December

December

torsdag 27 december 2012

Mellandagar



Trots att jag inte gjort något eller kanske just därför så är jag så supertrött. Vaknade innan 10, låg och tittade på nyheterna och hade om jag tillåtit mig själv detta kunnat somna om.

Men tänkte att jag kan ta en tupplur i em.

Så upp och så sitter jag med te och ätit knäckemacka med ost och det svider nästan bakom ögonen och kroppen - ja den värker väldans så jag är nere i någon bedrövlig svacka just nu.

Eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee - katten vill också skriva :)

Min vänstra sida är värst och detta med benen och foten - som om jag hade stukat den eller nåt men det har jag inte och det syns ju inget heller - det är bara ont.

Läckberg - ja jag satt där nej jag låg i sängen och tittade och tänkte - jag har läst alla hennes böcker - vilken är denna - kände ju inte igen något - tänkte lite dumt för mig själv att minnet är ju bra att inte ha ibland för då blir det ju nytt. Så när det var slut fick jag googlat för att se vilken av böckerna det var och så förvånad jag blev när jag missat att det inte är från några böcker utan det är bara huvudkaraktärerna som är med från böckerna och platsen.

Och böckerna är bättre - tyckte det gick väldigt fort fram och att Erika var för mycket polis och kunde lägga sig i polisiärt arbete men jag kommer absolut se nästa avsnitt också. Kul förströelse en stund men att han Per Moberg alltid ska framstå som så fruktansvärt osympatisk i sina roller. Och han gör det ju bra men man har ju svårt att se någon annan typ när jag ser honom.

Hör på radion hur man pratar om surfandet för någon utredning har nu sagt att det är dåligt med läsförståelse och man skyller det på surfplattor och datorer och roligt är det när de som ringer in pratar om detta USCH och FY och det är äldre tanter och herrar som tycker att detta är hemskt.

Kan väl hålla med till viss del i det hela men tror också det är en generationsfråga i mycket men så är det ju också sant att föräldrar - inte alla men många tycker det är bra och lättsamt att sätta barnet framför en läsplatta idag eller tv medan man själv gör något. Så får barnen roa sig själv medan föräldern jobbar hemmifrån, lagar mat eller nåt.

Jag har själv satt mina barn framför tv och barnprogram för att få en lung stund. Det kunde ju vara så enkelt som att gå och duscha eller laga mat, städa eller nåt.

När mina barn var mindre så hade jag en period där jag själv inte läste en enda bok - jag hann inte. När dom sen blev lite större och vår första hund flyttade in så kunde jag fly verkligheten genom att gå ut med hunden och ha en bok i örat - två flugor i en smäll.

Men jag har också köpt massa böcker, sagor och annat till mina barn men inte fick dom någon läslust för det. Vet inte vad som gjort att dom inte vill läsa böcker. Sonen har dock plöjt alla Harry Potterböckerna och det i alla fall 2 gånger så han kan ju läsa. Dottern läser vampyrböckerna och har läst lite annat men är ingen som sträckläser och fastnar utan det är långsamt.

Men tack vare datorn så är mina ungar väldigt bra på engelska - speciellt sonen som tittar på serier som inte är textade så hör och läsförståelsen på engelska är mvg.

Han har ju också en analytisk sida tack vare spelandet och lär sig samarbete då han spelar med sin kompis via nätet genom lurar och mikrofon.

Så jag vill inte tro att det är sämre läsförståelse enbart för att man har en dator eller surfplatta. Jag tror också det är mycket mer. Framför allt så är det samhället i övrigt med all stress och föräldrar som jobbar heltid och sen ska vardagspusslet klaras av och hur ska man hinna?

Dom där äldre som ringer in hade säkerligen sin mamma hemma efter skolan - för det hade ju jag och jag kan nog räkna mig som lite yngre. Sen hade jag farfar - det var han som lärde mig läsa och jag blev tidigt intresserad av att läsa böcker men det hade nog med annat att göra.

Vissa vill läsa och andra inte - det är ju som med det mesta man gör. Vissa tycker om att göra ditten eller datten medan andra gör det inte.

Men debatten kommer fortsätta i evigheter. Eller som man sa - varför inte lagstifta om förbud på skolor för datorer och läsplattor - det borde väl Björklund kunna ordna.

Nej nu måste jag få i mig lite kaffe också. Kanske kan man tro på att man blir piggare av det i alla fall.

Skönt att inte jobba utan vara ledig dessa mellandagar.

Gråväder och hörde hur man sandade utanför husen i morse. Plusgrader är det, grått är det.

Skrattar för mig själv när jag hör hur folk ringer in och tycker lite som jag. Och att dom som ringt in varit stofiler som gick i skolan före månlandningen sa en som ringde in och efterfrågade yngre inringare och det kom det och den bästa är den gamle som tycker det är bra och att man kan inte gå tillbaka till den skola som han gick i för 50 år sen och hur han såg sitt 2 åriga barnbarn vara både kreativ och duktig. Ja detta är en debatt som kan pågå in i nästa år.

2013 - ja det är inte långt kvar. Usa håller på att kursa vilket känns märkligt. Bensinpriset är på väg ner - jippi ska nog ta och tanka. Det kan bli ett bra år och det kan bli bedrövligt. Det vet inte jag förrän jag sitter här mellandagarna nästa år.

Må gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar