December

December

onsdag 7 november 2018

Kladdkakans dag

November och det är idag kladdkakans dag. Igår var det Gustav Adolf och det blev bakelse till kaffet hemma hos dottern och jag blev också bjuden på middag :) Det är tur det inte är godsaksdagar varje dag som man vill äta.

Jag har dragit in på kaffet rejält och det blir en kopp i veckan ungefär mot hur många som helst per dag tidigare och det är inte kaffekopp utan muggar det är talan om.

Och jag tycker det är extra gott med kaffe om man får något gott till.

Saknar inte kaffet och det är ju bra för det var mycket slentriandrickande och hopp om att jag skulle känna mig piggare - vilket jag inte gjorde men magen mådde inte så bra så efter att jag fick magsår så har jag dragit på mig en annan vana - det är te och det är allt från svart, grönt, rött och ört-teer. Gott när det börjar bli ruggigt och te-drickare har jag alltid varit och jag drack knappt kaffe förr när jag var ung - utan det var te men sen kom kaffetrender och det blev mer obekvämt att vara te-drickare när man var hemma hos folk. När jag sen väntade barn hade jag också uppehåll.

Det är milt väder och mycket löv kvar på träden även om det nu inte är många som är gröna men mycket gult. Lite mer kyla och blåst så är dom nog borta snart. Men vi har milt väder för årstiden pga av dom där italienska vindarna som kommit upp till oss.

Kontrast mot att det för någon vecka sen var snö och is ute.

Och inte kan jag använda mina nya kängor - dom är för varma :)

Den här veckan har strulat. Idag har jag varit mer eller mindre lite skogstokig på fraktföretag som inte gör som man har sagt att dom ska göra. Dom skulle avisera innan och så lämnas det en lapp om att dom inte kunnat leverera för det inte var någon här - nähä - det var ju därför ni skulle avisera innan.

Så jag kommer överens med dom om att återkomma för att se om det finns folk som kan ta emot paketet idag - och ja det kunde vi lösa.Och jag ringer tillbaka och kommer till en telefonsvarare som jag pratar in meddelandet på.

Och så ringer det en person idag och ska boka tills i morgon - jag blir alldeles.......

Nä det fanns ingen information om detta!

Så nu vet jag inte när dom kommer.

Det är en liten hylla jag väntar på och jag hade sett fram emot att idag fått rensat och städat upp min arbetsplats och sätta pärmar jag behöver på den hyllan som nu ska sättas på en skärmvägg jag har skaffat till jobbet.

Men jag är ensam idag och det är skönt. Min ena kollega och jag skulle ha utvecklingsmöte idag. Men han är sjuk så det fick vi flytta på. Skulle ha klippt mig igår men frissans pappa låg för döden så det fick vi skjutit på så nästa vecka ska det bli av men då kommer nog yogan ryka för det är inte säkert vi hinner bli klara. Dottern ska klippa och färga och jag klipper mig medan hon sitter med färgen.

Onsdagens vanliga rutin att gå på vårdcentralen och ta en spruta blev flyttad till imorgon.

Och på fredag ska jag på begravning.

Oreda i planer skapar lite kaos i sinnet och det är väl därför jag ihop med värk och trötthet inte orkar med struliga företag som ska leverera paket.

Nu har jag fått pratat med dom igen och dom ringer mig imorgon - så vara beredd från kl 8 får jag vara men han noterade att mellan 10:30-11:30 kan jag inte så det är bara att hålla tummarna.

Ja är det inte det ena så är det något annat.

Men hoppas jag kan få stökat undan och få ordning i röran i morgon.

Hemma har jag också städat. Storstädade mitt sovrum. Ut med mattor som ff hänger på vädring - trasmattor. Vädrade också täcke och kuddar, bäddade rent, flyttade undan en stol och la en dyna till djuren i ett hörn i stället. Putsade fönster och efter en dusch sen på kvällen sov jag så gott den natten.

Annars har det varit sisådär med sömnen. Hackigt värre varje natt.

Fick också pysslat med mina krukväxter. Fick upp en stor ampel jag köpte på ikea sist - dom var nedsatta och nu har jag en stor gullranka i den som hänger ner. Hade den runt ett fönster men det såg inte ut att trivas. Hängde också upp en annan ampel.

Sen fick jag plockat in tvättad tvätt i garderoberna - sånt där som är så trist och man lägger i en hög och där blir det liggandes.

Men jag hade behövt dammsuga hela lägenheten för hall och kök hann jag inte med och med alla löv och annat som följer med djuren in behöver jag göra det överallt igen.

I måndags hämtade jag dottern för hon skulle sova hos mig. Vi åt gott och tog ett glas vin till maten och hade trevligt och skrattade mycket. Vi åt rester av söndagens middag som hon också var hemma och åt innan vi åkte till yoga. Gjorde currykyckling i slökokaren som blev bra och ris och currysås till.

Anledningen till att hon sov var för att hon och sen jag hade klipptiden tidigt på tisdagen som vi då fick flytta på. Sen så åt jag hos henne igår och så äter vi ihop idag - det är många dagar på raken :)

Och så ska vi träffas på fredag på begravningen och sen efteråt när allt är klart åker jag med henne hem och så ska vi sätta upp en rullgardin i hennes sovrum som hon köpt för ett tag sen.

Fullt upp med andra ord och sonen ska också vara med - det är deras gammelfarfar som gått bort 98 år gammal.

Så han ska bestämma sig idag om han ska sova hemma hos mig imorgon och kunna sova längre på fredag än han får om han sover hemma hos sig. Då får jag åka ut och hämta hem honom på natten men det var länge sen jag gjorde detta så jag hoppas han bestämmer sig för att göra så och vi får lite egentid ihop. l

Hade en tanke på att vi skulle äta middag ihop tillsammans på fredag kväll. Vi har en pulled-pork inplanerad någon gång efter en köttbeställning och en stor karré för ändamålet men han hade förra helgen gjort andra planer inför kvällen så vi får ta det en annan gång.

Så på lördag vill jag inte göra någonting - ligga i soffan och kolla ikapp mig på flertalet serier som jag inte har sett på ett tag.

Eller så ändar jag mig där och då. Och går ut i skogen istället ifall vädret är sånt att det inbjuder.

Det ska bli skönt med yogan i kväll - hoppas jag. Men många gånger när jag tror att det inte ska gå bra så går det jättebra och vice versa. Så jag känner mig som sagt trött, sliten, värkbruten så det kanske blir ett kanonpass.

Må Gott





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar