December

December

måndag 28 november 2016

Helgen som kom och gick














Fint besök  i trädgården i helgen










Så blev det åter igen en måndag. Helgerna går alldeles för fort och nog skulle väl måndag bli en extra söndag!

Men det är vackert ute. Solen skiner och det är bara någon plusgrad så det är i skuggan frostigt på marken.

Samma väder hade vi igår och det blev en skön promenad i skogen. Jag och vovven gick vår runda där jag skördar våra svampar. Det fanns faktiskt smått av gula knoppar på marken. Såg också en stor men det var frysskadad och några trattisar också men jag var inte ute för att plocka så dom fick också stå kvar. Det var bara så skönt att vara där och gå i lugn och ro även om jag sen när jag gick en sträcka vid spåret mötte cyklist, jobbare och en bil! Men jag korsade vägen och gick in på andra sidan och i skogen.

Helgen har varit bra, intensiv men bra. I fredags åkte vi iväg jag och dottern för att kolla lite på black friday och det gjorde alla andra också tydligen.

Vi började på blomsterlandet och där hittade jag äntligen dom små plastsakerna med stift som man spikar upp på väggen och sen kan låta en klätterväxt fästas upp dit man vill. Kommer inte ihåg vad det heter men ni kanske förstår vad jag menar ändå.

Sen åkte vi förbi nyöppnad elektronikkedja - Hela butiken hade svarta lappar om sina otroligt bra -black fridaypriser - 10 procent - det är ju ingenting - jo om jag köper för många tusenlappar men inte annars så vi gick därifrån direkt. Ska man ha black friday så ska ju även priserna vara därefter så när vi sen gick i köpcentrat så kunde vi se priser variera från 25-50 i alla fall.

Vi strosade runt och jag fick köpt en julklapp till julklappsspelet vi ska vara med på och det blev även en adventspresent till mig :)

Indiska har ju det mesta jag kan önska mig :) Så även muggar!

Och ur denna har jag nu druckit gott te också i helgen. Innan vi åkte för att handla det jag beskrev ovan var vi ju på ett annat ställe först - det höll jag ju på glömma.

Det är ett ställe som säljer kläder och inredning - mycket är väldigt dyrt men på inredningen kan man hitta små fynd också. Bland annat en fin kruka med wiskeysenap och te. Julte och ett grönt med hallon och lime -båda luktade gudomligt och det var också väldigt gott. Sen tog vi en fika på ett café där och det var inte alls så dyrt. Kaffe och en otroligt god kladdkaka med grädde för 2 - 130 kronor och på vissa ställen i stan får man ju knappt fika för en person för det priset.

Åkte sen hem och så gjorde vi middag - och jag kan inte för mitt liv komma på vad vi åt. Inte en aning!

Lördagen så hade vi ju bokat in att träffa min bror som varit och hämtat hem brorsonen och hans saker. Det blev bara jag och min son för dottern skulle iväg på julbord så hon kände att hon inte hann och det var nog bra för hon hade stressat oss annars. Köpte med oss goa mackor, bryggde kaffe och fyllde termosen och packade ner muggar och så åkte vi och fick en liten träff i alla fall.

Brorsan bilade ner i fredags och det hade gått bra och även hemresan i går hade gått bra. Man blir ju lite orolig när det är den här årstiden och vädret kan växla och jag är ju himla glad över att det där blåsiga och stormiga vädret man haft på ostkusten inte kom till oss eller in över landet på vägen upp igår.

Jag och sonen stannade vid fiskaffären och köpte färsk lax och fick oss en go middag där på kvällen och sen tittade jag på tv och när jag sen gick och la mig så somnade jag och hörde inte alls när dottern kom hem på natten så jag sov hårt.

På fredagen så pyntade vi också inför advent. Upp med stjärnor och ljusstakar och jag åkte och hämtade sonen då hans kollega var ledig.

Och jag har nu tänkt och tänkt - va f*n åt vi i fredags :) jo jag kom på det. Det fanns köttfärssås i kylen och den kryddade vi på med tacokryddor och så åt vi det i tacoskal med guaccamole och grönsaker! Puh - det är ju så jobbigt när man inte kommer ihåg saker som man tycker att det bör jag komma ihåg.

Så blev det då söndag, 1:a advent och ljuset blev tänt. Gemensam frukost och sen skulle barnen iväg och julklappshandla och då i samma veva åkte jag till skogen för att sen åka hem med hunden och åka på affären. Det var slut på mycket. Inga färska grönsaker kvar och en massa annat. Så med en bok i öronen gick jag där i väldigt sakta mak och handlade.


Jag berättade ju att jag fick smakprover på hundmat förra veckan. Våtfodret var ju gott men torrfodret. Han luktar bara på det, vägrar smaka och vill bara inte ens prova så igår stod jag där framför alla fodersorter och såg ett nytt som såg bra ut men tänkte - nej det törs jag inte prova så det blev det jag vet att han äter - ett vanlig foder från Doggy. Men han fick en ny skål - modell jättestor så kanske han slutar att ösa mat ur skålen på golvet för det äter han ju inte upp sen.

Barnen hade kommit hem när jag handlat klart så dom fick bära upp kassarna. Sen åt vi högrevsburgare till middag med tillbehör.

Diska har hört till helgens sysslor - för hand! Och jag har lyft upp nedersta korgen med bestickhållaren på diskbänken så det har ju funkat bra men det tar ju upp hela bänken.

Någon yoga blev det inte. Vi hann inte med så det fick bli så. Myste i tv-soffan istället med tända ljus och midnatssol och sen Line of Duty - 2 bra och spännande serier efter varandra.

Sovit gott hela natten men vaknade för tidigt. Det var ett himla spring i trappen. Såg sen att grannen hade hantverkare hos sig. Det stor fullt med färg och i trapphuset. Våra förra grannar gick alltid på utsidan visa sin altandörr - dom hade lås och nyckel så vi är bortskämda med att inte höra när man går i trappen.

Vissa går ju också väldigt tungt. Jag brukar sällan höra mina barn när dom går i trappen och jag går också själv tyst för jag sätter främre delen av foten ner. Vet att grannen som nu bor under nya grannen klagade på sina förra grannar att dom gick hårt på golvet och att deras hundar höll på. Tyvärr tror jag inte hon är mer nöjd nu om hon stördes av deras ljud men jag har inte pratat med henne så jag vet inte. Men jag gissar. Och jag är så glad att jag bor på översta våningen - vi har bara 2 och jag har ingen över mig. Har inte heller någon bredvid för där är trapphuset men jag har ju idioten under men han hörs ju inte så mycket - tack och lov. Spelar inte högt, har inte fester osv men han har andra konstiga ljud för sig ibland men oftast dagtid så det får man ju acceptera.

Fick ringt och frågat vart reparatören är. Om dom ens fått arbetsordern och det hade dom så förhoppningsvis hör dom av sig på ons och kommer. I morgon går inte eftersom jag ska iväg med dottern då. Dom hade fått den men visste inte när dom ringer - än.

Har lagat mat också på fm. Wok. Lövbiff, wokgrönsaker och nudlar och en woksås - gott blev det. Middagen är rädda och sonen har mat i lådan.

Och nu till boken jag för stunden lyssnar på. En debutant och brittisk. Fiona Barton. Änkan.

Änkan

Änkan tar dig med till ett äktenskaps allra mörkaste vrår.

Vi har alla sett honom stirra på oss från löpsedlarna - monstret, mannen som har anklagats för ett fruktansvärt brott. Men hon då? Kvinnan som står vid hans sida. Hur mycket vet hon?

Jean Taylors liv var behagligt alldagligt. Hon hade ett fint hus och en omtänksam man. Glen var den enda hon någonsin velat ha, mannen med stort M. Men allt förändrades när han förvandlades till den anklagade, till odjuret på tidningarnas framsidor. Jean var plötsligt gift med en man som i andras ögon var kapabel till obeskrivlig ondska. Är hon medskyldig? Eller är hon den hunsade eller den ovetande hustrun? Är Glen överhuvudtaget skyldig till brottet som alla tror att han har begått?

Nu är Glen död, och Jean är för första gången ensam. Det är fritt fram att avslöja hela historien, på hennes egna villkor. Jean Taylor tänker berätta allt hon vet.

"En av 2016 års bästa debutromaner." - The Telegraph

"Fartfylld, gripande och mörk den här boken kommer att bli riktigt stor." - Glamour UK

Anna-Maria Käll läser den och hennes uppläsningar gillar jag. Och så långt som jag nu kommit på boken - inte alls långt så är den bra.

Sitter själv på jobbet. Kollegan kom och gick. Han hade glömt sin dator hemma - vi har ju bärbara! Så han har åkte iväg till bekanta och lånar datorn där. Det går ju bra att jobba från vart man är för att vi har ju allt på sk moln.

Kvällen ikväll blir lugn. Dottern är hemma och skulle ta en härlig långpromenad i detta härliga väder vi har. Och middagen är ju redan gjord så det är inte mycket mer än att vila som står på schemat vilket är bra eftersom vi ska iväg redan vid 7 imorgon!

Känns ju sådär men vad gör man - hon har väntat nästan ett år på att få komma till hudläkare så det är ju bara att gilla läget men trött är jag redan av bara tanken att kliva upp så tidigt. Och eftersom jag också blev väckt av trappstegen i morse - före 9 så är jag redan seg.




Må Gott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar