December

December

onsdag 28 december 2016

2016-12-28

Så var julen över och det är mellandagar innan det blir nyårsfirande.

Är på jobbet - ja det är här jag kopplar upp datorn och det är här som jag oftast också bloggar. Numera när man har smartphones och platta så surfar jag där men det går ju inte att skriva något längre än små korta på fb, insta och annat sms - längre - ja det får jag ta när jag kan ha ett riktigt tangentbord.

Har varit ledig sen i fredags. Kände där och då - jag hinner inte jobba om jag ska hinna med det som var kvar innan julafton. Var också ledig i tisdags - kände att jag behövde det.

På fredagen så åkte jag för att handla det sista. Skulle ha några klappar till barnens julstrumpor och hade lite kvar att handla. Färskt vörtbröd och så behövde jag julknäcke och det fick jag åka till 3 olika butiker för att hitta. Det var slut redan i torsdags på den stora affären och skinka gör sig så bra på julknäcke med senap. När det gäller vörtbröd - så var det till julbordet och så köpte jag en hem men den har vi inte öppnat ens - blir mat till skatorna. Är inte så förtjust i det har jag insett och ingen av barnen heller tydligen.

Sonen åkte med till stationen och åkte till jobbet och jag gjorde första stoppet hos Järnia för att titta och jag hittade en mjölkskummare för 49 kronor vilket jag tyckte var helt ok för att testa om det är något att ha. Sen hittade jag en korg till duschen. Vi har två men det räcker inte. Vi behöver en var så nu har vi det. Och det blev mer ordning. Inga flaskor på golvet längre.

Sen blev det middag och jag höll på i köket sen tills bingolotto började och ingen vinst och det är egentligen inte ens kul längre det är för många stora vinster och för mycket mellansnack som inte är så kul heller längre. Hade varit bättre med många små vinster istället som förr då man hade chans på en ny lott åtminstone. Och alldeles för många som måste ringa in för att kanske vinna och ens då.

Missade 2 spel för sonen ringde och dom fick åka hem tidigare med full betalning så halv 9 istället för halv 12. Det blåste bra på kvällen och när vi sen kom hem kom det regn och hagel så det var skönt att då inte vara ute och köra.

Sonen var då lite snuvig och det har sen brutit ut och han orkade med julafton men sen har han legat och snorat och hostat. Han är alltid sjuk till jul. Och dottern var ju dålig veckan innan och jag - ja jag är ju som jag är men har känt av täppt näsa och lite förkylning jag också men lederna och annat har känt av den här blåsten. Men den sk stora stormen märkte vi inte något av.

Julafton!

Vi hann inte med vår julgrötsfrukost i år som vi brukar ha. Sonen skulle ju kliva upp sent och 2 skulle vi vara på plats hos fd svägerskan och svågern. Så det blev en skinkmacka och kaffe och melodikryss och det gick ju bra det också. Sen en runda med vovven innan det skulle fixas med utseende och kläder.

Hade blivit erbjuden skjuts av exet men tänkte att egen bil är bättre så det fick bli så. Vårt bidrag till julbordet blev 3 olika sillar, kallrökt och gravad lax med såser och vörtbröd. Sen fanns allt annat och det fick ju bli bara lite av något för att orka och det fanns ostar och annat men det fick vara för min del.

Och så var det premiär för julklappsspelet. Jag har aldrig spelat det, inte heller dottern men sonen hade gjort det förra året.

Man köper en klapp var för 100-lappen och sen så slår man tärning. 1 eller 6 gav paket och så fick man välja ur högen.

Och så öppna och sen så började spelet. På tid så gick tärningen runt 1 eller 6 och man fick ta paket som man ville ha från någon annan och man fick och blev av med paket och sen var tiden ute och en del fick inget alls medan några fick fler.

Jag fick en powerbank och den hade sonen köpt. Dottern köpte en fil som sonen fick ihop med små fina ostknivar och dottern fick lotter och en kokbok med många goa recept och lotterna gav 75 kronor i vinst.

Det var kul, speciellt när man också då fick behålla ett paket :)

Sen var det en riktig paketutdelning. Vi hade tagit med oss varsin men det mesta hade vi hemma för att öppna i lugn och ro.

Hade också hemma haft strumpklappar på fm.

Det blev en lång dag och vi var hemma igen vid halv 9 och då var det skönt att sätta sig i soffan och ta det lugnt och ha den egna julklappsutdelningen. Ta lite gott att dricka och äta och bara vara en stund.

Och tomten var generös i år också.

Jag fick: Pyjamas, väska, krämer och lukta gott och mindfulnessbok att måla i med pennor och från jobbet fick jag ett kort med adress till en hemsida där jag själv kan välja mig en klapp bland många.

Vi hade också familjeklappar. Biljetter till Cats på Scandinavium i höst. Det är den engelska som är på turné. Sen en högtalare till duschen som vi kan både spela upp musik på och även prata i telefonen i via bluetooth. Både sonen och dottern har sina mobiler med sig och spelar musik när dom håller på därinne så det var en bra klapp och idag har jag också provat den. Lyssnade på musik medan jag duschade.

Denna snygga väska från indiska fanns i ett paket.

OVERA bag väska


















Moringa från bodyshop. Duschgel, bodybutter, handkräm och bodypeeling och bodymist. Gillar denna doft. Köpte en litet prov av dusch och kräm i somras och nu fick jag detta - happy me :)

Bildresultat för moringa body shop gift set

Pyjamas som jag gått runt och mått gott i under dagarna. Härligt tunn tröjja och jättesköna byxor.






Ja - det var väldigt bra och väl uttänkta julklappar som dom hittat till mig.

Och jag har valt från get my gift också nu. Det som är från jobbet. Det fick bli nya knivar. Har haft en väldigt bra kniv som jag ropade in på en auktion för evigheters evigheter sen. Den har nu släppt i nitarna som sitter på träskaftet. Men någon gång kanske jag kan få nytt skaft på den eller inte om nu de nya knivarna blir bra.


Även mina barn blev nöjda med sina. Dottern fick en fin tröjja, skärp, en fön, muggar från Ernst, en sorts tvättsvamp för ansiktet. Sonen fick en morgonrock, Bruce Springsteenboken, En Elvisbok - den tecknade humorboken och en cromecast plus en burk med skäggnågonting från bulldog.

När jag var och köpte tröjjan till dottern så köpte jag en klapp till mig själv också - samma tröja men in annan färg för den var så skön när jag provade den. Hade tittat på pyjamas till henne också när jag såg tröjjan och sonen som var med tyckte den var rätt.

Hon fick den här ljusgråa men min är jeansblå. Och den har jag på mig idag på jobbet - jätteskön men det behövs något under för den är lite lite sticksig.



Ja - klapparna flödar och pengarna också. Måste ju ge eloge till mina kära barn som gör det möjligt.

Juldagen - vi sov länge, det var regn och trist ute och hunden ville inte vara ute. Dottern tog med honom på en runda men han ville hem så fort att han gjort det han ska göra och just där och då var det uppehåll en kort stund.

Sonen låg inne hos sig och vi hade litet julbord till middag och han kände inte så mycket smak stackarn. Vi har tittat på film och myst och annandagen jobbade dottern igen. Hon skulle också ha jobbat i fredags men mådde ju inte bra då så hon fick ringt in och be dom ta in en vikarie. Hon hade aviserat redan i torsdags eftersom det är jul och är man sjuk så är man.

Hon började tidigt - 7 så när jag kom hem la jag mig igen och somnade om och sov fram till lunch och det var behövligt. Så trött och så sliten man blir av allt. Det kommer ju också efteråt. Medan man håller på med det man gör. Handlar, lagar mat eller är social så går det bra. Då är jag ju liksom uppe i det men så fort jag slappnar av, sätter mig ner och är för mig själv så kommer det över mig som en våg sköljer över en strand.

Så när det igår var tisdag så kände jag - nej jag kan inte, orkar inte, vill inte åka och jobba. Dottern skulle också börja där vid 1 så vi hade pratat om att åka samtidigt men jag körde henne och så åkte jag hem och gjorde inte mycket. Ut med vovven och sen soffan.

Igår åt vi lax och sill och kokt delikatesspotatis. små fina pärer. Fick åka och hämta dottern som slutade 21:15 men kom lite senare för det var strul med larm och det är ju inte bara att lämna såna gånger.

Innan jag åkte så hade jag sett första delen av Agatha Christie serien - och så var dom bara en som gick före jul. Missade att det var 2 avsnitt 2 dagar i rad och skulle se och hade då inte sett första men då är det ju bra att att det finns play så jag såg ettan igår och ska se tvåan idag kanske.

Vi såg färdigt Gåsmamman jag och dottern i helgen också - så bra den är och den kommer väl på 5:an igen som första säsongen - missa inte det.

Nyår är det snart och sonen ska till Hunnebostrand med kompisar och fira och ha en lugn nyår och dottern hon jobbar men är hemma vid 9 på kvällen där så hon ska inte iväg på något så i år blir det första gången på - vet inte hur många år - 10 eller mer som jag inte ska iväg och hämta någon av barnen vilket jag har gjort alla andra år. Har känt att jag vill att dom ska veta att dom kan komma hem tryggt och säkert oavsett vilken tid.

Har ofta sovit vid 12-slaget också för jag har inte orkat vara vaken. I år blir det lite annat. Vi ska nog äta något gott där på kvällen men vad vet jag inte än och lite bubbel blir det nog också till. Ska också passa exets hund. Dom skulle iväg och jag är ju hemma och hon är så lätt att ha hand om så varför inte.

Jag började lyssna på 3:e och sista delen av Stephen Kings triologi om Merzedesmannen - jag fick sluta för jag gillade inte alls den sista. Dom första två var som en vanlig deckare men nu på denna så kom såna där konstiga inslag som är typiskt för Kings böcker in och jag gillar inte det så jag tog en annan bok i stället.

Kaninjägaren av Lars Kepler. Har inte hunnit så långt än men har gillat dom andra så jag har hopp om denna också.

 (inbunden)

Nu ska jag städa undan lite bland mina papper och börja med lite bokföring. Ska nog jobba imorgon också kanske får se där och då. Det är ju det som är bra med mitt jobb att det funkar att göra så och jag sa även till kollegan att jag inte vet hur jag vill och kan vara ledig i mellandagarna. Han är det och jag sa innan jul att det fick jag se dag från dag.

Och idag var det injektion igen. Och sista gången på ett tag som jag kunde utnyttja mitt frikort. Det går ut imorgon. Den 2:e ska jag träffa min nya läkare. Axeln är det som vi ska prata om. I morse kunde jag knappt torka mig därbak för axeln smärtade så. Ska bli intressant och se om han satt sig in i min bakgrund och läst journalen eller om jag måste ta allt från början. Han jobbar själv inte heltid för han fick problem för många år sen - vet inte om det var en stroke eller nåt liknande. Så han borde ju vara empatisk av den orsaken. Jag tror på det men man vet ju aldrig med läkare numera.

Och dagens middag - ja det blir rester - julens mat ska ätas upp. Tur det är gott. Och imorgon - tror baske mig jag ska göra köttfärssås och spagetti!

Min dotter är väldigt förtjust i brysselkål och jag försöker lära mig men kan inte tycka det är så där wow så gott. Ändå har jag ju med åren lärt mig äta mer av grönsaker och tycka också om det väldigt mycket men bryssel - ja nä. Men så såg jag ett recept igår som vi nog ska testa.

Det var med brysselkål och bacon - här är länken om det finns intresse: https://www.facebook.com/diplydelicious/videos/356357644726241/

Må Gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar