December

December

måndag 12 februari 2018

12 februari

Idag är första dagen på vårt sportlov och det är ett rejält skitväder. Det snöar - det är ju trevligt men det är blött. Och det som faller till marken blir bara rejäl slask. Hade det inte kunnat få vara några minus! Tycker synd om föräldrar som inte kan skicka ut sina barn att göra snögubba, åka pulka etc för det är ju bara en blöt massa.

Idag orkade jag inte med att duscha och fixa till mig. Men jag är hel och ren som man sa förr :D

Det är ett par mjukisbyxor i mer modell av annat än träning - sitter lite bättre och en lång stickad tröjja. Vädret bjuder på detta. Och jag fick på mig både täck-kjol, pannband och rejäla skor när jag gick ut med hunden innan jobbet. Han var inte så förtjust han heller i detta väder och glasögonen blir ju nästan oanvändbara med all blötsnö som föll i ansiktet. Samtidigt som vädret i sig med luften var skön att andas in.

I natt som var fick jag sova - det är väl för att man är helt utmattad. Nästan 10 timmar fick jag innan klockan ringde för igår kollade jag min kalender och jag vet att jag ska klippa mig idag men i min kalender hade jag inte noterat tiden utan den hade jag satt till 14:30 - kändes fel men samtidigt kan man ju inte veta vad man alltid gör. Men jag skickade ett sms till min frissa privat och bad henne kolla idag på morgonen och det var som jag hade i bakhuvudet 16:40. Så när klockan ringde 08:30 kunde jag slumra till igen.

Yogan igår blev en pina - kunde inte göra mycket alls. Jag brukar ta värktabletter innan men igår missade jag det och min rygg som är mer än bedrövlig ville inte alls. Så jag satt mest och vilade, kunde inte ligga på golvet för det gjorde ont. Märkte på en benrörelse att jag inte hade kraften eller vad som nu satte stopp att lyfta benet som jag kunde förra veckan.

Så något är inte bra med länden. Sjukgymnasten visste inte riktigt vad vi ska göra åt det eftersom jag för dom rörelser i yogan som hon rekommenderar. Så jag ska ta kontakt med min andra och be om akupunktur men först efter att jag träffat läkaren på onsdag.

Köpte en McKenzierulle till ländryggen hos sjukgymnasten förra veckan - den har jag på jobbet och gör att jag sitter bättre - kanske. Och när jag suttit i soffan nu har jag lagt en kudde bak i ryggen också.

Förra veckan så bokade jag en läkartid via webben och fick svar att jag har tid nu på onsdag em - smidigt! Då ska jag ta upp att jag har svårt att svälja ibland - speciellt när jag ligger. Men även på dagen. I fredags var jag hemma från jobbet för jag vaknade på natten av att jag kände hur det kom en sån där väldigt illasmakande, fruktansvärd med brännande och det gör också ont - Uppstötning. Det gick inte lindra med mjölk. Inte med vatten och jag fick sitta och frusta och spotta på toaletten ett bra tag. Hade ändå tagit en omeprezol innan jag la mig men det hjälpte ju inte långt när det blir så här.

Det händer då och då. Tack och lov inte för ofta för många gånger så hinner jag liksom vakna till och stoppa det hela genom att svälja eller vad jag nu gör men vissa gånger så går det inte och det är en sån obehaglig känsla och man inser hur frätande magsyran är.

Men jag har nu sluppit och jag har tagit förutom tabletten även samarin innan jag lägger mig Men jag ska ta upp det med läkaren också om det har något med magmunnen, struplock att göra. Men den natten var ju förstörs.

Så jag har haft varannan natt med hyfsad sömn och jag skulle vilja ha varje natt med bra sömn. Jag somnar bra - för jag tar propavan men sen kan jag ju vakna bara någon timme efter att jag somnat och ibland somnar jag om hur gott som helst men ibland så är det helt omöjligt. Jag känner hur jag liksom faller ner i sömn men rycks upp ur den på en gång och så håller det på. Jag kliver upp, dricker mjölk och tar digestivekex och även kvällsrote dricker jag men - nej ibland funkar det inte förrän när klockan är då andra kliver upp och jag får somna men dagen som kommer är ju förstörd och tankeverksamheten funkar inte som den ska.

Men i fredags så kom jag faktiskt ut på em. Det var soligt, vintrigt och helt underbart och jag tog bilen upp till en sjö och gick där och lyssnade på boken, Gick på vintervita osandade vägar och hade härlig utsikt mot sjön på ena sidan och solen och på andra sidan kunde jag bevittna massa nya hus som kommit till sen jag gick där senaste - ett populärt område som från början när jag flyttade hit bara hade några sommarhus. Nu är det en blandning av alla möjliga sorts hus. Gamla sommarstugor i varierande form. Rena arkitekthus som ser konstiga ut till ett nytt som såg ut som på sekelskiftet - jättefint.

Det gick bra att gå även om jag kände från både rygg och länd men för själen så var det underbart.

På lördagen var det ju inte samma sköna soliga väder men då kom vi iväg också på en längre runda jag och hunden. I vårt ena naturreservat och där är det en å och nu var det mer en fors och vattenståndet är väldigt högt. En sandstrand fanns inte för den låg helt under vatten. Så vi får tillbaka med råge nu den vattenbrist som funnits i höst.

Men igår blev det bara en kort promenad. En dålig natt och jag hade inte ork till mer och vädret var inte så lockande heller. Så jag lagade mat istället på em. Gjorde kycklingfilé med indiska kryddor och kokosmjölk. Sen kokade jag en blandning av quinoa, amarant och annat för att i den ha nötter och fröer som jag rostat. Sonen brukar göra detta men då enbart quinoa - ett recept han hittat i en kokbok han fick av oss.

Sen gjorde jag en blomkålsrätt - som blev bra men tyvärr så hade jag i för mycket salt. Blomkål som jag hade skurit i mindre bitar. Ströbröd, parmesan, olivolja och salt som blandades med blomkålen och sen in i ugnen tills dom blev mjuk och fått färg.

Sonen ska få en låda och dottern fick lite med. Själv så håller jag mig till det vegetariska just nu. Kan inte säga varför men det känns bra och jag har inte lust på kött. Men kommer äta kyckling på lördag!

Jag hoppas min kropp håller ihop denna vecka och att sömnen inte påverkas för mycket.

Idag hade tanken varit att jag efter frissan skulle åka hem till sonen och hämta semlor som han skulle köpa på surdegsbageriet men så kom jag på - dom har ju stängt på måndagar så det får bli imorgon.

Ny frisyr idag kan göra lite för själen i alla fall och så det bästa roliga på lördag - Tomas Ledin på Rondo - min julklapp från barnen och då ska jag börja med ett glas champagne - den hinner ur kroppen innan vi ska köra hem för jag föredrar att ta bilen mot att åka kommunalt.

Nu blir det kaffe, tjöt med kollegan och några timmar till med jobb.

Må Gott




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar