte något emot den färdigkokta utan kände bara för att i år göra den själv.

Jösses, jag har t o m saltat den färska skinkan själv för hur länge sen som helst - det gjorde vi ju hemma alltid. Den hemslaktade och hemuppfödda grisen som på sommaren lekte med boll skulle saltas och ligga i lake men tur att man inte håller vid alla sina traditioner.

Jag köpte en ny termometer men jag är inte helt 100 på att den visar rätt. Kokade knäck igår och slutade koka när den visade 120 och jag samtidigt gjorde ett kulprov och det gamla beprövade visade att jösses - den hade nog fått koka lite för länge så den blev inte så seg utan man får suga på den om man vill ha tänderna kvar men god blev den. Så ibland är gamla beprövade metoder bäst.

Halva dagen igår gick åt att inte göra något. Jag körde sonen till frissan, dottern hade jag tänkt skulle följa med så vi fick handlat - det hade hon missat så hon vägrade om hon inte fick tvätta håret. Så jag och sonen åkte iväg och medan han satt hos frissan var jag på biblioteket. Fick sen pratat bort en stund med frissan själv också.

Hem för sonen bara MÅSTE duscha efter att han klippt sig - det kliar på rygg och hals. Så en kopp kaffe värmd i mikron i väntan på att alla skulle bli klar kunde vi sen åka snabbt till systemet och sen till ica. Sonen är ju inte så lycklig över att gå där men han skötte vagnen och scannern. Jag och dottern kan ju gå där saktare och längre för att botanisera bland varorna och vi tycker det är roligt.

Väl hemma så blev det inte som jag tänkt!



Jag gick ut i trädgården och fyllde på fågelautomaten i mina nya stövlar :D - och kliver i det som vovven gör som nummer två - vilket jag inte såg förrän jag tog av mig stövlarna och då också gått genom flera rum. Men det var mitt eget fel för jag gick där jag inte skulle gå för han har sitt toaställe men jag tittade inte vart jag satte foten när jag såg nät från talgboll liggandes bakom en buske och jag tänkte att där kunde det ju inte ligga men tänkte då inte på att där ligger annat också :D

Det blev att städa!

Först så fick stövlarna sig en omgång och blev rena. Sen åkte mattor i tvättmaskin och det dammsugades och våttorkades - vilket i och för sig var behövligt men kanske inte just där och då. Badrummet fick också en slev av svabben.

Dottern fixade i köket och diskade och sonen höll sig på sitt rum lite smågrinig efter att ha handlat med allt folk och sen få äckelmage som han har genom mina fotspår - lät honom hållas - lugnast så.

Dottern har ett otroligt temperament och vi kan gå i klinch och det osar av oss - hon lejon och jag vädur. Sonen blir sur och grinig och går inte att prata med och det håller i sig längre än dotterns utbrott. Han är våg.

Så jag satte sen igång med att göra köttbullarna och vi köpte storpack och hälften av färsen gick till gårdagens middag. Tacos. Så när jag sen stod där vid spisen fixade båda barnen resten. Sonen skar grönsaker och dottern dukade.

Och sen blev det knäcken och sen så jag satte mig i köket med boken och fixade naglarna. Jag hade ett rött lack från Max Factor som jag gillar och där hade jag ner thinner som man ska ha för att spä torkade lack - blev jättebra - det var ett speciellt thinner - dyrt 159:- men är nog oerhört drygt också för det behövs ju inte så många droppar så jag hade nöjt mig med halva den flaskan.

Tittade sen på allt för sveriges julspecial och dom tyckte ju vi var oerhört knäppa efter att med spänning fått vänta på det som vi alla väntar på under julafton att klockan ska bli 15:00 och då ser vi på Kalle Anka och då handlar det inte ens om jul enligt den ena amerikanen. Ja vi är nog lite knäpp där och det är nog min generation och så som är mest för detta. Barnen är inte lika angelägna för dom har ju haft så mycket tecknat men för mig så var det ju det roligaste man visste på jul - det tecknade.

Nu ska jag snart sätta en deg - saffransdeg - denna bulldeg som hela tiden får stryka på foten för tidsbrist och ork idag ska det blir gjort. Kommer göra som kanelbullar men med mandelmassa och vitchoklad som fyllning och anledning till att det idag måste bli gjort är att jag ska ha med mig detta till kvällens middag hemma hos pappan. Funderar ju på vad man skulle köpa. En vinflaska - ja det har ju barnen redan köpt så det får bli detta.

Men eftersom golven blev städade igår så har jag inte annat som är måsten idag.

Så MÅ GOTT

Och en riktigt GOD JUL

Kulan hänger i min gran.









2 kommentarer:

  1. Hi hi! :-) Temperament ja... Det har min äldsta. Hon är en riktig drama queen och nu när hon knappt är hemma alls så är det sååå lugnt så här hemma :-)
    God Jul! ♥

    SvaraRadera
  2. Hoppas skinkan blev riktigt bra :-)
    Spännande att ha på långkok...
    Jag köpte en färdig som vi grillierade igår :-)
    Idaghör jag långkok. Pulled pork Coca-Cola style med leilas kryddning som luktar av alla julens kryddor
    Den ska vi äta ikväll när sonen o Co kommer hem till kvällsmat :-)

    Attans att du trampade i hundskit.. Men det förde ju med sig ngt bra tena golv :-D

    Ha nu en riktigt god jul!!
    Kram ❤️

    SvaraRadera