December

December

måndag 20 oktober 2008

Ryggskott!

Det gör jätteont, man är stel, det gör ont när man andas och varje häftig rörelse får ju en att rygga till av smärtan.

Min hund har ryggskott!

Det var diagnosen hos veterinären. Vi fick gå ut och gå lite och hane som han är så lyfte han både höger och vänster ben för att revirpinka. Och det högt och bra.

Väldigt svajjig i baken. Spänd och musklerna vid ryggen var väldigt spända. Och han är liksom krum i ryggen. Så diagnosen blev som sagt Ryggskott.

En smärtstillande spruta fick han direkt och en vitaminspruta. Och ett recept på Rimadyl.

Besöket hos vet kostade 650:- så det var med nervösa steg jag gick till apoteket. Hur hur mycket medicinen skulle kosta. Tack bara 71:- Alltid nåt och nu är jag black igen trots barnbidraget idag.

Jag hittade information om hur en hund kan bete sig när den har ont och som det stämmer in på min jycke. Tur att min jycke inte är aggresiv på något sätt.

Stackarn - så ont han måste ha. Alla som en gång haft ryggskott vet ju det. Men med lite medicin. Och så ska jag nu ta honom och massera hans ryggrad och sidan omkring, lägga en filt över det onda så ska det bli bra. Och det kunde ju ha varit betydligt värre.

Vanliga smärtsymtom

En hund som upplever smärta blir ofta undergiven, rädd, irriterad, aggressiv eller överaktiv. Smärtan kan göra hunden undergiven, framför allt mot ägaren. Ibland för att hunden inte tycks kunna avgöra vem som orsakar smärtan, speciellt när den blir akut. Säkert betyder det också en del att hunden känner sig sänkt, mindre stark och kapabel att försvara sig.

En känslig hund som inte har lätt att bli aggressiv, visar ofta rädsla i stället. Det är då en rädsla som man undrar lite över, speciellt i början innan man vant sig. Man har en känsla av att hunden är räddare än den borde vara. Den blev inte så illa skrämd den där gången så att den skulle bli så här rädd. Dessutom verkar den mindre rädd ibland och mer ibland, trots att det, till exempel, smäller precis lika högt och mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar