December

December

måndag 5 september 2016

Sandaler och linneklänning

Bildresultat för summer in september funny pics

Det är september och det är sommarväder ute. Så idag blev det sommarkläder - linneklänning och sandaler på fötterna och när jag gick till bilen så kändes det på något sätt fel - det var för varmt.

Man ska väl egentligen inte klaga - fy på mig - det är ljuvligt med sol och värme men igår hade jag föredragit en dag med ösregn och kurande i soffan under en filt med levande ljus eller nåt sånt.

Men istället så var det fläkten som fick kyla och skugga som fick råda utomhus. Jag fick planterat om mina höstblommor i staketet och vi satt ute och fikade.

Bildresultat för summer in september funny pics

Men jag låg länge och sen när jag väl klev upp åkte jag och handlade. Hade tagit upp en fläskfilé och behövde potatis och så blev det annat köpt också inför veckan när jag ändå var på affären.

Och därtill då också blomjord för krukor, urnor och sånt som kanske blir bra i mitt blomstaket.

Det var också den dagen yogan startar - eller ett första gång där nya får prova på så vi stannade hemma och det behövde jag för jag var urlakad.

Men det blev någon timme i köket med förberedande av en god söndagsmiddag med boken i högtalarna, så då går det riktigt bra.

Har på en utländsk matsida på fb sett ett recept på potatis som jag ville prova och då köpte jag också en sån muffinsplåt ni vet.

Potatisen körde jag i mixern med knivar för att få tunna skivor. På fb var det via en film och man hade en sån där mandolin och det blir ju bättre skivor än i mixern då röret ner som potatisen ska igenom inte blir från en hel potatis men det blev bra ändå.

Man skar alltså tunna tunna skivor och la i en skål och sen smälte jag smör och pressade vitlök och kryddade med svart peppar och salt och rörde om så att alla potatisskivor fick bli smöriga.

Sen så la jag dom i muffinsplåten och byggde upp så det blev som ett torn - ett smuligt men ändå.

Googla på potatis i muffinsform så får nu upp massor av bilder och recept - även svenska.

Bildresultat för potatis i muffinsformBildresultat för potatis i muffinsform

Det blev i alla fall väldigt gott och ska man tänka nyttigt så blev lite som en potatisgratäng men utan grädden och du kan variera smakerna i mängder med ost, utan ost, med lök, utan lök osv. och det blir knaprigt och gott och det är väl för att det är mindre än om man har i en stor form. Väl värt för er att prova.

Och till detta - jag hade tänkt grilla men hade inget kol hemma! Trodde att det fanns så jag köpte inget men det gick bra på spisen också.

Fläskfilén och sen hade jag köpt ryggbiff. Fläskköttet hade jag massa örter på och vitpeppar. Ryggbiffen blev till pepparbiff.

Och som grädde på moset - kantarellsås!

Och efter maten gick jag och la mig i sängen, låg en kort stund innan jag gick upp och gjorde mig helt klar för natten och la mig igen. Klockan var inte mer än 7 men jag var helt slut så det fanns inte mycket att välja på.

Hade först tänkt att jag skulle titta på play men insåg att det var ingen mening att ens prova.

Natten mellan lördag och söndag blev inte så välsövd eftersom jag kom sent i säng för att sen hämta dottern och sen vaknade jag för tidigt på söndagen så de är en av anledningarna till tröttheten men det är bara halva sanningen.

Den andra är att jag lider av sviterna från förra veckan och veckan innan. Har liksom inte kommit i kapp mig.

Och nu sitter jag på jobbet och känner mig som en trasa.

Ögonen känns ff svullna och inte har jag lagt kalla tepåsar på dom än för att linda. Är själv på jobbet, kollagen är på semester så på så sätt är det lugn och skönt och jag hoppas jag får gjort en del som jag behöver göra men inte blivit gjort pga av förra veckans strul på jobbet.

Kantareller - ja förra lördagen så var vi i skogen jag och dottern, Hittade inte mycket alls och inget där vi brukar hitta. I lördags efter att jag kört dottern till sin fest så åkte jag och vovven till skogen. Vi stannade till vid en annan skog och jag tänkte kolla hur det såg ut med trattisar - dom har kommit men inte så mycket än där jag var men jag hittade lite gula och så när vi gick till bilen så var det skönt ute och jag tänkte - jag åker till "min" skog och bara tittar och.

Ja det var så mycket och så stora kantareller att jag blev kvar ett bra tag och till sist resignerade vovven och gnällde inte ens när jag stannade men när jag skulle gå in på en annan sida vägrade han och skulle hem!

Men jag hade 2 durkslag med gula kantareller när jag hade rensat klart och lite blek taggsvamp också.

Så det var utifrån kantarellerna gårdagens middag fick sitt ursprung. Nu ska jag förvälla det mesta idag tänkte jag och stoppa i frysen och så har vi planer på att imorgon ta en sväng till i skogen jag och dottern - är vi två så går vi ju på dubbelt så stora svängar och kan hitta massor :)

Och på en vecka alltså hade det exploderat i skogen - tack vädergudarna för regnet. När vi gick förra veckan så var det snustorrt i mossorna men nu det mjukt och fuktigt.

Och en del av svamparna var stora som en handflata. Då är det kul att vara ute.



I fredags hade vi en lugn kväll hemma. Vi åt en enkel fredagsrätt. Sparris, toast med tomater och så frästa champinjoner. Gottigt och i lördags medan jag var i skogen så la sonen kyckling skuren i bitar i tacokryddblandning och så åt vi det ihop med grönsaker i mjuka tortillaskal.

Sonen som jobbar kom hem vid 8 i fredagskväll - jag hade lagt mig när dörren öppnades - det var något trasigt längre upp i kedjan och då kompade dom ut fredag som det ändå var.

Igår fick vi också monterat upp hans rullgardin. Såg ju en sån hos min bror i stugan och nu är det mörkt - då det är en mörkläggningsgardin också. Skulle kanske haft sån på mina fönster också men då finns ju risken att jag inte vaknar alls på morgonen. Och somna när det är ljust går ju bra. Och snart är det ändå mörkt både länge.

Första måndagen i månaden är det också - vilket hörs ute i vår samlingslokal. Det är ett stort gäng gubbar som träffas och pratar gamla minnen - dom är alla pensionärer i varierande åldrar. Från unga nya till riktigt gamla men kul har dom.

Och jag ska nu hämta mig en mugg kaffe, stänga dörren in till mig och ta tag i dagen.

Må Gott

Bildresultat för summer in september quotes




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar