December

December

torsdag 15 september 2016

Spöken eller annat oknytt?

Med tanke på häxringen jag hittade häromdagen kan man ju undra om det i min lilla skog ovanför mitt hus i min backe bor oknytt eller om det nu var spöken?

Katten kan ju vara en av oljudsmarodörerna och sen lät det större så kanske rådjur och så i träden - ugglor?

Ja vem vet för inte kunde jag se något. Man ser inget knappt i dagsljus då det är fullt med träd och deras löv och annat gräs och igår satt jag ute på min uteplats och klockan var sen. Halv 10 ungefär med lite marginal mot 10.

Jag kom hem från jobbet 21 och då tog jag vovven ut på en kvällspromenad. Det var skönt att få komma ut och lufta sig i den för tiden svala luft. Så vi gick en runda dit vovvens nos pekade.

Sen kokade jag mig en kopp te och satte mig ute och det var tropisk värme. 21 grader visade bilens termometer när jag åkte hem.



Ja det var ett väldans prasslande och knakande. Grenar på marken som bröts, kvistar i träden som lät och man kan ju inte annat än bli nyfiken. Och tanken går ju också till ev människor som smyger omkring men hur hitta när det är kolsvart och inte helt lätt terräng där?

Satt ute en god stund och varvade ner efter en lång dag. Var på jobbet 11 och hemma 21 - det blir många timmar men det gick väldans bra. Inte så mycket att göra men tillräckligt för att tiden skulle gå fort.

Men det har stört mig - min nattsömn för jag vaknade sen vid halv 5 och sen har jag inte somnat till ordentligt. Det var mörkt när jag klev upp och släppte ut katten och sen har jag legat och försökt somna men vridit och vänt mig. Lyssnat klart på boken - den var himla bra! - Små svarta lögner av Sharon Bolton - läs den!

Sen blev det en kort dokumentär på radion för att sen lyssna på P1 direkt. Tror jag dåsade till åt mer sömn en halvtimme där någonstans vid 8 för att vakna till och lyssna på Täppas så jag är långt ifrån utsövd!

Hade fundering på att kanske vara ledig idag men så kom jag på att jag ska lämna ut en nyckel så jag måste vara här tills det blir gjort - eller tills kollegan kommer - han brukar komma vid 3 på torsdagar för då kan han lämna ut den.

Jag tänkte nämligen denna kanske allra sista riktigt varma sommardag åka och bada!!!!

Hade tänkt att fredag är ju en bra dag men det ska bli svalare i natt och morgon så det är inte så mycket tid att välja på. Dottern jobbar så därför hade vi tänkt att det skulle gå bra i morgon men nu får jag åka själv. Tänker packa ner lite fika och åka iväg med vovven och ta det där doppet för året.

Det var för årstiden varmast än på många många år och på vissa platser varmast sen det började mätas.  http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23527392.ab. Visst fina septemberdagar har vi ju haft och även varma men då brukar det ju vara mer normalt på natten men nu har det ju varit varmt dygnet om. Historiskt kallar dom vädret.

Ska också åka och handla lite. Ska ju laga en kantarellpaj imorgon och eftersom jag ändå ska iväg och hämta hem dottern ikväll så kan jag lika gärna göra allt nu så behöver jag inte gör det imorgon. En flaska vin ska också köpas som ska passa till.

Och eftersom jag lyssnade klart på boken i morse ska jag ha en ny bok att lyssna på. Och idag har jag laddat ner via Storytel en bok som handlar om mitt hemlän - Jämtland men jag är från södra så det här är ju en bit ifrån men det ska ändå bli väldigt intressant och spännande. Den fanns inte som ljudbok att låna utan bara som vanlig bok.

Sonen har Storytel och nu har jag fått reda på att man kan ha 3 olika böcker i 3 olika media på gång. Sonen har sin mobil och lyssnar där och jag har hans även på min mobil och kan lyssna här.

Det man behöver göra är att ha samma login och sen ha dom i offline läge. Samma bibliotek och allt och eftersom vi inte lyssnar på samma böcker är detta perfekt. Dela på det hela.

Isvittring (mp3-bok)

Skoterparadiset Gäddede i norra Jämtlands fjällvärld drabbas av en ofattbar tragedi när vaktmästaren på ett elevhem hittar en tioårig pojke hängd från en takbjälke. Det som först bedöms vara självmord visar sig snart vara resultatet av en hänsynslös gärningsmans vrede. Händelsen skakar om invånarna i den lilla byn, och inte minst den fältstab som länskriminalen upprättar för att utreda mordet.

Poliserna Ingrid Kvarnberg och Erland Skogmo kastas in i en utredning där deras lokalkännedom inte alltid uppskattas till fullo av kollegorna från Östersund. Misstankarna riktas åt flera håll och stämningen hårdnar i synnerhet på elevhemmet. När sedan en person spårlöst försvinner och byborna tillsammans med polisen ger sig ut för att leta blir det tydligt för Ingrid att fler människor svävar i fara. 

Isvittring är Solveig Vidarsdotters debut. Det är en välskriven psykologisk spänningsroman om brott och dess bakomliggande drivkrafter där människorna i den lilla byn Gäddede gestaltas mycket insiktsfullt.

Numera kan man ju också ha familjekonto på spotify. Tror det var 149:- mot 99 per person och då kan vi lyssna alla 3 obegränsat - vi ska byta till detta men det har inte hunnits med än.

Har några böcker på mitt sängbord i bokform och jag hinner inte läsa dom innan dom ska lämnas tillbaka - det är bara att inse att just den läsande formen inte fungerar utan det är att lyssna som gäller och det gör jag ju så gärna. Överallt men inte på jobbet lyssnar jag. Hemma, när jag åker bil, när jag handlar, när jag är ute och går.

Att just läsa kräver så mycket mer. Mer av min koncentration och då ska jag också känna att jag har tid eller tid kanske är fel ord men ork att bara sätta mig i soffan eller lägga mig i sängen och öppna boken och bara ligga och läsa.

Läsa innan jag ska somna orkar jag inte.

Så jag är tacksam över att jag kan lyssna för böcker är en del av min värld. Och undrar hur många böcker man har läst genom åren.

Jag är 52 år gammal. Har väl läst böcker sen jag var 6 år även om de första inte var så avancerade men då och där var det tillräckligt för mig.

Säg att jag sen har läst 1 bok i veckan under alla dessa år så har jag läst/lyssnat på 2392 stycken - en hissnande tanke.

Men förmodligen inte så fel så om det "bara" är 2000 stycken så är det massor av bokstäver som min hjärna fått ta del av, massor av berättelser och jag har lästa så många olika genrer genom åren och nu är det mest deckare och spännande som lockar men det blir ju även en och annan bok av annat stuk också.

Vissa veckor har jag läst fler än 1, kanske 2 till och med 3 beroende på bok och tillfälle. Sen har det ju givetvis varit veckor som jag inte läst alls men det har ju då uppvägts av tillfällen då jag läst massor.

Har alltid varit en bibliotekskund och har lånat kassvis med böcker som jag skulle läsa under de 4 veckorna som man oftast har på sig.

Och var jag tvungen att välja tv eller bok så väljer jag helt klart bok.

Nu har kollegan kommit och vi har haft en massa skolbarn hos oss idag som tävlat. Flera olika skolor i kommunen har tävlat om äran och vandringspokal och det är rätt kul att se. Vädret varmt och soligt. Och jag kommer själv lämna kontoret om en stund och njuta av detta.

Må Gott





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar