December

December

tisdag 29 mars 2016

Så var påsken slut

Vilken härlig helg det har varit. Har hunnit med rätt mycket och fått en hel del vila också men det känns också i kroppen att man fått en timme mindre av den så viktiga sömnen.

Vi kan ju börja med skärtorsdagen som blev intressant där på blåkulla :) - många vänner man mötte som gjorde samma resa! (hahaha)

Gjorde mitt jobb och jag var som sagt väldigt ensam på min arbetsplats och jag kunde gå lite tidigare för vi hade ju en del att fixa.

Hämtade upp dottern och så åkte vi för att hämta köttet jag beställt.



Och där blev det köpt lammfärsbiffar - dom ligger i frysen. Och så köpte jag svamp - dom hade gul ostronskivling - en ny smakupplevelse och så goda dom var och vad jag ångrar att jag inte köpte mer. 40:- för en ask men när det är nytt så blir man ju lite sån att inte köpa för mycket ifall det inte är gott.

Så efter lite andra ärenden så kunde vi sätta oss och äta en fantastisk god middag. Vi stekte svampen och stekte sparris och i med lite grädde och lite peppar och salt och så pasta - det blev väldigt gott ihop med lite vitt vin i glaset.



Långfredag

Den dagen var ju lite speciell mer än att det var långfredag och det var ju våffeldag också - så det äter vi ju självklart oavsett om det är långfredag eller annan dag.

Dottern skulle iväg och jobba på em så det blev våfflor mitt på dagen och jag fick en present att jubla åt - eftersom jag också fyllde år - jag ska få se Kent i höst på deras avskedskonsert! Jag och dottern ska gå - sonen är inte så intresserad men vi planerar ändå för att han ska vara ledig samma kväll - en torsdag och så går vi ut och äter ihop innan. Så det är en karamell att suga på.



Jag och sonen åt sen middag med färskpotatis, gravad och kallrökt lax, gräddfilssås med gräslök och även sån sås man brukar ha som jag nu glömt namnet på - färdig med senap och så hade vi sill också. Och till detta en påsköl så det var mysig stund vi hade där jag och sonen.

Och så åt vi en påskbakelse när dottern sen kom hem - hon slutade 9.

Så det blev en enkel och trevlig dag som jag tycker om ihop med de som jag också tycker allra mest om.

Påskafton - dottern började halv 8 på morgonen så när jag kom hem efter att ha kört henne så gick jag en runda med vovven, sen blev det lite frukost och så la jag mig i sängen och tittade på 1:a avsnittet om Kerstin Torvall och så klev jag upp igen lagom till att melodikrysset skulle börja.

Sen så for f*n i mig och jag städade och plockade i vardagsrummet medan jag hade de andra 2 avsnitten av Kerstins liv på i bakgrunden. Var klar och fick duschat innan jag åkte och hämtade hem dottern. Då hade jag också lagt lamm i kryddbad. Vi grillade lammracks och lammytterfilé





Och så gjorde jag en potatisgratäng efter konstens alla regler till, allt med mycket vitlök plus sparris. Gott och det var den första köttbiten jag åt ordentligt sen i februari, det var som sagt gott men ingen sån där wow upplevelse från min sida så jag åt inte så mycket av just köttet men mer av det andra.

Jag och dottern satt sen på kvällen och skrattade gott åt hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. Jag har läst boken och den var rolig och jag gillade filmen också. Dottern hade sett den en gång på bio men kunde skratta gott en gång till.

Så jag var nöjd med denna dag också.

Påskdag - en dag till att slöa! Dottern började sent och vi var rätt sega alla tre även om vi kunde sova ut så känns det ju ändå att klockan ställts om - på något konstigt sätt men så är det. Dottern jobbade och jag och sonen åt rester - grillrester och han har också med sig i matlåda till jobbet idag - lyxlåda som han sa.

Sen låg jag och läste - Kari  Rosvalls roman om hennes uppväxt och att hon var ett sk projekt att avla fram den ariska rasen under nasisternas tid - sicket öde - kan jag rekommendera.

Dottern hämtades hem sen vid 9 och jag var inte vaken så länge efter det.

Sen blev det då annandag påsk - en dag till att slöa på. Nu var vi lediga och hemma alla 3. Var ute på en härlig promenad men var så seg så när jag kom hem fick jag lägga mig i sängen och blunda en stund.

Sen blev det inventering. Jag och sonen tog tag i frysen för att se vad som finns där för honom att äta nu när jag och dottern ska iväg på semester - det finns mycket mat och det mycket är klart men nu har han koll.

Och vi tog fram fläskfilé och ett paket tzay - det senare vegetariskt. Sen stekte jag detta och gjorde exakt samma sort sås som det fick puttra i - creme fraiche, örter, dijonsenap, lite buljong och salt oc peppar. Och så åt vi med färskpotatis som jag hade en påse kvar av. Och det blev gott och vi blev mätta ytterligare en gång och sen var det inte så mycket mer med denna dag.

Och nu är det vardag igen. Dottern jobbade några timmar så hon var hemma innan jag gick till jobbet och sonen ska till sitt. Vi ska iväg och handla efter jobbet. Dottern behöver nya byxor. Sen ska vi börja förbereda vår resa som går av stapeln på fredag redan och det är ju inte många dagar kvar. Dottern jobbar alla dagar men inga kvällar. Det är ingen yoga denna vecka pga påsklov så vi har dom fria.

Det är grått och man har varnat för både åska och hagel men än har jag inte märkt något av det och det är varmt. Eller var - det kom precis in gubbar som varit ute och jobbet och det har tvärvänt i temperaturen.

Så detta var min påsk. Sammanfattning! Bra! Perfekt! Som jag ville ha det!

Må Gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar