December

December

fredag 17 november 2017

Håller i hatten

Idag får man hålla i hatten - jösses vad det blåser. Flaggorna jag ser från mitt arbetsfönster fladdrar rakt ut.

Milda vindar - alltid nåt.

Men kroppen är inte med mig idag - det är ont mest överallt. Kanske har med blåsten att göra - eller inte.

Sitter själv på jobbet. Min manlige kollega har varit sjuk i 2 dagar och min kvinnliga är ledig fredagar och igår jobbade hon hemifrån.

Men det är skönt för jag känner mig inte heller helt hundra förkylningsmässigt. Det sitter liksom i ansiktet - svårt att förklara men det är täppt näsa men samtidigt - är ju nästan alltid täppt och har kortison som jag kan ta jämt för det - kroniskt nästäppt men den hjälper inte mot snabb lindring när man inte kan andas utan då får det bli vanliga näsdroppar.

Känner mig också febrig - varm.

När jag kommer till jobbet är jag oftast varm medan sen blir jag kall och igår frös jag om händerna rejält och var iskall och lederna - ja det var ju inte någon hit för deras del. Och försöka skriva på tangenter med så stela fingra - går inte bra.

Och hemma när jag ska sova är jag varm även om det redan är svalt i sovrummet och jag fick öppna fönstret men tycker inte att jag får luft som jag vill. Så rullgardinen tar nog en del av den.  För fönstret öppnas inte utåt på sidan utan det fälls inåt och det är en bit högst upp som öppnas.

Tån blir sakta sakta bättre. Svallköttet blir mindre och mindre tack vare lapiseringen. Så jag har inte behövt skära i den. Yogan i onsdags gick också otroligt bra. Kände mig starkt och tån kändes inte alls.

Men jag har inte tom hjärna utan jag tänker ju mest hela tiden - på att jag ska göra det hela rätt, bra och hur bra det gick osv. Hjärnan vägrar vara tyst! :)

Sen sov jag hela natten hur gott som helst. Klev inte upp ur sängen en enda gång. Annars är det mycket spring. Är det inte hunden, så är det katten eller så ska jag på toa så när det inte behövs något av detta så är det perfekt.

I natt har det varit sämre. Svårt att komma till ro och alldeles för trött för att låta bli att blunda. Tänkte kanske att jag skulle läst lite i tidningen jag prenumererar på. Nope.

Jag får Allas varje vecka - köper den mest för korsorden men det finns ju mycket att läsa och förr - ja då läste jag ju ut tidningen på en gång. Nu har jag massa tidningar som är oläst och jag vill inte kasta dom förrän jag har läst och jag får ju inte läst något.

Just detta med läsningen har ju drabbat mig rätt hårt. Klarar inte av att läsa böcker så tack och lov för ljudböcker. Läser inte dagstidningar knappt på nätet heller - ögnar bar på rubrikerna. Länge sen jag köpte tex aftonbladet. Inte veckotidningar eller månadsmagasin.

Det funkar inte och varför - kan inte sätta fingret på det. Kan ju läsa texten och även förstå den men det är som om hjärnan inte orkar.

Av samma anledning så ser jag ju sällan på långa filmer - det blir mest avsnitt av serier. Filmer har ju mer en handling man måste följa med i hela filmen igenom. En serie - ja där kan man ju halvse och lyssna på och ändå komma in i.

Radio - jag har ju hittat play där också. Och lyssnar på dokumentärer och annat på kvällen när jag ska sova och på natten när jag vaknat. Vill inte lyssna på en bok som jag ska fokusera på för då måste jag hålla på och spola tillbaka och ha mig.

Men jag vill inte ha musik helst i detta utan bara prat. Ändå vill jag lyssna på mycket musik.

Ja det är mycket som är motsägelsefullt och oförklarligt också.

Så igår när jag kom hem. Kall och frusen så blev det ingen promenad eftersom det spöregnade. Vovven vägrar ju gå ut då ändå så varför utsätta sig. Han tittade ut i trädgården ett par gånger men gick från dörren.

Det blev en varm soppa till middag - rester. Hade på onsdagen innan yogan hämtat dottern och jag hade tacofärs i kylen som vi gjorde soppa på.

Varmt, gott och mättande. Sen så blev det soffan under en filt resten av kvällen. Slötittade på lite tv, nyheter, halv 8 hos mig, familjen annorlunda och Familjen Wahlgren. Den sista är rätt rolig faktiskt. Har inte trott det och såg det mest av en slump men Pernilla Wahlgren och dottern roar lite.

Har program jag kan se på play som är annat men orkade inte så då är det såna här skvalprogram som gäller.


Idag är hunden hemma hos dottern. Jag körde dit honom och ska sen efter jobbet hämta dom båda och sen ska jag och dottern åka och göra lite ärenden. Hon har en ledig fredag för att sen jobba helgen och det var antingen idag eller igår. Jag valde då idag.

Hon reklamerade en kaffebryggar och ska hämta upp en ny för den fanns inte inne när hon var dit och gjorde detta. Black Friday i ett köpcentra kan ju vara lite kul att titta på för att se om det finns något att fynda nu inför julen - förmodligen inte.

I morgon - då ska jag ha en dejt med sonen. VI ska storhandla och laga mat. TÄnkte att jag skulle göra en pajdeg hemma - Jag åt själv ost och skinkpaj som jag gjorde i måndags - så gott. Och sonen gillar detta medans dottern är mer - nej inte så gott. Och bra matlådemat.

Jag skulle också behöva dammsuga hemma - får se om det kan bli på söndag kanske!

Må Gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar