December

December

onsdag 4 juli 2018

Så blev det juli

Och det känns på grund av all sol och värme som om det vore i slutet av juli istället för början. Härligt för jag har ju inte semester än men det finns ju en risk nu då att när jag får semester så blir det regn

Det behövs verkligen regn och det mycket.

Förra året såg jag på mitt fb flöde att jag plockade kantareller den 28 juni - en dryga liter. Den 29 juni i år blev det en halvliter ungefär. Mer än vad jag förväntade mig. Oerhört torrt i skogen så mossan knastrade under fötterna och bäckar var näst intill tomma och en större bäck var det väldigt lite vatten.

Min son har fått nyckeln till sin lägenhet i söndags och nu till helgen går flyttlasset. En fin etta på 5:e våningen med balkong byggt 2014. Ljus och härlig så där kommer han trivas bra.

Lite längre för mamman att åka men det får jag ju ta :)

Och så har fotbollen fått mig som knappt är intresserad alls att både titta lite på tv och lyssna på radion och man kan ju inte annat än ryckas med i stämningen när det går bra för vårt land.

Så igår på matchen som var en ödesmatch satt vi på vårt torg och tittade på storbildsskärm jag och dottern - som inte heller är så väldigt intresserad av fotboll. Det händer liksom inget - annat är det med handboll. Många mål på en match är det ju där.

Hittade en bra bänk utan för en butik i skuggan och den flyttade vi fram lite och vända på så vi hade skärmen rakt framför oss - lite mer bakom det stora gänget supportrar men det var perfekt. Svalt och skönt.

Hade sällskap av en äldre tant på bänken och det var kul för hon var också från Jämtland och var nere och besökte sin son. Hon hade också börjat intressera sig för fotboll när ÖFK började bli så bra som dom varit.

Och så är jag skadeglad - karma is the bitch.

Min granne under mig som jag inte är så förtjust i och vice versa, vi varken pratar eller hälsar. Nu är han vräkt!

Så jag kan återta min balkong. Jag kan möblera den, kan låta hunden vara ute på den när jag är hemma. Sätta lite blommor och bara använda den.

Vilket jag inte kunnat göra sen jag flyttade in - jo jag gjorde det de första veckorna tills jag fick en utskällning och var dum i huvudet för jag hängde mitt täcke på vädring.

Han ville inte ha min skit ner hos sig! - där ser man.

Jag kontrade med att jag inte ville ha hans rök inne i min lägenhet eftersom han tillbringade större delen av sin tid med att sitta ute och röka - oavsett årstid.

Röka kan folk få göra men är man själv inte röka får man banne mig visa hänsyn, speciellt när han har en altan till där han kunnat sitta och röka utan att jag fått in det i något fönster för det har jag inget där han har sin dörr. Varje lägenhet är utrustade med 2 möjligheter till antingen balkong och trädgård, eller på markplan - 2 till uteplats och gräs.

Och han har ju kallat mig för gris på lappar och lagt i trappen, likaså min granne som bröt ett ben och satt i rullstol och hade hemtjänst. Hon var både äcklig och gris.

Detta pga att vi ställde vår soppåse på utsidan dörren för att sen en kort stund senare ta med den när man gick.

Och grannen som hade hemtjänst ställde dom där för att dom skulle ta den när dom gick. Och så kommer gubben och lägger lappar och tar soppåsen och ställer i rullstolen. Istället för fråga om han kan hjälpa till.

När jag gick med påsen så gnällde han på mig igen om lukt och annat - då bitchade jag - och påtalade rökningen i trapphuset, rökningen ute osv.

Flytta då - fick jag till svar.

Nu får han flytta, kronofogden har varit där och bytt lås.

Och jag fick reda på det av en annan granne som han knackat på hos nu i måndags. Och berättade att han kommit hem och inte kom in. Och nu var det ju detta med hans katter som han inte kunde ta hand om. Kan du hjälpa mig!

Och när vi står där blev det ju så synd om honom, hur kan man göra så från en dag till annan. Han visste mycket väl vad som var på gång. Jag såg 2 personer utanför hans dörr när jag kom hem från jobbet en dag. Dom lämnade nog ett muntligt besked för han öppnar inte sin post och det var förra veckan och en vräkning tar relativt lång tid att få till stånd eftersom man har vissa rättigheter och kan bestrida och begära besittningsrätten men det betyder att man genast tar en kontakt med hyresvärden, kronofogden.

Enligt någon i gruppen grannar som nu stod och pratade om detta sa att han sagt att det var soc som inte betalat hans hyra på 3 månader och därför skulle han nu vräkas!

Det är ju så att soc blir kontaktad av kronofogden då dom får den första indikationen på vad som är på gång och att dom inte skulle betala - ja då har han ju misskött något enormt om han nu har soc.

Hans bil står bredvid min och den har varit avställd ett halvår typ och den var borta före helgen förra veckan. Sen stod den där en kväll och dagen efter var den borta igen.

Jag trodde då att han åkt bort på semester, en granne hade sett att bilen stått utanför hans lägenhet och att han lastat in saker där.

Sen for han! Och jag tror - min egna spekulation att om han inte var hemma när kronofogden kom kunde han inte vräkas - ack va han bedrog sig där eftersom fastighetsvärden var med och bytte lås. Så det blev ju en sann klapp i ansiktet - att han faktiskt inte kunde komma in.

Men då visste jag ju inte detta utan som sagt trodde han åkt bort så när jag från min egna trädgård ser honom i trädgården som ligger intill mitt hus - hos också en knepig granne - en ung kille med missbruk tyvärr rätt nytt. Då började jag fundera på vad som är på G

Men svar kommer ju så småningom och undra vilken typ av granne jag nu kommer få. Ur askan i elden? För även om den här typen inte missbrukat och varit högljudd så har jag ju haft det tyst och lugnt.

Så mardröm - ungdom som röker och har fest varje helt!

Men det kan man nog säga till om utan att få ett finger pekat på sig.

Bäst kommer det vara att få ha balkongen på våren när solen börjar värma och att låta hunden ligga där ute och titta ut på gården.

Må Gott - nu är klockan 5 och jag ska gå hem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar