December

December

fredag 11 april 2014

Fredag igen!




japp - det är fredag idag och solen skiner och jag känner mig - håll i Er - lite piggare, mer energifylld och inte lika täppt även om jag känner att det nog börjar bli dags för dagens första dos av spray i näsan och då är klockan i skrivande stund 13:16 och jag har inte heller behövt spraya näsan i natt när jag vaknat. Vilken skön känsla.

Anammar casual friday idag och sitter med prasselsträningsbyxor och linne. Jag hade inte tid eller mer ork att byta om till något annat.

Jag har varit i grannbyn där dottern jobbat för hon hade ett möte på en timme och hon tyckte att det vore väl käckt om jag kunde köra henne och så kunde jag ta promenaden med vovven där och hon är ju så smart min dotter - så det blev så och jag fick samtidigt köpt mjölk och ost och gå in i en hundaffär och köpa torkad lunga och ett stort tuggben till vovven.

Sen åkte vi på systemet för dottern ska på fest och sonen ska också på fest ikväll så i kväll är det Taxi Monachos som gäller.


Igår stod middagen på bordet när jag kom hem - stora grytan full med köttfärssås och pasta så när jag handlade idag blev det också ost, lasagneplattor och mjölk så ska jag göra lasagne och frysa in.

Efter middagen så skulle jag plocka undan. Började med att torka av spisen - den blir ju alltid prickig när man gör köttfärssås och när jag sen var klar så hade jag dragit ut spisen torkat den runt om, golvet under den, fläkten, lilla bänkutrymmet på sidan om, en hylla med burkar blev urplockade och rengjorda och detta utan att jag inte ens tänkte så mycket - det blev bara gjort. Och med bok i öronen så går det lätt och ni förstår att det fanns lite uppdämd energi där i mig som ville ut efter att ha känt mig så snuvigt och eländig i en vecka.

Kanske hade städningen igår på förmiddagen och bortplockning av vissna blomsterkvastar lite med det hela att göra också men jag ser ju också att nu börjar hängena på björken komma.

Men jag är övertygad om att det också var en förkylning i mig för båda ungdomarna är lite snoriga nu och nyser och har lite känning av att det en förkylning är på väg men kanske kan det motas bort av en fest.

Inget planerat för denna helg. Det är ingen hundträffspromenad och jag hoppas det kan bli soligt hela helgen - skulle vara riktigt skönt och jag har ris och annat i trädgården som jag vill få bort. Yoga på söndag sen är det uppehåll en vecka - hallen vi ska vara i ska få golvet renoverat och sen är det påsken.

När jag ska köra dottern idag ska vi stanna på stora ica - för där har det i alla fall tidigare funnits




Palt tunnbröd - jag känner mig så sugen på detta. Och ihop med detta ska det serveras knaperstekt fläsk med mycket vitpeppar och salt. Sen kokar man en bechamelsås och när den är klar så bryter man ner detta paltbröd i bitar och låter det kokas och bli mjukt och sen är det bara att äta.

Mina barn - vägrar så det är min rätt - en maträtt som jag har hemifrån när jag växte upp. Och jag har alltid gillat det - och det är blod............... i brödet. Kommer ihåg en gång när jag skulle äta på en lunchrestaurang i Östersund och dom skulle servera, palt med fläsk och jag såg ju framför mig det goa men så var det inte för dom hade tjockare bröd som man kokat i vatten och serverade såsen bredvid - nej usch och fy inte alls samma sak. Och fläsket släpper ju ifrån sig rätt mycket fett och det ska man sen ta lite och hälla över palten - snålvattnet rinner. Och det är mycket järn i detta och nyttigt.


Nu har jag fått i mig dagens första mugg med kaffe - hann inte med det hemma förut. För även om jag känner mig piggare så var jag inte det när jag vaknade - då hade jag lätt kunnat dra täcket över huvudet och sova vidare men dottern hade klivit upp och rumsterade runt och sen började sonens klocka och det var bara att bita i sura äpplet och kliva upp, äta lite frukost, ta en dusch i det lilla varmvatten som fanns kvar efter dottern och iväg. Men det var skönt att idag gå en skön promenad och jag blev varm och fick knäppa upp jackan och tröjan jag hade under och sen när jag lämnade vovven i bilen - i skuggan - så tog jag av mig ytterjackan - medan jag handlade.

Jo jag har en sak till på mitt schema i helgen - ta tag i klädhögen jag har liggandes. Har ju tvättat men inte plockat in det och det ska göras. Och så ska badrummet städas och jag behöver skruva isär avloppet till tvättstället för det rinner dåligt där - så jag har ju massor att göra :)

Men vila - ja det ska jag också hinna med.

Må Gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar