December

December

fredag 2 september 2016

utbrott, avbrott, inbrott, spykbryt

Jag har ff inte fått lagt blöta kalla tepåsar på mina ögon vilket skulle behövas. Känner mig svullen runt ögonen och trött i allmänhet och jag måste vara på topp.

Och det kostar på att vara på topp och alert och ha stenkoll.

Igår när jag kommer till jobbet sitter vaktmästaren inne på kansliet - lite konstigt tyckte jag men inte helt märkvärdigt. Där satt också grannklubbens anställde och visst - dom kan ju sitta där och dricka lunchkaffet istället för i soffan i samlingsrummet som man brukar.

Och efter hej och fråga vad ni gör säger dom - vi har haft inbrott.

Jag tittar mig omkring men det är inget krossat glas och ser men ser ändå inte. Innan jag till sist ser - det tar ju inte många långa sekunder men känns som en evighet ändå.

Mitt skrivbord som jag hade någorlunda koll på i röran bland alla papper var nu ett kaos. Jag har 5 olika korgar där jag har sorterat på inkommande, att betala, att bokföra, att fakturera och övr. Den var helt tom och alla papper låg huller om buller på skrivbordet.

En låda var också rotad i och massa papper låg på golvet. Man hade vänt upp och ned på pennfodral och dörren in till arkivet var uppbruten.

Men dom hade inte rotat runt som sist därinne.

Men hos grannklubben hade man brutit upp en dörr intill ett litet rum där dom har 3 kassaskåp, ett litet vägghängt och 2 större - och då är dom tunga och eländiga men dom hade fått ut dom. Det ena låg sen på sidan av huset och med hjälp av skärbrännare har man skurit upp skåpet.

Det tredje har dom nog tagit med sig i bilen. Pengar, dator och annat blev dom av med. Jag har haft alla våra pengar och det är mycket - jag har inte haft tid att räkna vår kontantkassa efter helgen så den har jag haft hemma för att känna mig säker - som tur var.

Luften går ju liksom ur en när detta händer. Polisens tekniker kom och vi fick vänta på låssmed och nya nycklar så nu sitter jag med 4 olika nycklar till mitt jobb beroende på vart jag ska in - inte bra och ultimat men vad ska man göra.

Och hur tog dom sig in. Jo dom hade provat med nycklar som dom stal sist för dom hittade vi för dom hade ramlat ner under bron. Men dom tog skärbrännaren till hjälp och kapade låset och därigenom också larmet så det var samma idioter som var här i början av juli. Så nu kunde dom lokalerna. Men frågan är ju om man får tag i dom - troligtvis inte.

Så igår blev det inget gjort mer än att städa upp och så lämnade jag för att köra sonen till sitt jobb - kände ett behov av att prata med någon annan och det var skönt och sen åkte jag tillbaka och pratade med kollegan som så precis hade bokat in möte med övriga berörda om just nycklar och larm pga inbrottet vi hade haft.

Och precis som då hade han semester och det är då så att jag nu sitter med en jädrans massa nycklar som ska delas ut och jag får ta med mig hem.

I onsdags så upptäkte jag också på jobbet att min brevvåg var borta - en digital sådan och förmodligen så försvann den vid förra inbrottet - vad ska man med en sån kan man ju undra. Väga droger är mitt tips.

Även en rulle frimärken var borta men det hade man också snott hos grannklubben. Men alla skärmar och tangenbort var kvar i alla fall.

I onsdags åkte jag och dottern på köperunda. Hon behövde fylla på tågkort, systemet och så kollade vi kläder och Indiska levererar igen.

Köpte en höstklänning - i grönt och så en kofta i svart eller det blev 2 - en på indiska och en på Lindex i olika modeller.

GRACE klänning GRÖN

Och så var det sen dags att ta hand om alla tomater jag hade och vi gjorde en sån god soppa.

Lasagna Soup with cheezy yum som det stod på receptet.



 Vi skippade den italienska korven. Och denna soppa var så god och ostig:)

http://www.afarmgirlsdabbles.com/lasagna-soup/

En amerikansk sida väl värd att göra besök hos - massa smaskigt lagar hon.

Och jag gjorde så soppan med tomater som jag skållade och skalade och hackade men receptet innehåller burk och det är ju också bra.

Men jag hade massa tomater kvar efter detta och mer skållande, skalande och sen mixade jag dom med mixerstav. Hackade lök både gul och röd och fräste mjuka och i med lite vatten och så körde jag mixerstaven på dom också. I med tomaterna, tomatpure, buljong och kryddor och så fick det puttra och jag har nu 4 st 5 dl folieformar i frysen med god pastasås och så hade vi även sås till vår middag igår.

Det blev ris och veg snitzel och tomatsåsen.

Jag är så förtjust i sån här tomatsås och har varit sen jag gjorde en på hemkunskapen på högstadiet ihop med pasta. Och göra det från scratch är inte svårt så egentligen borde man köpa färska stora tomater mer när dom är billiga och göra egen sås, Bra att ha som den är, på pizza, i köttfärssås eller andra grytor.

Och så är vi då inne i september. Det är lite mulet, blåsigt men inget regn -just nu. Igår planterade jag lite ute. Satte de silvriga hängande växterna i samma kruka som jag satt bollkryss i. Fick också planterat om en gullranka jag köpt på ica - äntligen såg jag en sån och den ska få klättra runt hemma någonstans - har inte bestämt vart än och så måste jag ha en ytterkruka till den också. Helst skulle jag vilja ha en väggampel men jag hittar inga såna som är stora i butikerna.




På semestern hittade jag denna väggpryl - vad ska man kalla det? Det är olika plattor av koppar ser det ut som både hamrad och platt och kopparen är mörk - oputsad så det kan ju vara något annat också kanske och så 3 lyktor av glas för värmeljus. Jag tyckte om den direkt och inte var den så dyr - under 300:- och det på en butik som i övrigt har dyra produkter så den fick åka med hem. Och igår fick jag upp den. På en vägg mellan fönster och balkongdörr och lagom till Ernst så tändes den och så kunde vi sitta i höstmyset och må gott jag och dottern.

Under så har jag en fåtölj.

Har tyckt att Ernst denna gång varit lite för - ja vet inte vad jag ska använda för ord men jag har inte gillat det lika mycket som tidigare. Tycker det har blivit lite för ouppnåbart för gemene man. Det är inredning och svulstigheter som vanliga aldrig kommer kunna ta del av. Vem kan bygga sånt växthus? Visst inspiration men jag hade hellre sett sånt som jag skulle kunna kopiera till ett vanligt hem. Även om jag nu hade bott i en stor villa så är det ju inte kopierbart heller och det känns också som om jag sett det förut - förra sommaren, sommaren innan och före dess. Även matlagningen har varit sisådär oinspirerat. Vem kan göra kalvdans hur som helst?

Nej, varför inte inspirera oss som bor i en lägenhet? Eller radhus eller vanlig villa?

Sen tittade jag på Doctor Foster på play medan en tvätt hängdes och så ner i sängen och sova natten lång.

Nu ser jag fram emot en helg med mycket vila. Ska vara taxi till dottern på lördag. Har massa stök att röja bland - kläder är inte uppackade ur väskor efter semestern bland annat men jag ska försöka läsa en bok. Har börjat lite på den och den är nog lättläst men otäck också.

Den handlar om en riktig händelse.

Dagbok från ditt försvinnande

Malin Lagerlöfs man försvann när man rekade efter inspelningsplatser och nu har hon skrivit en bok - Dagbok från ditt försvinnande.

Den 6 oktober 2011 befann sig Malin Lagerlöfs man, filmregissören Daniel Lind Lagerlöf, på Västkusten för att leta efter miljöer till en filminspelning. Han föll troligtvis i havet från en klippa och drunknade, men ingen vet säkert eftersom kroppen aldrig har återfunnits. Malin lämnades ensam med tre barn varav det yngsta var bara tre månader.Dagbok från ditt försvinnande handlar om vad som händer när någon en helt vanlig morgon säger hejdå, går ut genom dörren och aldrig mer kommer tillbaka. Det är en berättelse om saknad och kärlek. Men allra mest handlar det om överlevnad och om att tvingas uppfinna sig själv på nytt.

Ha en trevlig helg och Må Gott

1 kommentar:

  1. Den tomatsåsen lät god.
    Jag har inte gillat Ernst denna gång. Tycker som du +att jag kanske har tröttnat lite.

    Vilken snygg klänning. Måste ta mej till Indiska nån dag. Kompisen hittar också mycket kläder där. Men det är så trångt att åka med moppen där inne, synd det gör att jag drar mej för det.

    Jäkta människor som inte kan låta bli andras saker. Blä för en massa extrajobb för er.
    Den boken lät bra. Ska kolla om bibblan har den som ljudbok.
    Kram

    SvaraRadera