December

December

tisdag 11 oktober 2016

blir berörd

Kunskapskanalen är en kanal jag tittar rätt ofta på. Dom visar så mycket bra och nu har jag sett 3 avsnitt av 4 - en sorglig och sann serie men också en serie full med hopp på något vis.

Dödsdömd - min sista sommar.

Vad kan döden lära oss om livet? Den här tankeväckande serien följer fem personer som alla lever med vetskapen att de inte har mer än några månader kvar att leva. Fem helt olika personer där det enda de har gemensamt är att de lever med en dödlig sjukdom. Tillsammans utbyter de sina tankar kring ämnen som smärta, tro och livet efter döden.

Tyvärr är det bara någon dag kvar på play av det tredje avsnittet och ikvälls sänds det sista. Men kanske går det att hitta någonstans på nätet ändå.

Vet inte om det är för att man blir själv lite ödmjuk inför sitt egna lidande genom att titta på detta. Att det alltid finns nån som har det värre. Hur som helst så tycker jag det är intressant med såna här program.

Hur mår jag själv idag då?

Jo det är lite bättre även om jag vid 6 fick kliva upp och ta värktabletter. Läste att tramadol fungerar bra ihop med Naproxen så den kombinationen har jag tagit nu när jag varit lite extra klen.

Dottern är hemma idag - har en ledig dag men är också sjuk och har lite feber - jag har äntligen fått köpt en febertermometer. Något som vi har liggandes i någon låda - dax att leta upp och kasta - eller man lämnar väl in dom på apoteket?

Var in på ett av våra 3 apotek och hittade 2 olika märken som man använder i munnen. Frågade om skillnaden och det var väl inte något mer än märke och pris. Jag köpte den dyrare!

För det var halva priset på den! Dom skulle ta bort den ur sortimentet eftersom det inte var deras egna märke.

Fick också in till min optiker. Köpte en sorts ögonolja som var i en pumpflaska och man kan smörja hur ofta som helst och redan idag känns det lite bättre och nu blir det torrare inomhus så den kommer få ligga i väskan så jag har den med mig

Nu har det gått flera timmar sen raderna ovan.

Jag har varit iväg och kört sonen till jobbet då tåget inte gick mer än en hållplats och därifrån var det buss som inte väntade på att alla skulle komma på innan man åkte. Grrrrrrrrrr

Så jag blir på jobbet till efter 18 idag.

Har fått gjort en del av det jag skulle. Men bråkar fortfarande och blir vansinnig på det nya systemet. Jag kan ju inte göra klart vissa saker eftersom det inte går att mata in rätt siffror.

Men just nu känner jag mig i alla fall rätt ok i både kropp och knopp - Tack och lov.

Får hoppas det håller i sig nu. Tror dock inte att jag går på yogan imorgon heller. Eftersom dottern är krasslig går inte hon och jag tar chansen att vila för hur gott det än är så är det ändå lite energikrävande att stå i hundar, katter, halva duvor etc :)

Sen ska jag hämta hem sonen på natten då hans samåkningspartner var ledig.

Jo - optikern. Jag ska titta ut nya glasögon den 26:e, har en försäkring på dom och ska utnyttja det eftersom jag har repor på glasen och bågen fick en törn när dom åkte i golvet då vovven jagade katten en natt för länge sen.

Det kostar mig då halva nypris OM det är samma styrka på glaset. Behöver jag av någon anledning nya styrkor får jag betala extra. Och detta kan jag göra för att jag har en snäll son som tycker att mamman ska se bra ut :)

Kommer inte välja en båge som har plastskalmar - det har jag haft nu på dessa men även på dom gången innan och det var då inga problem men nu när jag har progressiva så kan jag inte justera in dom helt rätt när öronen inte sitter på exakt samma plats på varsin sida huvudet. Metallskalmar kan man ju böja på lite i alla fall.

Så det är värt att betala någon hundralapp i försäkring som jag gjort när jag köpte dom och det var i september 1 år sen och jag köpte till ett extra år.

Halv 6 är klockan nu och jag blir kvar tills kollegan kommer som har träning och kommer efter den och har glömt nyckeln in till jobbet så han ringde och jag lovade vara kvar.

Sen blir det lugn kväll ikväll. Hem, äta och ta en runda med vovven för jag tror inte dottern har orkat.

Må Gott






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar