December

December

tisdag 1 april 2014

Det enkla är gott nog



Igår så kände jag att - så enkelt och så gott. Vi åt köttbullar som jag hade färdiga i frysen sen jag tidigare stod en kväll och lagade en massa mat. Till det kokt potatis och en sallad. Ingen sås utan en klick smör bara på potatisen och det var så gott. Simpelt och enkelt. Och det är sånt jag tänker på när jag kan stå där och ha grytorna fulla på spisen och tycka att jag tog mig vatten över huvudet - det blir bra en annan dag.

Ibland så kan man ju stå och hålla på och använda sig av kryddor man inte ens kan uttala och det kan också bli fantastiskt gott men ofta är det enkla vanliga helt tillräckligt utan krusiduller, såser och annat.

Sonen kom hem samtidigt som mig så när jag åkte till parkeringen kom han och det passade riktigt bra för jag hade en säck med hundmat i bilen sen vi handlade i söndags och jag orkar inte bära den tunga.

Sen skalade sonen potatisen och vi kom överens om att han skulle ta vovven ut på en runda senare och jag skulle fixa lite här hemma, vika tvätt, tvätta en maskin och sånt.

Och så blev det.

Sen satte jag mig i soffan och lyssnade på fråga doktorn medan jag virkade lite. Kände hur trött jag var och vi 8 gick jag och la mig.

Jag vet också att jag blir extra trött när tarmarna bråkar och jag känner hur det bultar och molar i dom - IBS magen när den är på sitt gladaste humör. Får nog äta lite plommon idag tror jag - försöker nu på morgonen med en stor kopp kaffe och jag tänkte ta det lugn och idag är båda barnen hemma och jag ska låta dom ta vovven ut på en långpromenad idag - det kan dom också behöva precis som jag behöver det andra - lite ro och vila även om det är bra att röra på sig så är det ju lite som roulett när magen är som den är. Den kan ju "komma igång" när man är långt hemifrån och utan toa!

Solen skiner idag också men det är kallt på nätterna och jag såg på den skuggiga sidan att det varit frost på backen.

Det händer ju mycket utan för ens egna bubbla - fotbollsvåldet bland annat. Jag kan inte förstå eller jo jag kan förstå att det egentligen inte har med fotboll att göra för jag tror att dom som är de här värsta, maskerade huliganerna använder fotbollen och ser det som en chans att få vara ute och slåss, bråka och till och med döda andra människor och gömma sig bakom "fotbollen".

Jag tänker att om det nu bara fanns 1 lag - då blev det ju inga matcher. Man måste ju vara minst 2 lag för att kunna spela och dom som då tycker att det andra laget ska man hata - vad vill dom. Vill dom inte ha matcher? Vill dom bara ha sitt lag - hur kul blir det då?

Hade nu inte dessa bråkstakar haft fotbollen att gömma sig bakom hade dom nog hittat något annat där man kan maskera sig för att bråka.

Nu har ju tydligen gärningsmannen gett sig till känna och anmält sig. En ung kille, barn, sambo och hela livet för dom alla har han nu förstört genom att tycka det är ok att bråka med andra i fotbollens tecken.

Morr

Zappade igenom text-tv och varenda rubrik på nyheterna hade våld, död, misshandel, våldtäkt etc i rubrikerna. Känns väldigt deprimerande när man tänker på det men oftast så går det ju liksom förbi man bara tänker usch, nej, trist och rycker på axlarna och går vidare.

För att också vara en som gillar deckare, thriller och annat i bokväg kan man ju känna sig kluven. Man lyssnar och läser för sitt egna höga nöjes skull men det är fiktivt fast uppslagen kommer nog många gånger från verkligheten tyvärr.

Tisdag är det idag och ur frysen tog jag fram falukorv - tänkte vi skulle fortsätta med det enkla, goda -husmanskost-aktiga maten idag också. Kokt potatis, korv i ugn kanske.

Dottern är ledig och jobbar imorgon. Lite konstigt schema ibland. Hon jobbar varannan helg och har hon som i helgen varit ledig brukar hon kunna jobb må-ti men inte den här veckan hon jobbar må-on och helgen. Som tur är har hon tidigt pass och är hemma till yogan.

Jag vet inte hur många gånger jag nu börjat och göra något med mitt röda italienska garn och igår började jag om igen på en spindelsjal - virkad och det började med att jag fick repa upp för jag glömde vända på den men sen så blev det rätt. Stor nål - kanske lite för stor för garnet men jag kan inte greppa utan att få ont om den är för liten - skulle kunna ha en, en och halv storlek mindre kanske - fast nu blir den ju luftigare. På tisdag ska jag iväg igen till stickträff så jag måste ha kommit igång med något.

Har ingen bra garnaffär på orten längre men jag skulle vilja komma iväg och titta på lite nya garner och ha hemma. Har skrivit ut ett mönster på virkade handledsvärmare som var snygga. Har garn till ett linne som jag tänkte göra till dottern men vill titta på ett annat mönster och det är ett marks katten och dom lägger inte ut sina mönster på nätet.



Och 1:a april - luringens dag. Än har jag klarat mig - har inte heller fattat eller sett något i nyhetsväg men läste och lyssnade på webben på den kvinna som med en maskin kan tala om att du har ditt och datt i sjukväg och köp alla dessa burkar så blir du lurad på en massa pengar och inte blir du friskare heller men du tror det - blir så arg när jag ser sånt. Hur kan dom rättfärdiga sig själva med en maskin som säger att du kan ha denna sjukdom eller denna och gå emot allt vad annan vetenskap - forskning som är bevisad säger. Hur tänker dom?

Själv gick jag en gång till en kvacksalvare - ja det kallade han sig inte men jag gick dit för just IBS magen och jag hade det ena och andra, var förgiftad men det skulle bli bra om jag bara köpte den där stora JÄTTEDYRA burken med pulver och så skulle jag få fortsätta med den livet ut och bli urfattig. Detta var innan jag fick barn och jag gick inte på det!

Sen så finns det bevisligen massa alternativa mediciner som hjälper och många ingredienser i medicin kommer från växter etc så jag avfärdar den inte helt. Och idag vet jag ju också att läkarna vet inte allt om man kommer till fel läkare.

Så jag har ju där haft tur som idag har en bra husläkare och gottfries men tyvärr så kommer man ju till ett läge där man griper halmstrån hej vilt i hopp om att någongång ska man ta det rätta.

Yoga är ju en form av alternativ det också. Men jag drar öronen åt mig så fort det ska kosta skjortan och man bara vill sko sig.

Nä, gladare nu - SOLEN SKINER! och det ska den göra hela veckan lång. Ska ta och ställa mig i duschen och sen sätta mig en stund i solen innan jag ska till jobbet.

Må gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar