December

December

måndag 26 maj 2014

Kortvecka

Måndag och jag har roat mig med att titta på lite statistik från röstningen igår. Jag bor i en kommun som har sina gräddhyllor och det visar sig också på vem man röstar på. Moderaterna är det i dom områdena och jag har bekanta som bor och jag diskuterar inte politik - känner inte att jag kan eller är intresserad och hen brukar alltid sura över alla andra partier och hur synd det är om dom som har eget företag etc och hur man vill ta deras pengar. Men den familjen har gott om pengar. 3 bilar varav en cab, utlandsresa och fjällsemester och ofta uteätande. Men otroligt snål när det gäller andra än sig själv. Jag som tillhör fattiga kategorin och säger att jag kan inte följa med och ta en kaffe - så tycker jag att det då hade varit trevligt om hen sagt - jag bjuder dig på en kopp bara vi kan fika och träffas och prata lite men det har aldrig hänt så.

Men det kanske är så bland de flesta moderater man ser inte till andra, man har inte empatin över att andra har det sämre utan mycket vill ha mer.

Så nu vet ni vilka jag inte sympatiserar med och jag orkar inte ens ta till mig och lyssna på deras argument till största del för att alla är så otroligt arroganta till sitt sätt och yttre tycker jag. Finns säkert någon som inte är det men dom jag ser på tv, hör i radion etc - tycker jag sitter på alldeles för höga hästar och fallet blir hårt sen - det kan man ju läsa om idag att luften gick ur. Stackare! - Not.

Ja nu är det över för 112 dagar och dessa 112 dagar kommer fyllas med dravel och pajkastning som kommer stå mig upp i halsen.

Men igår var det ju inte bara röstning. Det var en solig härlig dag då jag packade rycksäcken och fick med mig dottern på en långpromenad.



Vi gick 1 mil nästan runt en sjö för att jag ville kolla upp den sträckan för att sen ta med mig hundgänget på den rundan någon gång och då är det ju lättare om man själv gått där och det var en härlig runda med varierande terräng men överlag väldigt bra med fina naturstigar, grusade dito, grusvägar och lite lera och rötter.






Sen stannade vi till vid strandkanten för att fika och jag kunde berätta för min dotter att där - och så pekade jag - gick jag och försökte svalka mig den 29 juni 1990 då det var så förbaskat varmt. Stor som en flodhäst ville jag inte hålla mig bland andra badgäster på andra stränder så vi åkte långt ut i skogen och dagen efter kom hon :)

Jag hade tidigare bakat fyriskaka som vi mumsade på ihop med kaffe och hur gott är det inte med fika utomhus vid en strand. Korvbitar fick vovven.

Sen gick vi där jag brukar gå. Jag går ofta vid denna sjö men har aldrig gått runt utan gått halva och vänt så det bli lika långt och dom hade förstört min fina skog på ett ställe genom avverkning - man blir paff. Ser nästan ut som om det skulle byggas på ett ställe.

Och mitt ute i detta fanns några konstiga lådor - bikupor - som man hade ställt där mitt ute i ingenstans. Ordentligt fastsurrade lock.

Vi kände oss lite möra både dottern och jag men hon tyckte det gick förvånadsvärt bra och var inte alls lika jobbigt som hon trott.

Sen när vi kom hem så blev det dusch och vovven hade en fästing som kröp i pälsen men sen såg jag inga fler. Och så åkte vi iväg för att rösta. Jag röstar på ett ställe och barnen på ett annat och så fick vi köpt lite mjölk och fil.

Middag blev pastasallad på lördagens grill. Kyckling och kassler. Gott även denna gång.

Nu är det dags att sätta på en kanna kaffe, göra mig klar för jobbet.

Må gott

1 kommentar:

  1. M partiet o alliansen är inget för oss halta o lytta... De hjälper inte oss ett smack utan som du skriver " mycket vill ha mer" så nej de får absolut inte min röst. Men inte heller SD som fått ett rejält lyft... Det kan jag inte fatta... Varför rösta på dem??
    Sen kan man ju inte säga att ALLA moderater är egoister osv utan alla partier har ju ngt bra...

    Det var en härlig dag igår ☀️
    Vilken skön promenad ni fick :-)

    Skönt m kortvecka :-)
    Ha en fin måndag!
    Kram ❤️

    SvaraRadera