December

December

lördag 3 maj 2014

Hellre skogen än krogen

Gomorra, gomorra!


Te, tunnbrödsmörgås med messmör - stående frukost som jag nog aldrig kommer tröttna på.

Och en stor kopp med kaffe att skölja ner det hela med. Och kaffe har jag också fyllt min termosmugg med som jag ska packa ner i ryggsäcken som jag sen ska ha med mig på en promenad ihop med ett gäng andra hundägare som jag brukar göra nu se många veckor tillbaka.

Idag är det 7:e promenaden och jag har varit med på alla. Känns riktigt bra men det är så trevlig, nyttigt och - ja hur bra som helst så jag vill inte missa det.

Tror eller vet kanske är mer rätt att jag går emot mig själv och kämpar på och inte låter mig stanna upp och vila trots att jag kanske skulle behöva det men jag mår också så attans bra i själen även om kroppen surnar till.

Hade jag mått som i torsdags då jag lät mig krascha hade jag nog gått ändå skulle jag tro - envis som synden.

Igår hade jag också packat ryggsäcken och ihop med sonen och hans kompis körde jag till skogen och dom skulle fiska i en sjö där jag ofta är och går så det passade bra.

Jag gick där i höstas strax efter att jag fått hem vovven och då var han så osäker och man såg hur otrygg han kände sig - nu - igår - vilken skillnad. Han gick med säkra tramp så långt framför mig som kopplet tillät - 8 meter flexi-koppel.

Vi kom sen till en vacker udde och där satte jag mig vid strandkanten på en sten och drack mitt kaffe och åt en macka - så rofyllt och det är också en återhämtning för mig att få sitta så ute i naturen en solig dag vid en sjö.

Lämnade kvar killarna för jag gick förbi dom igen på vägen hemåt, höll mig sen mest i köket, lyssnade på boken och förberedde middagen. Det blev karré i lergryta igår - inte så långstekt som pulled pork men mör och god blev den ihop med klyftpotatis som dottern fixade till medan jag sen hämtade hem sonen som bara var hem och vände för att åka iväg igen. Dock ingen fisk blev det men dom är utomhus, får frisk luft och har trevligt ändå.

Blev sittande i köket på kvällen en stund också - lyssnades på boken - den är så bra innan jag sen vid 8 gick och la mig .

Dottern ska jobba idag och imorgon. Hon får ta sig till jobbet själv och idag passar en buss perfekt när hon ska dit men hem blir det jag som får hämta, likaså köra henne i morgon - då börjar hon 06:45. Hennes kollega som hon annars kan åka med på helgerna är sjukskriven i diskbråck och då blir det jag som får ställa upp - nu väntar vi bara på att dom ska sms:a från cykelreparatören och säga - att nu är hennes cykel klar.


 Så jag har en härlig dag framför mig. Sen blir det en lugn kväll. Sonen skulle troligen iväg till stan ikväll och jag kommer nog bli sittande i köket och lyssna på boken om jag känner mig själv rätt.

Nu ska jag göra en god baguett att ha med mig på rundan för vi ska fika när vi är ute och det är nyttigt också för vovvarna att få vara still. Det märkte jag igår på promenaden - han har svårt att koppla av och vatten är han inte förtjust i labbe-blandning som han är. Han vägrar att ens försöka titta på det än mindre doppa tassarna i det. I slutet av denna månad har han varit min i 6 månader och det är sån skillnad på då och nu. Och bara till det positiva.

Må gott

1 kommentar:

  1. hoppas ni fick det trevligt på hundpromenaden... förstår att det är roliga promenader för både matte o hund :-) Blir socialstimulans för er båda :-)

    Trevlig att fiska. Det älskar min son oxå. Så mycket så han & hans bästa kompis ska åka till Norge & fiska 1v i sommar. stora fiskar blir det då.. de ska åka ut med en sån där stor fiskebåt...
    bra att de är utomhus lite o inte bara häckar vid datan...

    hoppas du har en bra eftermiddag och kväll!
    kram

    SvaraRadera