December

December

onsdag 12 september 2018

Icke närvarande och flitig

Jag är inte så närvarande och flitig på bloggen som jag varit tidigare. Kommer liksom inte ihåg den - det är så mycket annat.

Vi är inne i snart mitten på september. Det är höstruskigt ute och det blåser till rejält så det knakar i huset och så regnar det. Men det är inte kallt - än.

Skogen har bjudit på mängder med Karl-Johan och i lördag så såg jag när jag tog mig ut att även de gula goda kantarellerna kommer igen. Lite mer regn, lite mer sol så kanske det bli ännu en god bra skörd av dessa - det har ju varit väldigt dåligt i år men inte så konstigt när det varit så torrt.

Men det är fortfarande väldigt torrt, min trädgård har en backe och det är bara torr jord och det regn som kommer suger trädens rötter upp direkt. Även vid husväggen är det torrt för där kommer inte regnet år pga taket som går ut.

I måndags var jag på återbesök och ny koll av magen. Ny gastroskopi som är så bedrövligt eländigt att göra. Och när jag gjorde första undersökningen som visade att jag hade magsår och dess bakterier så försökte man få i mig slangen 3 gånger innan jag sa nej och dom fick ge mig lugnande så jag somnade till och kände inte alls när slangen kom ner igenom halsen.

Fick detta även denna gång men det tog inte som det skulle, vet inte om jag fick mindre eller om dom det gjordes för fort för jag ville bara kräkas flera gånger.

Nu så såg det fint ut sa dom och jag vet inte om man tog nya prover.

Efteråt så gick jag och dottern - som var med mig - och fikade - inte så många ställen som hade öppet klockan 9 på morgonen.

Gick först på ett café - massor med gubbar och mackor därefter. Riktiga lastbilschaffismackor. Köttbullar, ägg och leverpastej - nej inget för oss så vi hittade ett annat med mer modern och för oss passande utbud.

Kyckling och mozarella!

Där satt vi länge och väntade på att butikerna skulle öppna 10 och gick runt i ett litet köpcentrum först och sen till en te-butik som var inplanerat. Där köpte jag flera sorter av olika te men också 2 hg av favoriten - Lapsang - ett rökt te som jag tycker är väldigt gott.

Fick också köpt en käck burk - 3 burkar i 1 - så jag har 3 olika sorter med te på jobbet och tekanna så jag dricker mycket te och inte så mycket kaffe. Bara någon kopp per vecka och då mer på helgen och gärna med något gott till. Drack till och med te på fiket.

I min ungdom så var jag bara tedrickare - drack aldrig kaffe nästan. Eller ytterst få koppar. Då hade jag flera burkar med olika sorter och dessa burkar saknar jag nu för jag har gjort mig av med dom allt eftersom åren gått. och tyvärr är ju burkarna ganska dyra så loppisbesök får det bli och den här gången leta efter burkar.

Men när jag sen började gymnasiet och det blev mer fika och annat hos folk så blev det också mer kaffe för det var bökigt att be om te varje gång.

Sen hade jag kaffestopp när jag var gravid - kunde inte dricka kaffe alls.

Och så har jag blivit en kaffedrickare av stora mått och har druckit för mycket kaffe - både för att jag tycker det är gott men också av ohejdad vana. En kopp på jobbet när man kommer och sen fortsätta ofta i tron att - jag ska bli pigg - vilket jag aldrig blivit av kaffe. Sur i magen - ja men inte pigg.

Så nu har jag återgått till mina teer och jag har också beställt en julkalender av butiken. 24 olika tesorter som räcker till 2 koppar om dagen - ska bli spännande för det kan bli teer som man aldrig annars provat. Det finns ju otroligt många olika blandningar och jag har också hemma flertal för jag köper och köper och så har jag druckit kaffe istället men nu så ska det bli annat. Har till och med tagit med mig en te-kanna i porslin till jobbet - hade först en i glas men den kyler snabbare av och jag ska också köpa en tevärmare - en sån man har värmeljus i.

Har också köpt en ny pläd till min soffa och 2 kuddar på rusta - i den nya innefärgen - mörkt grön. Blev väldigt bra. Jag har en brun soffa och har haft en brun pläd på sitsen för att skydda från hund och katt hår och annat smuts som de fyrbenta drar med sig. Och jag har länge behövt något nytt för pläden slits också och samlar på sig mycket hår som inte går att få bort.

Så jag har funderat och tittat och tänkt. Men nu så är jag riktigt nöjd. Ska köpa en till för jag har en divandel också som nu har en fel färg på sin pläd - den som ligger nu är turkos. Och jag tror jag ska köpa nya gardiner också i grönt och byta ut de jag har haft i flera år nu. Dom är jag väldigt nöjd med och passar min inredning så bra -köpt på Indiska.

Har också förnyat mitt fönster i övrigt med blommor. Jag vill ha massa gröna växter och har börjat få till ett bra antal men fler vill jag ha.

Ska fota och lägga ut. Köpte också en lampa i somras som passar bra i sin hörna - hänger från taket. Åt det indiska hållet.

Smolk i bägaren - jag har lite känning i tänderna på motsatt sida där jag fick dra en tand innan semestern. Det ilar i gamla lagningar så det vill jag att man tittar på så den 19:e ska jag få den kollad.

Och se fram emot saker måste man få göra och i maj 2019 - då ska jag och mina barn äta gott någonstans och titta på Elton John.

Jag lyssnar på böcker och jag ser på tv-serier och myser i soffan. Känner hur höstlugnet sänker sig men är också stressad över att jag inte har ork att städa och plocka hemma som jag vill. Behöver röja och ändra i garderoben. Flytta fram mer höstiga kläder.

Har inte ork varje dag att fixa middag som jag också tänkt men igår blev det panerad fisk och ris. Funderar på en liten crock-pot så jag kan sätta igång den med timer och ha mat färdig när jag kommer hem som doftar och lockar till matlust.

Oftast går jag direkt ut med hunden och sen när vi gjort det ska jag äta och det blir ofta en macka eller enkel omelett.

Yogan har börjat och det tog emot att åka dit i söndags men väl där så var det skönt och jag fick träningsvärk i magmusklerna. Idag är det yoga igen och dottern ska hämtas, hon jobbade i söndags.

Till helgen kommer barnen hem om det går som vi planerat. Behöver få hjälp med att få ner lite stolpar i backen som ska hålla upp kompostgaller och bli till ett staket mellan mig och min granne. Det som står där är rangligt och det är inte mitt staket från början men vi hade kunnat samarbeta om det men han är nog inte så intresserad, han har fått något problem. Trädgården växer igen, han jobbar inte och har inte heller sin son hos sig längre, trassel med droger/alkohol. Så jag får lösa det från min sida.

Och så ska ett förråd kollas igenom - sonen har massa skor - som han ska förmodligen slänga men då får han kolla på det först, sen ska vissa kartonger hamna hemma hos dottern så - ja hösten är full med massa vi ska göra också.

Sover kasst - typ varannan natt - då vaknar jag och har 3-4-5 timmar med vaken tid för att nästa sova nästan hela natten igenom. Jag vaknar men somnar om fort, trots att jag är upp och går på toa, dricker mjölk och äter digestive, släpper ut och in djur.

Jag tror jag ofta vaknar för att kroppen behöver det. Och jag får äta. Tog en koll på blodsockret en dag när jag sjönk som en sten. Fort gick det och 2.8 låg det på. Och det skakar om en.

Nu har det legat bättre ett tag men det vet jag inte före.

Nu får jag stoppa för denna gång.

Må Gott











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar