December

December

lördag 13 september 2014

Helg



Det skulle kunna vara en bild av solen detta men det är en bild av ögonbotten. Igår gjorde jag den och i år var det på närliggande lasarettet istället för på vårdcentralen.

Så en timme innan hade vi en liten promenad runt staden jag och dottern innan vi åkte för att göra detta som jag inte gillar men känner att blir jag erbjuden så gör jag den.

Anledningen till att jag inte gillar det är att dropparna svider något - nu ska jag svära - djävulusiskt! I mina ögon i alla fall medan andra inte känner dropparna alls och jag sa - har ni inte fått den där nya tekniken utan droppar men så moderna var dom inte där.

Nåja nu är det gjort och allt var så bra så. Så jag kommer inte per automatik bli kallad längre utan om jag behöver den pga att jag insjuknar i diabetesen igen så får jag kallelse igen.

Det brukar vara soligt när jag gör detta och det kommer jag ihåg för jag har aldrig haft solglasögon med mig och det har känts i ögonen men igår hade jag det och kände inte så mycket av det obehaget men suddigt och nästan lite illamående just därför.

Efteråt åkte vi och handlade bullar som vi sen åkte hem och fikade. Vi satt utomhus i solskenet och det var som en varm sommardag. Så skönt. Jag hade lust att åka till skogen men fick besinna mig och kommer åka ut idag med packad ryggsäck och fika och må gott och förhoppningsvis också hitta svamp.

Dottern åkte iväg igår och kommer inte hem förrän på söndag så det är bara jag och sonen som nog kommer vara hemma hela helgen eftersom han inte känner sig bra, han är förkyld som skam.

Igår blev det rester. Vi åt köttfärs blandad med potatisgratäng i torsdags och det fanns så det räckte igår också. Idag blir det kyckling och så ska jag göra morgondagens middag - Mylimäkis texas chili. Den ska ju puttra läääänge och sen blir ju en gryta bättre dagen efter.

Och en riktigt tråkfredag på tv - inte något att titta på. Tur man har sina böcker att lyssna på och en stickning så jag satt i soffan och lyssnade klart på 4:e boken av Ramona Fransson men nu får jag vänta på bok nummer 5.

Den är beställd på biblioteket ihop med nummer 6 och sen kan jag lyssna på de nästkommande 4. Så ny bok har jag i lurarna redan.

Jag håller mig i Sverige och Västkusten och kvinnlig deckarförfattare. Ann Rosman och Havskatten.




År 1906 anländer kung Oscar II till kurorten Marstrand. Runt honom flockas societeten och under två intensiva sommarmånader badar man tångbad, knyter kontakter och väver intriger. Direktör Lundgren med familj har tagit in på Turisthotellet, trots att det egentligen är alldeles för dyrt. Men förhoppningsvis kan den stärkande havsluften kurera den sjukliga dottern Karolina, och kanske kan de på köpet finna henne en välbeställd make.
Men det sociala spelet visar sig vara förrädiskt, och ofrivilligt dras Karolina in i societetens intriger. Hon möter greve Douglas Lagercreutz och allt ser ut att falla på plats, tills hon inser att också han spelar ett spel. Ett spel med orimligt höga insatser.
En kväll i maj 2013 övar Marstrands räddningstjänst rökdykning inne på det anrika men numera förfallna Turisthotellet. Övningarna får ett abrupt slut när brandmännen hittar en död man. Karin Adler vid kriminalpolisen i Göteborg kallas in för att utreda fallet. Allt tyder på att mannen blivit mördad. Men vem kan tänkas ha vinning av hans död?
Jag har läst hennes 4 tidigare romaner också och har också träffat Ann Rosman på bokmässan för något år sen då jag precis höll på med en av hennes böcker. Hon blandar historia med nutid. Så har du inte läst henne så har du något att se fram emot.

Snart är det lördagsnöjet - melodikrysset! Sen ska jag packa ryggsäcken och ta mig ut i skogen. Just nu är det ingen sol men kanske kommer den när den fått värma lite där bakom molnen men annars -skitsamma för jag vill bara ut i skogen. Kanske hittar jag lite kantareller. Tror inte jag kommer hitta några Karl-Johan eller andra soppar men kanske trumpetsvamp som jag inte riktigt kan skilja från trattisar. Och hittar jag inget så har jag fått njuta av skogen och naturen och vovven ska få gå i spårlina och njuta av att kunna gå längre ifrån mig än med flexi eller vanligt koppel. Jag har två ställen jag planerar att gå i. Så just nu står kaffet och puttrar i bryggaren.




Trattisar längst ner och rödgul trumpetsvamp ovan.

Och eftersom jag behöver lite kryddor som jag inte har hemma till chilin så kan det bli en bulle köpt till skogsfikat :D

Det är ju en mängd kryddor som ska vara i men det är väl det som gör att det blir så gott och är en av sonens favoriträtter numera.

Det känns lite konstigt med en helg där det inte är något inbokat i träffar eller sånt utan bara en helg för mig själv. Härligt är det i alla fall. Men lite inbokat är det i morgon. Yoga och val.

Må Gott


2 kommentarer:

  1. Så skönt att allt var bra med dina ögon. Jag skickade efter några stycken böcker av Ramona Fransson. Tyvärr så kom inte bok nummer 2 med, för den var slut för tillfället. Hoppas den kommer lagom tills nummer 1 är färdigläst. Ann Rosman har jag läst någon bok av, men det var ett tag sedan nu. Ha det bra! KRAM <3

    SvaraRadera
  2. Vad bra att ögonbottenundersökningen såg bra ut :-)
    kan tänka mig att det är obehagligt men självklart ska man göra det man blir erbjuden :-)

    Hoppas du & vovven får en mysig stund i skogen & hittar mycket svamp :-)
    Ha en härlig lördag!
    kram

    SvaraRadera