December

December

tisdag 30 oktober 2018

Näst sista dagen i oktober

Igår fick jag på vinterdäcken. Åkte till däckfirman och väntade på min tur i en timme - det är drop in som gäller.

Lite orolig för att däcken inte skulle vara ok en säsong till men det var dom utan problem - Puh! Perfekt och 350:- för att få däcken skiftade snabbt och lätt och samtidigt kollade är bra pris.

Ute just nu är det en grå dag. Vindstilla och inte så kyligt och det är på dom träd jag ser från fönstren just nu rätt mycket löv kvar, men det är det även hemma.

Och normaltid har vi - det är bättre för min inre klocka med normaltid än sommartid även om det är skönt med ljusare kvällar.

På söndagen vaknade jag vid 8-8:30 och kände att det var mer normal och bättre tid att vakna på än vid halv 10 eller senare som jag normalt vaknar av mig själv.

Även måndagen var jag vaken tidigt men idag - då var det gamla tiden som gällde - vaknade inte förrän vid halv 11. Och då har också natten varit god. Varit vaken - som jag alltid är och upp några gånger men kunde somna om snabbt. Behövde inte ens äta något.

Men det blir ju också konstigt på kvällen innan man kommer i fas med den. När klockan är 8 och man ska titta på en serie är den ju ff i sommartid och 9.

Fast det är nog också så att jag får betala lite för senaste tiden. Igår vart den en lång dag med att hämta däcken i förrådet och sen jobba. Och sen iväg till däckverkstan och handla och inte komma hem och ha ätit och gått ut med hunden förrän vid 18.

Så det blev en lång dag. Middagen var enkel. Hade kyckling från söndagens middag som var rensad och den hade jag i en sås av creme fraiche ihop med pasta och broccoli. Kommer äta samma idag.

Jag har investerat i en Crock-pot - en slökokare och är ännu i egna inlärningsfasen.

Har lagat köttfärssås, kycklingfiléer, kalops, chili och sen kyckling - bröstfile med ben och skinn.

Det som är lite svårt är att beräkna tiden. Kycklingfiléerna blev lite för torra men de är ju lätt så med just kyckling också. Fast de med ben blev bra och saftiga men kunde ha kortats ner lite i tid. Har mest kört på lågtemp och 4-4,5 timmar.

Men det är så skönt att komma hem och ha varm mat klar. Speciellt nu med grytor och annat. Man ställer den på inlagningstid och när den är klar så fortsätter den på varmhållning och jag behöver bara koka tex ris när jag kommer hem.

Helgen!

I lördags så hade jag och mina barn en mysig dag. Vi började med att åka hem till sonen, köpte med oss fika och så firade vi honom eftersom han fyllt år. Sen åkte vi in till stan och gick på restaurang och åt gott för att sen avsluta kvällen med Björn Skifts på Scandinavium. Det var riktigt bra och han är en bra underhållare med sin mellansnack så det var kul.

När vi gick från restaurangen - en mexikansk sådan så började det snöa. Lite småmysigt faktiskt men inte lika kul att tänka på att bilen hade sommardäck. Fick skrapa rutan från is men vägarna var bra, dom hade nog saltat på motorvägen men den lilla lokalvägen hem till dottern var hal men tar man det lugn så går det oftast bra och det gjorde jag.

Söndag var det ut och åka igen. Men inte förrän fram på dagen och då hade solen värmt vägen. Hämtade dottern och sen sonen och iväg till Elgiganten. Dottern köpte sig en ny tv och sonen en ny dataskärm. Och nog för att jag får in mycket i min lilla bil så fick vi erkänna begränsningarna. Sonen fick åka hem med buss medan jag och dottern åkte hem till henne med tv'n och så packade vi upp den - 55" stor och smart-tv så lite avis är jag nu. Sonen har en lika stor och också smart-tv.

Men vi hade ju ff sonens saker så dottern packade ner sina yogakläder och så for vi till stan och lämnade skärmen för att sen åka hem och komma hem till en färdiglagad kyckling. Kokade ris och stekte sparris och så var det klart. Perfekt.

Kroppen är inte helt med mig, den gnäller, knakar, bökar, smärtar och har sig så yogan är skön men det är samtidigt jobbigt med att det smärtar men tänker hur ont hade jag haft utan den? Det är skönt att vrida på kroppen, stretcha, hänga och även använda lite styrka.

Jag har hållit på med yoga nu i många år. Började som frisk för många år sen och har haft några avbrott men det är många år nu den sista omgången. Och tänker ibland - borde vara smidigare! Men får kommer ihåg att jag har fått en kropp som ska protestera nu mot det mesta.

Fibrons elände!

Jag är också täppt i näsan igen - bara i ena näsborren. Har ju fått en smäll på den sidan en gång för många många år sen så det behövs inte mycket till svullnad för att den ska kännas täppt. Men är också lite hostig.

Så oktober har kommit och gått - fort tycker jag. Och i övermorgon är det november. Minns i november den ljuva september - trallala.

Men det är roliga saker på G i november också.

Må Gott




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar